متناسب‌سازی مدارس عادی برای تحصیل دانش‌آموزان استثنایی

مهارت‌های هیجانی اجتماعی تنها در بستر روابط اجتماعی عادی که تحصیل در میان دیگر کودکان است، تحقق می‌یابد و نباید قربانی هوش شناختی شود، چراکه هیچ یک بر دیگری اولویت ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانش‌آموزانی که از نظر رفتاری، ذهنی یا جسمی تفاوت معنادار و ملموسی با دیگر دانش‌آموزان داشته باشند در گروه کودکان استثنایی قرار می‌گیرند. برای این کودکان امکان بهره‌مندی از آموزش معمولی وجود ندارد و لازم است از آموزش ویژه برای آنها استفاده شود.

مدارس استثنایی برای آموزش این کودکان در نظر گرفته شده است؛ در این مدارس، معلمان شناخت کاملی نسبت به شرایط دانش‌آموزان دارند و از سبک آموزشی مناسب برای آنها استفاده می‌کنند که منجر به حفظ اعتماد به نفس و عزت‌نفس دانش‌آموز می‌شود و از آنجایی که میزان یادگیری و درک او با دیگر همکلاسی‌هایش یکسان است، با مشکلات بیشتری روبه‌رو نخواهد شد.

مدرسه‌های استثنایی برای کودکان غیرعادی طراحی و فضاسازی شده‌اند و در آنها شاهد امکانات بیشتری نسبت به مدارس عادی هستیم. در این مدارس باید امکاناتی وجود داشته باشد که شرایط تحصیل را آسان‌تر کند. در تعریف و معرفی مدارس استثنایی نیز باید به امکانات و ابزارهای آموزشی و فضاسازی و طراحی مدرسه اشاره کرد. فضای مدرسه باید به شکلی باشد که امکان رفت و آمد برای تمام کودکان فراهم شود.

برخی از دانش‌آموزان با واکر یا ویلچر در این محیط تردد می‌کنند و باید شرایط برای آنها نیز فراهم شود، همچنین باید تمام تجهیزات ایمنی در نظر گرفته شود تا کودکان دچار آسیب نشوند. معلمان مهم‌ترین عنصر آموزشی در مدرسه استثنایی هستند و یکی از قوانین مدارس استثنایی، حضور مدرس‌هایی آموزش دیده است.

کادر آموزشی به طور کامل برای آموزش این گروه از کودکان آموزش دیده‌اند و در کنار معلم‌ها، تجهیزات آموزشی نیز به یادگیری کودکان کمک می‌کند. در این مدارس از ابزارهای آموزشی متعددی استفاده می‌شود؛ از این رو چنین افرادی توانایی رفتن به مدرسه عادی را دارند و اگر از نظر رفتاری و هیجانی مشکلات شدیدی نداشته باشند و تنها دارای اختلالات ارتباطی و رفتاری، با میزان هوش عادی باشند، می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

تحصیل ۱۰۵ هزار دانش‌آموز استثنایی امسال در مدارس کشور

در همین راستا حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، اظهار کرد: مهر امسال در مجموع حدود ۱۰۵ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص و عادی کشور درس می‌خوانند.

وی با اشاره به آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان استثنایی در سال گذشته، افزود: سال گذشته حدود ۸۳ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص و حدود ۲۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی ثبت‌نام شده بودند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سه گروه از دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی و در کنار سایر دانش‌آموز تحصیل می‌کنند، افزود: مهر امسال در مجموع حدود ۱۰۵ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص و عادی کشور درس می‌خوانند.

وی با اشاره به تعداد دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، نقص توجه و دارای آسیب در زبان و گفتار تصریح کرد: برخی دانش‌آموزان زیرگروه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، دارای نقص توجه بیش فعالی یا آسیب زبان و گفتار قرار می‌گیرند.

طریفی ادامه داد: مراکزی تحت عنوان مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام دایر شده که دانش‌آموزان دچار این اختلالات، در هفته یک تا دو روز از طرف مدرسه به این مراکز ارجاع داده می‌شوند و خدمات تخصصی را دریافت می‌کنند؛ آمار این دانش‌آموزان متغیر است و در طول سال تعیین می‌شود.

وی با اشاره به رشته‌های کاردانش خاص مدارس استثنایی افزود: به جز دوره متوسطه اول و دوم دو دوره دیگر یعنی دوره پیش حرفه‌ای و دوره کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را هم داریم که خاص مدارس استثنایی است. این دانش‌آموزان پیچیدگی مدارس عادی برای انتخاب رشته در کلاس نهم را ندارند. دانش‌آموزان استثنایی از دوره پیش حرفه‌ای وارد کار و دانش می‌شوند و آنجا از ۳۶ رشته موجود، رشته مربوطه را انتخاب می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه بیشتر دانش‌آموزان استثنایی محصل دوره ابتدایی هستند، خاطرنشان کرد: فرایند ثبت‌نام ۹۷ درصد دانش‌آموزان در تمام پایه‌ها به جز پایه اول ابتدایی و پیش دبستانی انجام شده است و به صورت سیستمی ارتقا پیدا می‌کند.

۱۱۲ مدرسه استثنایی در اصفهان وجود دارد

روح‌الله خزایی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان استثنایی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای شناسایی و مداخله به هنگام طرح سنجش پیش‌دبستانی پایگاه‌هایی در سطح شهر اصفهان، شاهین‌شهر، برخوار، کاشان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و فلاورجان برقرار است؛ این طرح چند مرحله دارد که مرحله نخست و پیک اصلی آن تا پایان آذرماه ادامه دارد.

وی افزود: در استان اصفهان ۱۱۲ مدرسه و حدود ۵۲۰۰ دانش‌آموز استثنایی وجود دارد که این مدارس هفت گروه را پوشش می‌دهند، بخش عمده آن دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و سایر بخش‌ها شامل دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا، چندمعلولیتی، اوتیسم و دانش‌آموزان با اختلال یادگیری را شامل می‌شود.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان استثنایی استان اصفهان تصریح کرد: برخی از دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که این دانش‌آموزان نیز با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری و با توجه به اینکه این مراکز به لحاظ حوزه مدیریتی تحت پوشش قرار دارد، در زیر گروه استثنایی قرار می‌گیرند.

وی افزود: دانش‌آموزانی با نیاز ویژه که امکان تحصیل در مدارس عادی را دارند، دانش‌آموز تلفیقی می‌دانیم که جمعیتی حدود ۱۸۰۰ نفر را شامل می‌شوند و در چهار گروه مشکلات بینایی، شنوایی، جسمی_حرکتی و اوتیسم خفیف قرار می‌گیرند؛ آنان از نظر آموزشی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، اما بخشی از آموزش آن‌ها تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی است.

خزایی گفت: حمایت‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به ویژه مبتلایان به اوتیسم انجام می‌شود که این دانش‌آموزان، توسط مدیران مدارس با توجه به شناخت از خانواده‌ها و معرفی توسط معرف‌ها یا مراجعه به مراکز بهزیستی، شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان دو مدرسه مجهز و قوی به لحاظ ساختار در حوزه اوتیسم داریم، خاطرنشان کرد: آمار افرادی که در سال جاری از استان اصفهان و سایر استان‌ها به این مدارس مراجعه کرده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

کد خبر 680337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.