کاهش رد پای کربن در شهرها با بتن سبز

محیط‌های ساخته‌شده توسط انسان مسئول تولید و انتشار بیش‌ از ۴۰ درصد از کربن‌دی‌اکسید جهانی است و شهرداران ایالات‌متحده در راستای مقابله با این امر، در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با بتن معدنی سبز یا کربن‌دی‌اکسید پیشگام شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بتن معدنی سبز یا کربن‌دی‌اکسید برای استفاده در پروژه‌های عمومی به‌عنوان بخشی از پاسخ ملی به تغییرات آب‌وهوایی، مورد حمایت کنفرانس شهرداران ایالات متحده و شرکت‌های خصوصی امریکایی قرار گرفت. در قطعنامه سالانه این کنفرانس از اعضا خواسته شد که از بتن برای جایگزین‌های کمتر سازگار با محیط زیست استفاده کنند. از آنجا که شهرها به‌دنبال کاهش انتشار کربن در بخش ساخت‌وساز خود هستند، استفاده از بتن سبز کم‌کربن نسبت به سایر جایگزین‌ها می‌تواند به آن‌ها در انجام اهداف آب‌وهوایی خود کمک کند.

بتن سبز چیست؟

بتن سبز کم‌کربن شامل تزریق کربن‌دی‌اکسید بازیافت شده از انتشارات صنعتی مانند کود و نیروگاه‌ها به بتن است. پس از این اقدام کربن‌دی‌اکسید از نظر شیمیایی به یک ماده معدنی تبدیل و در بتن جاسازی می‌شود و آن را قوی‌تر می‌کند. این امر به تولیدکنندگان بتن و پیمانکاران ساخت‌وساز کمک می‌کند سیمان کمتری برای جاده‌ها و ساختمان‌ها استفاده کنند.

محیط ساخته‌شده توسط انسان مسئول تولید و انتشار بیش از ۴۰ درصد از کربن‌دی‌اکسید در جهان است. از سوی دیگر انتظار می‌رود ذخیره جهانی ساختمان‌ها تا سال ۲۰۶۰ دو برابر شود. از آنجا که ماده اصلی ساختمان‌ها یعنی سیمان، تا هفت درصد از انتشار کربن‌دی‌اکسید در جهان را تشکیل می‌دهد، بسیاری از شهرها در تلاش هستند تا با بتن سبز بر این مشکل غلبه کنند.

مزایای بهره‌گیری از بتن سبز

بتن سبز ساخته‌شده از کربن‌دی‌اکسید بازیافتی یک فرآیند برد-برد از دیدگاه کاهش و سازگاری است و به این ترتیب به گرمایش جهانی بیشتر منجر نمی‌شود. از سوی دیگر جاده‌ها و زیرساخت‌های شهری را در برابر ضربه‌های شتاب‌دهنده تقویت می‌کند.

علاوه بر این، بتن سبز برای ساخت به انرژی و مواد کمتری نیاز دارد و پتانسیل حمایت بیشتر از پایداری و انعطاف‌پذیری بودجه‌های شهری را نشان داده است؛ از سوی دیگر با فرآیندهای موجود تولید و زنجیره تأمین مطابقت دارد و با قرار دادن فناوری مصرف دی‌اکسید کربن در تولید بتن در اختیار تولیدکنندگان بتن، هزینه‌ها و ردپای کربن را کاهش می‌دهد.

بتن سبز به‌طور متوسط حدود ۲۵ پوند CO2 را در هر یارد مکعب بتن کاهش می‌دهد که این امر نشان‌دهنده پتانسیل بالای صرفه‌جویی در هر ۲۷ میلیون پوند کربن تجسم شده از بتن تولید شده در ساخت‌وسازها است.

بتن سبز تولید شده با تزریق کربن همچنین می‌تواند برای شرکت‌های بتن نوعی مزیت رقابتی ایجاد کند، زیرا کاهش ردپای کربن از اولویت‌های اصلی شهرها است و تغییر ساختارهای شهری به بتن سبز در هر خیابان، پیاده‌رو، ساختمان و پارکینگ جدید یکی از فوری‌ترین راه‌هایی به‌شمار می‌رود که با آن یک شهر می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد.

انتظار می‌رود در آینده نزدیک استفاده از بتن معدنی سبز بهترین روش برای کاهش کربن‌دی‌اکسید در شهرها باشد. با این حال لازم است این فناوری به‌طور گسترده و در سطح جهانی مورد پذیرش و استقبال واقع شود، چراکه هدف کلی جهان در مسیر مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش بیش از ۵۰۰ میلیون تن انتشار CO2 در سال است و دستیابی به این رقم به پذیرش بسیار گسترده بتن سبز در سطح جهان نیاز دارد.

کد خبر 679792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.