طوفان نفتی عربستان در ورزش جهان

هفته‌نامه اکونومیست در جلد شماره ۱۲ آگوست سال ۲۰۲۳ خود، به حضور گسترده عربستان در ورزش‌های جهانی پرداخت و مدعی شد که عربستان سعودی با دلارهای نفتی، ورزش جهانی را متحول می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشریه اکونومیست در جلد ۱۲ آگوست ۲۰۲۳ خود، به تلاش عربستان سعودی برای میزبانی مسابقات بین‌المللی ورزشی و ناکامی استراتژی رقابتی بایدن با چین پرداخته است.

طوفان نفتی عربستان در ورزش جهان

به گفته این هفته‌نامه، عربستان سعودی مصمم است با دلارهای نفتی چهره جدیدی از خود در زمان محمد بن سلمان ارائه کند و تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای بازیکنان، تیم‌ها و لیگ‌ها هزینه و تغییرات عظیمی در گلف و فوتبال ایجاد کرده است. این موضوع باعث ناراحتی هواداران، فعالان حقوق بشر و سیاستمداران غربی شده است؛ آن‌ها این اقدام را «ورزش‌شویی» می‌دانند و از بی‌احترامی به مقام جام‌های مقدس ورزشی گله کرده‌اند.

عربستان در فوتبال، لیگ داخلی خود را بازسازی کرده است تا از برخی از برترین بازیکنان جهان مانند کریم بنزما را برای بازی دعوت کند.

این کشور همچنین باشگاه نیوکاسل یونایتد که یک باشگاه انگلیسی است را کنترل می‌کند و ممکن است نامزد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ شود. در گلف، یک تورنمنت تحت کنترل عربستان سعودی با مسابقات PGA Tour مردان آمریکا ادغام شد. این کشور همچنین حامی مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک است، در کشتی‌کج و بوکس معاملاتی دارد و به ورزش‌های زمستانی و ورزش‌های الکترونیکی نیز چشم دوخته است.

طوفان نفتی عربستان در ورزش جهان

این تصور را نباید داشت که این نسخه مدرن یک خانواده سلطنتی عرب است که اسب‌های مسابقه‌ای که توجهش را جلب کرده، خریده است. طرح عربستان سعودی مورد حمایت دولت و بسیار سیستماتیک است. عربستان ورزش را راهی برای سرمایه‌گذاری مجدد درآمدهای نفتی و تسریع اصلاحات در داخل کشور با ایجاد صنعت خدمات بزرگ‌تر و تقویت گردشگری می‌داند. گسترش یک فرهنگ ورزشی جهانی شده و مصرف‌گرایانه ممکن است به ولیعهد عربستان سعودی کمک کند تا هنجارهای اجتماعی را از محافظه‌کاری مذهبی دور کند. بلومبرگ تخمین می‌زند که ۱۷ باشگاه از ۹۸ باشگاه فوتبال برتر اروپا، اکنون توسط صندوق سرمایه دولت‌ها یا نهادها حمایت می‌شوند.

طوفان نفتی عربستان در ورزش جهان

با این حال، عربستان با دو مشکل روبه‌رو است، اول اینکه ورزش به تعادل رقابتی نیاز دارد، اما عربستان یک بازیگر دولتی است که انگیزه کسب سود ندارد و منابع وسیعی در دست دارد، بنابراین اگر بهترین بازیکنان را بخرد، تیمش از نظر فرضی می‌تواند همیشه برنده شود، اما کیفیت بازی برای تماشاچی پایین می‌آید. دومین مسئله، سوابق منفی عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر است. دشمنان غرب مانند روسیه با تحریم‌هایی روبه‌رو هستند که شامل ورزش نیز می‌شود اما این مورد برای عربستان صدق نمی‌کند. آمریکا و اروپا با عربستان سعودی در حوزه‌های مختلف به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ تجارت کرده‌اند، از جمله نفت و تسلیحات که هر دو از نظر استراتژیک، حساس‌تر از مسابقات گلف هستند.

طوفان نفتی عربستان در ورزش جهان

این میزان سرمایه‌گذاری شمشیر دولبه است؛ این درس سختی بود که قطر طی میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال یاد گرفت، گاهی جلب توجه، حساسیت‌های بیشتری را با خود به همراه دارد. فهرست فعالیت‌هایی که به دلایل امنیت ملی و اخلاقیات روزبه‌روز محدود می‌شود، در حال گسترش است؛ از نیمه‌رسانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی گرفته تا انرژی و سلاح. در چنین شرایطی افزودن ورزش به حساسیت‌های دولتی گل به خودی محسوب می‌شود.

کد خبر 680010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.