روز پزشک ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ و علت نام گذاری

در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت ابوعلی سینا به عنوان روز پزشک نام گذاری شده است.

به گزارش ایمنا، پزشکان از گذشته تا به اکنون در زندگی فردی و جوامع انسانی نقش مهم و حیاتی داشته‌اند. آنان طور قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی مردم به لحاظ سلامتی، پیشگیری از ابتلاء به انواع بیماری‌ها و بازیابی سلامت افراد بیمار نقش مؤثری دارند.

تاریخ دقیق روز پزشک ۱۴۰۲

روز پزشک در تقویم شمسی برابر با چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ است.

روز پزشک در تقویم قمری برابر با ۶ صفر سال ۱۴۴۵ است.

روز پزشک در تقویم میلادی برابر با ۲۳ آگوست سال ۲۰۲۳ است.

علت نام گذاری یکم شهریور به روز پزشک

اول شهریورماه، هم‌زمان با تولد پزشک و حکیم بزرگ، ابوعلی سینا (Avicenna)، به پاس خدمات وی به علوم پزشکی، تألیفات و فعالیت وی در این رشته و برای بزرگداشت پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده است.

روز پزشک ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ و علت نام گذاری

ابوعلی سینا کیست؟

ابوعلی سینا با نام کامل ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا در یکم شهریور سال ۳۵۹ هجری شمسی مصادف با ماه صفر سال ۳۷۰ هجری قمری و قرن چهارم هجری، در روستایی به نام خرمیثن در حوالی بخارا که مرکز حکومت سامانیان بود به دنیا آمد. پدر او عبدالله از اهالی بلخ و مادرش ستاره اهل روستایی در افشنه بود. او در دوران کودکی، علاقه‌ی خاصی به طبیعت، گیاهان و حیوانات داشت و زمان فراغتش را به جستجو و کسب تجربه در دشت و صحرا سپری می‌کرد. از این رو در دوران کودکی به خواص گیاهان دارویی و طبابت علاقه پیدا کرد. هم چنین شرکت در جلسات بحث از دوران کودکی، به واسطه پدر که از پیروان آنها بود بوعلی را خیلی زود با مباحث و دانش‌های مختلف زمان خود آشنا ساخت.

استعداد وی در فراگیری علوم، پدر را بر آن داشت تا به توصیه استاد وی ابو عبدالله ابراهیم بن حسین ناتلی، ابن سینا را به جز تعلیم و دانش اندوزی به کار دیگری مشغول نکند و چنین شد که او به دلیل حافظه قوی و نبوغ خود در ابتدای جوانی در علوم مختلف زمان خود از جمله طب مهارت یافت. آثار گران قدری به زبان‌های عربی و فارسی توسط ابن سینا نوشته و گاه تا ۴۵۰ عدد کتاب و رساله به او نسبت داده شده است. از میان تالیفات ابن سینا، شفا در فلسفه و کتاب قانون (یکی از کتاب‌های معروف جهان در زمینه علم پزشکی) در طب شهرتی جهانی یافته است. کتاب شفا در هجده جلد در بخش‌های علوم و فلسفه، یعنی منطق، ریاضی، طبیعیات و الاهیات نوشته شده است. ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام(Avicenna) و با لقب "امیر پزشکان" شناخته شده است. ابن سینا در محل درگذشت، یعنی همدان به خاک سپرده شد و آرامگاه بوعلی‌سینا هم‌اکنون در این شهر قرار دارد.

روز جهانی پزشک

روز جهانی پزشک در دنیا برابر با روز پزشک در کشور آمریکا است که در کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دنیا این روز جهت قدردانی از پزشکان معرفی شده است. این روز تقریباً مصادف با تاریخ و سال استفاده شدن، داروی بیهوشی اتر در عمل جراحی توسط دکتر لانگ در ۲۸ مارس ۱۹۳۳ است.

در ۳۰ مارس سال ۱۹۵۸ مصوبه بزرگداشت روز پزشکان توسط مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و در سال ۱۹۹۰ این قانون در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز معرفی شد. از آن زمان تا کنون ۳۰ مارس در تقویم رسمی این کشور به عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده و روز جهانی پزشک نامگذاری شده است.

روز پزشک در برزیل

در کشور برزیل روز ملی پزشکان به عنوان یک روز تعطیل در روز ۱۱ اکتبر همزمان با روز برگزاری تولد سنت لوک توسط کلیسای کاتولیک، جشن گرفته می‌شود.

روز پزشک در کانادا

روز ملی پزشکان یکم ماه می در کانادا جشن گرفته می‌شود.

روز پزشک ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ و علت نام گذاری

روز پزشک در کوبا

در کوبا روز ۳ دسامبر، تولد کارلوس جوآن فینلی، به عنوان روز پزشک معرفی شده است. جوآن فینلی یک پزشک و دانشمند کوبایی است که به عنوان پیشرو در بیماری تب زرد معروف است که برای اولین بار در سال ۱۸۸۱ تئوری پشه ناقل تب زرد را عنوان کرد.

تاریخ و فلسفه روز پزشک در هند

در هند روز پزشک اول ژانویه، مصادف با تجلیل از دکتر بی دهان چاندرا روی، پزشک افسانه‌ای هندوستان است. چاندرا روی در تاریخ ۴ فوریه ۱۹۶۱ به دریافت بالاترین مدال غیرنظامی این کشور مفتخر شد.

روز پزشک در مالزی

روز پزشکان در مالزی هر ساله در دهمِ ماه اکتبر جشن گرفته می‌شود. این روز اولین بار توسط فدراسیون انجمن‌های متخصصان پزشکی خصوصی، مالزی در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

روز پزشک در ویتنام

در کشور ویتنام برای نخستین بار روز پزشک در تاریخ ۲۷ فوریه سال ۱۹۵۵ جشن گرفته شد و از آن زمان تا کنون همین روز برای تجلیل از پزشکان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 679747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.