شهرهای جهان با بیشترین نرخ کشاورزی شهری

آتلانتا، سنگاپور، سینسینتی، لندن، میامی، پاریس و شیکاگو، شهرهایی از جهان با بیشترین نرخ کشاورزی شهری به حساب می‌آیند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشاورزی شهری همان‌طور که از نام آن پیدا است، به عمل کشت در یک شهر اشاره دارد که البته تا حد زیادی متفاوت با زراعت روستایی است و در واقع به علت محدودیت‌های فضایی ساختاری متفاوت و نرخ تولید محصولات کشاورزی با کشاورزی در روستا فرق می‌کند. کشاورزی در شهرها اغلب به شکل باغ‌های اجتماعی، مزارع عمودی، بام‌باغ‌ها و پاسیون‌های خصوصی است و به همین دلیل نحوه کشت و پرورش محصولات در آن‌ها نیز می‌تواند بسیار متفاوت با زراعت در روستاها باشد. به عنوان مثال، در مورد باغ‌های اجتماعی گروه‌هایی از مردم گردهم می‌آیند و تصمیم می‌گیرند وضعیت مناطق محل سکونت خود را از طریق پرورش سبزی‌ها بهبود بخشند. این تلاش‌ها اغلب زحمت زیادی را برای آن‌ها به دنبال ندارد، ضمن این‌که در سازه‌های متروکه یا پارکینگ‌های خودرو انجام می‎‌شود و به همین دلیل فضای بزرگی را در بر نمی‌گیرد.

مردم در باغ‌های اجتماعی اغلب به کاشت و پرورش میوه‌ها و سبزی‌ها می‌پردازند، با این حال گل‌های زینتی نیز بخش مهمی از این باغ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. باغ‌های عمودی با هدف پرورش گیاهان به صورت عمودی روی دیوارها توسعه داده می‌شود و در بسیاری از موارد نیز، این گیاهان از نمای سازه‌ها به فضای داخلی آن‌ها نیز راه پیدا می‌کند.

بام‌باغ‌ها و پاسیوها نیز به فضاهای سبزی اشاره دارد که در پشت‌بام خانه‌ها یا هر فضای خالی در سازه‌ها اجرا می‌شود که در آن، ساکنان اغلب به پرورش سبزی‌ها و میوه‌های مورد مصرف خود در این فضاها می‌پردازند.

امروزه به علت توسعه شهری به دنبال افزایش جمعیت کمترین فضا در شهرها برای پرورش سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارد، با این حال مدیران و ساکنان بسیاری از نقاط دنیا عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق توسعه کشاورزی شهری به روش‌های نام‌برده، بیشترین بهره را از مزایای پوشش‌های گیاهی ببرند. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بیشترین کشاورزی شهری می‌پردازیم، ضمن این‌که نحوه زراعت در آن‌ها را نیز مورد تاکید قرار می‌دهیم.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

آتلانتا، توسعه کشاورزی شهری به‌طور مستقیم توسط مردم

مدیران آتلانتا در ایالت جورجیا در آمریکا، کشت محصولات کشاورزی را به‌طور مستقیم به عموم مردم واگذار کرده‌اند و در نتیجه نیازی به گذراندن مراحل ویژه یا حضور افراد کارشناس برای این منظور نیست. آتلانتا میزبان باغ‌های اجتماعی متعددی است که در آن امکان حضور شهروندان و دخالت آن‌ها در پرورش محصولات کشاورزی وجود دارد و این در حالی است که «مزرعه غذای آتلانتا» فضایی بسیار بزرگ را برای کشت سبزی‌ها و میوه‌ها توسط شهروندان در بر گرفته است.

در زمان‌های قدیم، مزرعه غذای آتلانتا برای کشاورزان احداث شد، اما امروزه این فضا مرکزی برای حضور تمام افراد علاقه‌مند به کشاورزی به‌حساب می‌آید که اغلب جمعیت زیادی از مردم را برای انجام مراحل مختلف کشت، پرورش و برداشت محصولات گرد هم می‌آورد. محصولات این مزرعه بزرگ برای مصرف روزانه شهروندان به قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رود و جالب این‌که مدیران آتلانتا ادعا کرده‌اند در آینده تغییراتی در مزرعه غذای شهر به وجود خواهند آورد تا از این طریق، ۸۵ درصد از سبزی‌ها و میوه‌های مورد نیاز تمام شهروندان را با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار دهند.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

پاریس، میزبان بزرگ‌ترین مزرعه شهری در جهان

پاریس، پایتخت فرانسه، میزبان یکی از بزرگ‌ترین مزرعه‌های شهری در جهان است که به شکل یک زمین زراعی عمودی و هواکشت در مرکز نمایشگاه پاریس پورت دو ورسای واقع شده است. این مزرعه سبز با هدف تولید بیش از دو هزار پوند وزن میوه و سبزی‌ها در هر روز احداث شده است و جالب این‌که سازندگان آن در نظر دارند به توسعه فضاهایی مشابه بر بام سازه‌ها و مکان‌های متروکه در سراسر شهر بپردازند تا نیاز تمام شهروندان را به محصولات کشاورزی تازه و مقرون‌به‌صرفه فراهم بیاورند.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

شیکاگو، توسعه باغ‌های متعدد برای پرورش سبزی‌ها

یکی از نهادهای زراعی شیکاگو در ایالات متحده آمریکا در تلاش است تعداد باغ‌های زراعی شهر شامل باغ‌های اجتماعی، باغ‌های مدارس و سایر انواع فضاهای سبز کشاورزی را به‌طور مداوم افزایش دهد تا علاوه بر افزایش پوشش‌های گیاهی شیکاگو، دسترسی مردم را به محصولات تازه و ارزان بهبود بخشد. اقدامات کارکنان این نهاد طی ۲۰ سال گذشته تغییرات بسیاری را در شیکاگو به وجود آورده و نرخ پایداری شهری را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

در حال حاضر حدود ۹۰۰ زمین زراعی شهری به اشکال مختلف در شیکاگو وجود دارد، با این حال مردم و مدیران همواره در حال افزودن به این تعداد هستند، ضمن این‌که تنوع محصولات زراعی نیز افزایش زیادی را تجربه می‌کند.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

سسینسینتی، توسعه کشاورزی شهری برای اشتغال افراد دارای معلولیت

یکی از مؤسسات غیرانتفاعی سینسینتی در ایالت اوهایو در آمریکا یک مزرعه کشاورزی ایجاد کرده است که در آن نه‌تنها محصولات مورد نیاز ساکنان اطراف تأمین می‌شود، بلکه افراد دارای معلولیت جسمی نیز در آن مشغول به کار می‌شوند و کسب درآمد می‌کنند. این مزرعه فضایی آب‌کشت یا هیدروپونیک (کشاورزی بدون نیاز به خاک) را در بر گرفته است که در آن بر آموزش افراد معلول همچنین تأمین محصولات زراعی تازه برای ساکنان اطراف تمرکز می‌شود. در این راستا، ابتدا افراد دارای معلولیت جسمی برای کشت و پرورش محصولات آموزش‌های لازم را می‌بینند، سپس به زراعت می‌پردازند و در نهایت، محصولات خود را به مردم، فروشگاه‌های محلی، رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر مراکز فروشگاهی عرضه می‌کنند.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

لندن، پیوند کشاورزی با تجارت و فرهنگ

شبکه زیست‌محیطی لندن در انگلستان استراتژی جالبی برای کشاورزی شهری به کار گرفته و آن، پیوند زراعت با تجارت و فرهنگ است. این رویکرد به ترویج انواع اقدامات مربوط به کشت و پرورش محصولات زراعی نظیر مزارع شهری، بازارهای کشاورزی و سایر انواع تجارت‌های زراعی میان مردم کمک می‌کند و در واقع فرهنگ زراعت شهری را با زندگی مردم پیوند داده است.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

میامی، اجرای جنبش ماجراجویی اشتراک کشاورزی

مؤسسه کشاورزی شهری میامی در ایالات متحده آمریکا جنبشی را تحت عنوان «ماجراجویی اشتراک مزارع» آغاز کرده و به گسترش یک زمین کشاورزی هیدروپونیک در فضای باز پرداخته است که در آن محصولات کشاورزی پرورش داده می‌شود و با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. در این مزرعه سبز و زیبا ریزسبزی‌ها، محصولات مخصوص سالاد، گل‌کلم، کلم‌برگ، کاهو، پیازچه، گوجه و سایر انواع سبزی‌ها پرورش و با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود. البته مؤسسه کشاورزی شهری میامی تنها به این مزرعه برای کشاورزی شهری اکتفا نکرده بلکه در تلاش است در فضاهای باز مکان‌های عمومی مانند مدارس نیز به کاشت و پرورش محصولات کشاورزی بپردازد و حتی از طریق آموزش زراعت به دانش‌آموزان، آن‌ها را نیز در توسعه مزارع سبز شهر سهیم کند.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

ابتکار ۳۰ در ۳۰ سنگاپور

شهر سنگاپور در سال ۲۰۱۹ ابتکاری به نام ۳۰ در ۳۰ را راه‌اندازی کرد. اصل این برنامه تولید ۳۰ درصد نیازهای غذایی شهر به صورت محلی تا سال ۲۰۳۰ است. برای تحقق این هدف، آژانس غذای سنگاپور با کمک مالی به کشاورزی شهری به انجام ابتکاراتی برای کمک به کارآفرینان برای توسعه کسب‌وکارهای غذایی محلی می‌پردازد. از مزارع عمودی در ساختمان‌های سنگاپور گرفته تا باغ‌های ایستگاه اتوبوس، همه به عنوان رویکردهای ۳۰ در ۳۰ شناخته می‌شود.

کشاورزی شهری چیست +شهرهایی با بیشترین مزارع

کد خبر 679732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.