تاریخ روز داروساز ۱۴۰۲ + علت نام گذاری و معرفی رشته داروسازی

تاریخ روز داروساز در ایران با پنج شهریور ماه و روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی برابر است.

به گزارش ایمنا، داروسازی را می‌توان یکی از قدیمی ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های درمانی دانست که بشر برای بقا و حفظ جان و سلامتی خود به آن وابسته بوده است.

تاریخ روز داروساز

در تقویم ایرانی روز داروساز یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۲۷ آگوست ۲۰۲۳ میلادی و ۱۰ صفر سال ۱۴۴۵ قمری است.

علت نامگذاری روز ملی داروساز

پنجم شهریور زادروز محمدبن زکریای رازی و روز داروساز است. وی سال ۲۵۱ هجری قمری در ری متولد شد. زکریا پزشک، فیلسوف و شیمیدان برجسته است که به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است.

به پاس تلاش‌های بسیار رازی و آثار چشمگیر او در پزشکی و شیمی روز بزرگداشت این پزشک و شیمیدان بزرگ ایرانی، روز داروسازی نامگذاری شده است و هر سال همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران با هدف گرامی‌داشت این دانشمند بزرگ برگزار می‌شود.

آثار زکریای رازی

رازی در علوم پزشکی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، متافیزیک، فلسفه و منطق تالیفات بسیاری دارد. از جمله آثار معروف او، کتاب الحاوی است که به عنوان یک دانشنامه پزشکی شامل اکثر شاخه‌های طب و اصول درمان و بهداشت و بیماری‌شناسی و داروشناسی شناخته می‌شود؛ وی تجارب شخصی خود و دیدگاه سایر پزشکان دوره خود را در شرح بیماری‌های مختلف در این کتاب نوشته است. شهرت او در میان همگان به حدی رسید که اعراب او را طبیب المسلمین خوانده‌اند و از آنجا که کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد اروپاییان به جالینوس عرب نیز مشهور بوده است.

تاریخ روز داروساز ۱۴۰۲ + علت نام گذاری و معرفی رشته داروسازی

درگذشت و مقبره زکریای رازی

زکریای رازی در سال ۳۱۳ هجری قمری در شهر ری درگذشت و تا سال‌ها محل دفن او مشخص نبود.

داروساز کیست؟

داروساز یا دکتر داروساز شخص متخصصی است که در بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و کارخانجات و داروخانه‌ها در زمینه‌های تحقیقات، فرمولاسیون و تولید محصولات دارویی انسانی و دامی و فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز راهنمایی و ارائه مشاوره به پزشکان و بیماران و مصرف‌کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند. داروسازان در دانشگاه تحت آموزش قرار می‌گیرند تا مکانیسم‌های گوناگون اثرات، عوارض جانبی، تداخل و راه‌های بهینه‌سازی آن‌ها را درک کنند، به همین دلیل باید به دانش‌های بسیاری از جمله کالبدشناسی، شیمی و بیوشیمی، فیزیولوژی و پاتو فیزیولوژی، گیاه‌شناسی، سم شناسی، آنالیز و تشخیص کمی و کیفی و همچنین کاربرد دستگاه‌ها و تولید صنعتی و مدیریت و اقتصاد احاطه یا آشنایی داشته باشند. داروسازان همچنین به تحقیق و آزمایش داروهای جدید کمک می‌کنند. آنها در داروخانه‌ها، کلینیک‌های پزشکی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی کار می‌کنند.

رشته داروسازی چند سال است؟

مدت زمان دوره عمومی رشته داروسازی ۶ سال است. برای تحصیل در رشته داروسازی ابتدا باید در دوره متوسطه، رشته تجربی را انتخاب کنید. سپس در کنکور تجربی آزمون داده و پس از قبولی در کنکور وارد رشته داروسازی شوید. و پس از گذراندن ۲ سال دوره طرح خود می‌توانند در آزمون دکتری تخصصی شرکت کنند.

سختی‌های رشته داروسازی

واحدهای درسی که به حافظه‌های بسیار قوی نیازمندند و پایان نامه‌های سخت و وقت گیر از جمله سختی‌های رشته داروسازی هستند. دروس تخصصی در رشته داروسازی معمولاً با مباحث شیمی و زیست شناسی مرتبط هستند. همچنین لزوم یادگیری اصطلاحات علمی و تخصصی بسیار زیاد در این رشته تحصیلی، ممکن است به‌عنوان یکی از معایب و سختی‌های رشته داروسازی مطرح شود.

مزایای انتخاب رشته داروسازی

داروسازی برای آن دسته افرادی که تمایل زیادی به کار بالینی ندارند بسیار مناسب است. از مزیت‌های مهم تحصیل در این رشته که می‌تواند برای خیلی از افراد انگیزه بخش باشد این است که دانشجویان بعد از گذراندن ۱۴۰ واحد درسی به طور تقریبی از سال چهارم دانشگاه و در صورت داشتن معدل بالای ۱۴ کارت و شماره انجمن داروسازان را دریافت می‌کنند و می‌توانند به عنوان قائم مقام مسئول فنی مشغول به کار شوند و درآمد قانع کننده‌ای داشته باشند. در کنار همه اینها، فرصت‌های شغلی در سازمان‌های پژوهشی و مراکز تولید دارو و محصولات بهداشتی پیوسته در حال افزایش است که خبر از آینده درخشان‌تر برای داروسازان می‌دهد.

تاریخ روز داروساز ۱۴۰۲ + علت نام گذاری و معرفی رشته داروسازی

بازار کار و آینده شغلی رشته داروسازی

برخی از زمینه‌های شغلی افرادی که قصد دارند رشته داروسازی را به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی خود انتخاب کنند، در ادامه آمده است:

  • کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی
  • صنایع داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)
  • درمان و آموزش پزشکی.
  • امور اجرایی وزارت بهداشت
  • فعالیت‌های تحقیقاتی در کارخانه‌های داروسازی

روز جهانی داروسازان

هدف از نامگذاری روزی به نام داروسازان، جلب توجه عموم مردم نسبت به وظیفه سنگین داروسازان و نقش آنها در حوزه سلامت عمومی جامعه است. فدراسیون بین‌المللی داروسازی (FIP) در اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در استانبول، رأی گیری انجام داده و تاریخ ۲۵ سپتامبر را رسماً به نام روز جهانی داروسازان ( World Pharmacists Day) نامگذاری کرد.

کد خبر 679846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    خیلی خوب بود خوشم اومد