«علاقه» چراغ مسیر موفقیت است

زمانی که قصد داشتم در رشته هنر ادامه تحصیل دهم، با وجود اینکه بسیاری از افراد خانواده در سطح علمی بالایی قرار داشتند، با علاقه من مخالفتی نشد. به‌طور قطع هر فردی که علاقه خود را دنبال کند موفق خواهد شد، بنابراین هیچ‌گاه نباید از علاقه دست کشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره در طول مسیر زندگی انتخاب‌ها و چالش‌هایی وجود دارد که مسیر زندگی را به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌دهد یا حتی مسیری جدید شکل می‌دهد. یکی از انتخاب‌هایی که برای هر شخص بسیار مهم و تأثیرگذار محسوب می‌شود، انتخاب رشته تحصیلی است. هر فردی در طول دوران تحصیلات خود ابتدا باید رشته‌ای را برای دوره متوسطه دوم خود انتخاب کند که این نخستین گام برای طراحی آینده تحصیلی و شغلی افراد است سپس دانش‌آموزی که رشته پایه خود را انتخاب کند وارد مرحله‌ای برای سنجش و بررسی عملکرد خود طی دوران تحصیلات می‌شود که این مرحله تحت عنوان کنکور یا آزمون سراسری شناخته شده است.

کنکور همواره یکی از دغدغه‌ها و چالش‌هایی به‌شمار می‌رود که هر فردی در طول زندگی خود با آن مواجه شده و به نحوی آن را پشت سر گذاشته است، بسیاری از افراد در این مسیر شکست می‌خورند و راه خود را از تحصیل جدا می‌کنند و بسیاری از افراد دیگر نیز در این آزمون سرنوشت‌ساز موفق می‌شوند و آینده خود را بر اساس آن تدوین می‌کنند. معمولاً افرادی که در آزمون سراسری با رتبه بالایی قبول می‌شوند، سبک زندگی، مطالعه، رفتار و ذهنیت به‌خصوصی دارند و توصیه این افراد می‌تواند به موفقیت سایر داوطلبان کنکور نیز کمک کند. برای بررسی بیشتر زندگی و سختی‌هایی که رتبه برترهای کنکور پشت سر گذاشته‌اند، با مبینا طلائی‌پور، رتبه چهارم کنکور هنر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: علاقه شما به رشته هنر از چه زمانی آغاز شد؟

طلائی‌پور: علاقه من به رشته هنر از هشت سالگی شروع شد و از آن زمان یادگیری هنر را آغاز کردم، این رشته از آن زمان تا به امروز تمام زندگی من را در بر گرفته است و با توجه به علاقه‌ای که نسبت به رشته هنر دارم، مطمئن هستم که در مسیر زندگی خود که آزمون سراسری به نوعی اولین مرحله آن است، موفق خواهم بود.

ایمنا: قصد ادامه تحصیل در کدام زیرشاخه رشته هنر را دارید؟

طلائی‌پور: در دوران تحصیل متوسطه دوم رشته هنر را در هنرستان گذراندم، اما برای ادامه تحصیل و انتخاب رشته در دانشگاه قصد دارم رشته گرافیک دانشگاه تهران یا هنر دانشگاه تهران را انتخاب کنم.

ایمنا: آیا پس از اتمام آزمون سراسری نتیجه آن را پیش‎‌بینی می‌کردید؟

طلائی‌پور: خیر، به‌طور کلی در زندگی سعی کردم که خود را سرزنش نکنم و از طرف دیگر بیش از اندازه مغرور نشوم، در واقع همواره تلاش می‌کنم که بیش از حد دیدگاه مثبت در رابطه با یک مسئله نداشته باشم تا اگر اتفاق ناخوشایندی رخ داد، کمتر دچار آسیب شوم. هنگام آزمون سراسری نیز تلاش داشتم که واقع‌گرایانه رفتار کنم و آن زمان می‌دانستم که تلاش خودم را برای موفقیت در آزمون کردم.

در واقع در تمام طول مسیر برای موفقیت در کنکور تلاش کردم و هیچ‌وقت از هدف خود که دستیابی به رتبه بالای کنکور بود دست نکشیدم. در این مسیر از نظر روحی و جسمی، سختی‌های بسیاری را تحمل کردم و با توجه به اینکه انسان استرسی هستم، تحمل این دوران بسیار سخت بود. زمانی که تراز خود را دریافت کردم، مشاور و معلمانی که در این زمینه به من کمک می‌کردند، این احتمال را مطرح کردند که ممکن است رتبه تک‌رقمی شوم و این خبر بسیار برای من شوکه‌کننده بود. در واقع کنکور در سال جاری تغییرات بسیاری داشت و حدس رتبه کار دشواری بود، اما در زمان آزمون از نحوه پاسخ‌دهی خود رضایت داشتم.

ایمنا: در هنگام اعلام نتایج کنکور، اختلال‌های سایت چه میزان موجب استرس شما می‌شد؟

طلائی‌پور: در هنگام اعلام نتایج کنکور، استرس زیادی نداشتم و تلاش کردم که خود را آرام کنم، البته در آن زمان از قرص‌های ضد استرس نیز استفاده می‌کردم که به من برای رفع اضطراب کمک می‌کرد. در واقع رفع استرس برای هر فردی به یک شکل است، اما به‌طور کلی در این مواقع هر میزان هم که شخص اهمیتی به آزمون ندهد، باز هم استرس وجود دارد. زمانی هم که تراز خود را مشاهده کردم، تصور نمی‌کردم که نتیجه آن خوب باشد، اما مشاور از میزان تراز رضایت داشت.

ایمنا: در سال کنکور حمایت خانواده از شما به چگونه بود؟

طلائی‌پور: خانواده جزو نزدیک‌ترین افراد محسوب می‌شوند و واقعاً حضور آن‌ها در زندگی هیچ حسی غیر از حمایت و پشتیبانی برای من به همراه نداشت. زمانی که قصد داشتم در رشته هنر ادامه تحصیل دهم، با اینکه خواهر بزرگ‌تر من رشته تجربی را انتخاب کرده بود، با علاقه من مخالفتی نشد و همین مسئله به من یاد داد که باید به عقیده و علاقه دیگران احترام گذاشت، بنابراین نه تنها از حمایت بلکه از شیوه تربیت خانواده خود کمال تشکر را دارم.

در واقع من به نوعی تربیت شدم که هیچ‌وقت از هدف خود دست نکشم و با اینکه بعضی مواقع خستگی بسیاری را تجربه می‌کردم و حتی گاهی از نتیجه آزمون‌های آزمایشی رضایت نداشتم، باز هم خانواده هیچ حس منفی به من تلقین نکرد و باعث شد که به نتیجه خوبی دست پیدا کنم.

ایمنا: آیا از بین دوستان و آشنایان کسی با رشته شما مخالفت داشت؟

طلائی‌پور: خیر؛ در واقع می‌توانم بگویم که در بین افراد خانواده هیچ شخصی نسبت به نظر من بازخورد منفی ارائه نکرد و خوشبختانه خانواده همیشه حامی من بودند. با اینکه بسیاری از افراد خانواده در درجات بالای علمی فعالیت می‌کنند و اکثر مشاوران مدرسه من را به سمت انتخاب رشته ریاضی و تجربی هدایت می‌کردند، اما من با توجه به اینکه موفقیت خود را در رشته هنر می‌دیدم، با رضایت خانواده در این رشته ادامه تحصیل دادم. در واقع هنر برای من ارزش بسیار زیادی دارد و خوشبختانه خانواده نیز با این مسئله مخالفتی نداشتند.

ایمنا: آیا تغییرات کنکور ۱۴۰۲ برای شما تأثیر مثبتی داشت؟

طلائی‌پور: به‌طور کلی تأثیر تغییرات کنکور برای هر شخصی با توجه به شرایط زندگی، جامعه و نوع دیدگاه متفاوت است، اما برای من تأثیر به‌خصوصی نداشت. درواقع من سال اولی بود که در کنکور شرکت می‌کردم و با توجه به اینکه در سال اول کنکور با این حجم از تغییرات مواجه شدم، در عمل نمی‌دانستم که تابستان چه دروسی را مطالعه کنم، به همین دلیل زمانی که در کنکور دی‌ماه شرکت کردم هیچ آگاهی یا اطمینانی نداشتم و این تغییرات برای من کمک‌کننده نبود.

از طرفی کنکور دی‌ماه تنها درصد را نشان می‌دهد و نمی‌تواند به عنوان معیاری برای تشخیص عملکرد محسوب شود که این مسئله نه تنها باعث کاهش استرس نمی‌شود، بلکه منجر به افزایش اضطراب می‌شود، زیرا شخص متوجه می‌شود که بسیاری از مطالب را یاد نگرفته است، از طرفی ممکن است برای برخی از افراد برگزاری کنکور در دو نوبت بتواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

ایمنا: به نظر شما تغییرات کنکور در سال‌های آینده می‌تواند مفید باشد؟

طلائی‌پور: در سال‌های آینده ممکن است تغییرات به‌وجود آمده بیشتر تأثیرگذار باشد و داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بتوانند از دو مرحله‌ای شدن آزمون استفاده بیشتری ببرند. در واقع داوطلبان می‌توانند تا کنکور اردیبهشت‌ماه مطالب تئوری را جمع‌بندی کنند و سپس برای کنکور عملی که در رشته هنر بسیار حائز اهمیت است، آمادگی بیشتری کسب کنند.

سخن آخر…

طلائی‌پور: افرادی که در رشته هنر تحصیل می‌کنند نباید هیچ‌گاه از تصمیم خود دست بکشند، زیرا دیدگاه این افراد با سایر انسان‌ها متفاوت است. هر انسانی زمانی که وارد دنیای هنر می‌شود، دنیای متفاوت‌تری را تجربه می‌کند و کسانی که تاکنون در این دنیا فعالیت داشته‌اند از تفاوت‌های آن با زندگی سایر افراد آگاهی دارند. به‌طور قطع هر فردی که علاقه خود را دنبال کند، موفق خواهد شد، بنابراین هیچ‌گاه نباید از علاقه دست کشید و همواره باید از خانواده‌هایی که علاقه فرزندان خود را دنبال می‌کنند، سپاسگزار بود.

کد خبر 680461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.