داوری نشان ملی صنایع‌دستی از کرمانشاه به همدان منتقل می‌شود

معاون صنایع‌دستی همدان گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه صنایع‌دستی اخذ نشان درجه ملی است که هر ساله در غرب کشور به میزبانی استان کرمانشاه برگزار می‌شد، اما امسال این مراسم به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محمدرضا خلجی با اعلام اینکه همدان برای نخستین بار میزبان دوره داوری اخذ نشان ملی صنایع‌دستی است که این نشست نیمه دوم آذرماه سال‌جاری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: هنرمندان منطقه غرب کشور از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام در کنار هنرمندان همدان آثار خود را برای رقابت در کسب نشان ملی در استان همدان به داوران ارائه خواهند داد.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه صنایع‌دستی اخذ نشان درجه ملی است که هر ساله در غرب کشور به میزبانی استان کرمانشاه برگزار می‌شد، اما امسال این مراسم به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.

معاون صنایع‌دستی همدان تصریح کرد: میزبانی از این رویداد فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های استان همدان در بخش صنایع‌دستی و معرفی جاذبه‌های گردشگری است که می‌تواند شرکت‌کنندگان را با فرهنگ، تاریخ و صنایع‌دستی این استان بیش از گذشته آشنا کند.

وی اضافه کرد: همدان هم‌اکنون ۱۰۵ اثر هنری دارد که دارای نشان ملی است و هر سال هنرمندان همدان ۳۰ تا ۳۵ اثر را برای ورود به عرصه رقابت به داوران نشان ملی ارائه می‌دهند اما امسال انتظار ما این است که تعداد بیشتری از آثار بتوانند نشان ملی را کسب کنند.

خلجی گفت: مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی و عرضه در بازار از جمله معیارهای دریافت نشان ملی مرغوبیت است که آثار ارسالی از استان همدان نیز برای دریافت این نشان همه این معیارها را همواره داشتند.

وی اظهار کرد: ثبت‌نام اولیه این دوره در حوزه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و شهرستان‌ها انجام می‌شود، در همین راستا هنرمندان و تولیدکنندگان تقاضانامه مربوط را مطابق با دستورالعمل تکمیل و آثار هنری و اطلاعات مربوط به آن‌ها را در قالب لوح فشرده توسط شخص هنرمند و یا تولیدکننده به معاونت صنایع‌دستی استان تا قبل از مهلت مقرر تحویل دهند.

معاون صنایع‌دستی همدان با اشاره به اینکه کمیته داوری نشان ملی مرغوبیت کالا هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، افزود: جلسه نخستین کمیته داوری نشان ملی مرغوبیت و انتخاب آثار برتر صنایع‌دستی استان با هماهنگی وزارتخانه و با حضور نماینده و کارشناسان مربوطه از وزارتخانه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: چهار معیار مواد اولیه بومی، قیمت متعارف، اصالت فرهنگی، نوآوری، قابلیت تولید انبوه و بازاریابی و دو پیش شرط احترام به ارزش‌های محیط در به‌کارگیری مواد و تکنیک‌های تولید و مسئولیت اجتماعی تولیدکننده از موارد مهم در قضاوت داوران برای انتخاب بهترین اثر به شمار می‌روند و هنرمندان دارای نشان ملی مرغوبیت باید برای خلق و تولید آثار هنری خود معیارها و پیش شرط لازم را رعایت کنند.

وی در ادامه افزود: متقاضیان می‌توانند برای ارائه آثار و تشکیل پرونده نشان مرغوبیت کالا به معاونت صنایع‌دستی و هنرهای استان همدان مراجعه کنند.

خلجی گفت: برپایی نمایشگاه‌های مختلف در سطح شهرستان‌ها و معرفی ظرفیت‌های صنایع‌دستی باعث شد تا استان همدان یکی از ۱۰ استان برگزارکننده نمایشگاه صنایع‌دستی کشور انتخاب شود.

کد خبر 679911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.