۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶
چگونه با کودکان کار رفتار کنیم؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: یکی از کلیشه‌های پررنگ اجتماعی، کمک به کودکان کار در قالب نقدی و غیرنقدی است که این امر باعث افزایش تقاضا و به تبع آن تصاعدی شدن عرضه در حوزه کار کودک و در عمل موجب رونق اقتصاد کار کودک شده است.

روح‌اله فرشادفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سلسله تورهای مسئولیت اجتماعی و بازدید از مرکز مراقبتی حمایتی کودکان کار اظهار کرد: در راستای برگزاری این سلسله‌برنامه‌های بازدید، بر آن شدیم تا به اتفاق اعضای کارگروه مواجهه با کار کودکان، از مرکز مراقبت حمایتی کودکان کار بازدید کنیم، لازم است بدانیم این مرکز به همت شهرداری اصفهان و اداره کل بهزیستی استان، سال گذشته افتتاح شد.

وی افزود: کارگروه مواجهه با کار کودکان که متشکل از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودکان کار، مدیریت سازماندهی و رفع تخلفات شهری، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر و معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است از سال گذشته به انجام فعالیت جدی فرهنگی در زمینه نحوه مواجهه با کار کودکان اقدام کرده است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: این کارگروه ابتدا با هدف تغییر دیدگاه اجتماعی عموم مردم به کودکان کار و مقوله کار کودک به تولید محتوا در قالب مجموعه آموزشی ۳۶۰ درجه پرداخت.

وی تصریح کرد: مجموعه آموزشی ۳۶۰ درجه در قالب بروشور، اینفوگرافی، موشن‌گرافی و پوسترهای اکران شهری، سعی داشت کلیشه‌های موجود در مواجهه با کودکان کار را بزداید، یکی از کلیشه‌های پررنگ اجتماعی در این حوزه کمک به کودکان کار در قالب نقدی و غیرنقدی است که این امر باعث افزایش تقاضا و به‌تبع آن تصاعدی شدن عرضه در حوزه کار کودک و در عمل موجب رونق اقتصاد کار کودک شده است.

فرشادفر گفت: پس از تغییر دیدگاه اجتماعی نوبت به استخراج نظام مسائل کودکان کار در کارگروه مذکور رسیده و در این گام کارگروه سعی دارد با هدف توانمندسازی جامعه و کودکان کار برای مقابله با کار کودک مسائل پیش رو را استخراج کند.

وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی برابر مدل‌های جهانی پنج عنصر دارد که شامل رفاه، دسترسی، آگاهی، کنترل و مشارکت است و برای توانمندسازی جامعه و کودکان کار برای مقابله با کار کودک مسائل پیش رو ذیل هر پنج عنصر مورد توجه است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: برای مثال ذیل عنصر رفاه یکی از مسائل پیش رو، نبود اقتصاد جایگزین برای اقتصاد کار کودک و درآمد هنگفت زباله در شهر است که در کارگروه استخراج و احصا شده است، این مسائل در گام بعدی غربالگری خواهد شد و بر اساس اهمیت و فوریت اولویت‌بندی و سپس حول آن شبکه توزیع نقش ترسیم خواهد شد.

وی افزود: دغدغه ما در معاونت اجتماعی افزایش بهره‌وری اجتماعی است و برای این منظور به دنبال افزایش اثربخشی و کارایی اجتماعی هستیم و آنچه کارگروه مواجهه با کودکان کار نیز دنبال می‌کند، معطوف به همین بهره‌وری اجتماعی است.

کد خبر 679886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.