طرح پزشکی خانواده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده، بر عهده وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است و با اجرای آن سرپرست هر خانواده یک پزشک را از میان پزشکانی که توسط ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده معرفی شده‌اند انتخاب و نزد وی ثبت‌نام می‌کند. این طرح با هدف بالا بردن کیفیت خدمت‌رسانی درمانی به افراد جامعه در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به آخرین اخبار از برنامه سلامت خانواده (پزشکی خانواده)، اظهار کرد: به طور تقریبی امکان ارجاع بیمار در تمام کشور فراهم شده است. تاکنون در ۵۹ شهر بر این موضوع تمرکز شده بود، اما به تازگی ۳۲ شهر جدید نیز در فاز دوم به برنامه «سلامت خانواده» اضافه شد.

وی افزود: در این شهرها بیمار در صورت لزوم از خانه‌های بهداشت به مراکز جامع خدمات سلامت و سپس به بیمارستان ارجاع داده می‌شود، اما در خصوص بیمارستان‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد؛ چراکه بعضی بیمارستان‌ها شلوغ هستند و برخی از متخصصان از این سیستم استفاده نمی‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تمام افراد پرونده الکترونیک سلامت دارند، تصریح کرد: با هر کد ملی، اطلاعات افراد مشخص می‌شود، اما اینکه افراد ذیل این سیستم به مراکز درمانی مراجعه کنند، مهم است. در حال حاضر ۳۲ میلیون جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به سامانه متصل هستند و شش میلیون نفر نیز در ۵۹ شهر قبلی تحت پوشش کامل سامانه بودند.

وی با تاکید بر اینکه مجموع این ۴۰ میلیون نفر افرادی هستند که با سیستم پزشکی خانواده بررسی می‌شوند، ادامه داد: امکان «ارجاع» برقرار است، اما خود فرد باید به مراجعه کننده باشد. در صورت فرهنگ‌سازی در خصوص خودمراقبتی، مشکل بیان شده نیز برطرف می‌شود و باید توجه داشت که این چالش و ضعف، در شهرهای بزرگ بیشتر است.

فرشیدی با بیان اینکه تعداد مراقبان سلامت در شهرهایی که به برنامه «سلامت خانواده» اضافه شدند، افزایش یافته است، گفت: این اقدام به این خاطر انجام شد تا در صورت افزایش تعداد مراجعان، مراقب نیز پیگیری را در دستور کار داشته باشد. استان‌ها برای اجرای برنامه در این ۳۲ شهر آمادگی دارند و به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختیار داده شده که کمبود مراقبان سلامت را توسط شرکت‌ها به شکل برون‌سپاری، خرید خدمت کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح مشکل مالی وجود ندارد، اضافه کرد: فکر می‌کنم تا پایان سال بتوانیم تحت عنوان فازهای مختلف برنامه «سلامت خانواده» به بیش از ۱۰۰ شهر برسیم.

جزئیات جدید طرح «پزشکی خانواده» اعلام شد

پیش از این و در اردیبهشت‌ماه سال جاری، سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت، با بیان اینکه تمام اقدامات لازم در سطوح تخصصی برنامه پزشکی خانواده انجام شده است، اظهار کرد: فوکال پوینت‌های معاونت درمان مشخص شده و در هر بیمارستانی افرادی در سیستم ارجاع تعیین شده‌اند و تمام ارجاعات از طریق معاونت درمان در ستاد به صورت مستقیم قابل رصد هستند.

وی افزود: هیچ بیماری که از کانال برنامه پزشکی خانواده به سطوح تخصصی و فوق تخصصی ارجاع می‌شود، بلاتکلیف نمی‌ماند و اقدامی که باید برای وی صورت گیرد در سامانه مشخص می‌شود. با راه‌اندازی سامانه یکپارچه ارجاع از این پس هیچ اقدام مکتوب کاغذی برای ارجاع صورت نمی‌گیرد و پذیرفتنی نیست. این سامانه افزون بر امکان نسخه‌نویسی، دارای امکانات اتصال به سطح یک، اتصال به آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری نیز هست.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی به بیمارانی که از طریق سیستم نوبت‌دهی در برنامه پزشکی خانواده مراجعه می‌کنند، اختصاص می‌یابد. امکان اضافه شدن بخش خصوصی نیز به برنامه پزشکی خانواده در مراحل بعدی وجود دارد؛ بنابراین مشوق‌هایی که برای بخش دولتی در این برنامه در نظر گرفته شده برای بخش خصوصی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکان اجباری شدن پذیرش بیمار از کانال برنامه پزشکی خانواده وجود ندارد، اما در آینده این امکان وجود خواهد داشت. امکان ایجاد دوراپزشکی در برنامه پزشکی خانواده نیز برای مناطقی که دسترسی به متخصص با اشکال مواجه است، در حال امکان‌سنجی است.

کریمی با تاکید بر پیگیری مطالبات بیمارستان‌ها از سازمان تأمین اجتماعی و نصب تجهیزات نصب نشده، خاطرنشان کرد: «سامانه کارآمد» برای ثبت عملکرد و اختصاص کارانه به پزشکان راه‌اندازی و اجرایی شده و در بخش پرستاری نیز در حال راه‌اندازی است.

کد خبر 680025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.