۱۴ نفر از عاملان آتش‌سوزی‌ جنگل‌های مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: ۱۴ نفر در ارتباط با ایجاد آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های مریوان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد شریفی‌پور امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم مردادماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: دستگاه قضائی استان به موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر ورود پیدا کرد و دادگستری استان، دادستان مرکز استان و سازمان بازرسی در بحث شناسایی عوامل ایجاد حریق کمک کار ما بودند.

وی افزود: از ۱۴ نفری که به عنوان عوامل ایجاد حریق اخیر شناسایی شدند، ۱۲ نفر در امر زغال‌گیری و یک نفر نیز در حریق عمدی متهم بودند که به مراجع قضائی معرفی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان ادامه داد: در این راستا ۱۰۱ کیسه زغال نیز کشف و ۲ خودروی حامل زغال شناسایی و متوقف شد.

وی اضافه کرد: به‌طور کلی در سال جاری شاهد ۲ حریق گسترده در جنگل‌های استان کردستان بودیم که پوشش گیاهی بالا و گرمایش زمین از جمله عوامل تأثیرگذار بر افزایش وسعت این حریق‌ها بود.

۱۴ نفر از عاملان آتش‌سوزی‌ جنگل‌های مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند

بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها انسان‌ساخت است

شریفی‌پور اضافه کرد: در بررسی‌های میدانی که انجام شده، بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها انسان‌ساخت بوده است و انسان در آن نقش اساسی دارد که ۷۰ درصدی سهوی و ۳۰ درصد عمدی است.

وی تصریح کرد: ما جلسات متعددی را طی شش ماه گذشته در ارتباط با امر پیشگیری از حریق در جنگل‌های استان داشته‌ایم که اختصاص دمنده، خودروهای کمک‌دار و موتورسیکلت برای اطفای حریق جنگل‌های مریوان از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است و در این راستا مشارکت یگان‌های نظامی و انتظامی را نیز داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان افزود: برای اولین بار ما روز شنبه هفته گذشته (روز آخر حریق اخیر مریوان) شاهد حضور سه بالگرد سپاه، وزارت دفاع و هلال احمر در مریوان بودیم که این در سطح کشور بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: این بالگردها ۲۸۰ هزار لیتر آبگیری داشتند و ۲۰ هزار لیتر سوخت موردنیاز بالگردها نیز از فرودگاه سنندج به شهرستان مریوان تأمین و ارسال شد.

شریفی‌پور تصریح کرد: روزبه‌روز به عرصه‌های طبیعی ما دست‌درازی می‌شود و به عنوان یک کالای لوکس مورد تخریب و تعرض قرار می‌گیرد، اما پروژه‌های حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری هیچ حد و مرز سیاسی و جغرافیایی نمی‌شناسد و ما در امر حفاظت و احیا، گستره وسیعی را در اختیار داریم.

وی افزود: در پنج ماه نخست سال جاری ۶۸۸ فقره پرونده تخریب و تصرف زمین‌خواران به مراجع قضائی ارجاع شده و ۸۰۴ هکتار مورد تعرض و دست‌درازی صورت گرفته است که برای ۴۷۰ هکتار توسط مراجع قضائی حکم خلع و عدم تصرف صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان با اشاره به طرح جامع مدیریت منابع طبیعی و گردشگری صلوات‌آباد سنندج گفت: محدوده این طرح ۳ هزار و ۵۸۰ هکتار است که ۷۷۶ هکتار آن به جنگل‌کاری اختصاص دارد و تاکنون ۲۳۰ هکتار چاله‌کنی صورت گرفته است.

سعید کریمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز در ادامه این جلسه اقدامات صورت گرفته در راستای اطفای آتش‌سوزی مریوان و سایر اقدامات پیشگیرانه را تشریح کرد.

کد خبر 680057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.