۱۲ دشت ممنوعه در سطح استان چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه منظور از دشت‌های ممنوعه دشت‌هایی است که برداشت آب از آن‌ها ممنوع اعلام شده و بسیاری از فعالیت‌ها در این دشت‌ها محدود است، گفت: میزان آب موجود در سفره‌های زیرزمینی دشت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری، اصغر احمدی با اشاره به اینکه ۱۲ دشت ممنوعه در استان وجود دارد، اظهار کرد: چهار دشت در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه منظور از ممنوعه دشت‌هایی هستند که برداشت آب از آن‌ها ممنوع اعلام شده است و بسیاری از فعالیت‌ها در این دشت‌ها محدود هستند، افزود: میزان آب موجود در سفره‌های زیرزمینی دشت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه دلایل مختلفی در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی دخیل است، خاطرنشان کرد: تغییرات شرایط اقلیمی و آب و هوایی تأثیر مستقیمی بر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی داشته است، همچنین حفر چاه‌های عمیق کشاورزی نیز در ایجاد شرایط بحرانی دشت‌ها تأثیرگذار بود.

احمدی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت چهار دشت ممنوعه بحرانی استان مطلوب نیست، چرا که میزان بارندگی در این دشت‌ها کاهش پیدا کرده و پوشش گیاهی به شدت ضعیف شده است.

وی با بیان اینکه بعضی دشت‌های استان به سمت بیابانی شدن می‌رود و این زنگ خطری برای محیط زیست استان است، تاکید کرد: یکی از مؤثرترین اقدامات مقابله با بیابان‌زدایی و خارج شدن دشت‌ها از وضعیت ممنوعه انجام فعالیت‌های بیولوژیک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته فعالیت‌های بیولوژیک در دشت ممنوعه شهرکرد انجام شده است، ادامه داد: با توجه به بارندگی‌ها در سال گذشته، امیدواریم تأثیرات مطلوبی حاصل شود.

احمدی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم مشکلات دشت‌های بحرانی حل و تغییر شرایطی در آن‌ها ایجاد شود، ضرورت دارد که مصرف آب و نحوه استفاده از آن در اراضی کشاورزی به صورت اصولی مدیریت شود و دستگاه‌های متولی دیگر مدیریت استفاده صحیح از آب را در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه منابع طبیعی استان از طریق اقدامات بیولوژیک و بیومکانیک و مهار کردن آب‌های فصلی و روان‌آب‌ها اقدامات مؤثری در راستای تغذیه سفره‌های زیرزمینی و افزایش سطح ایستایی آب داشته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه بارندگی سال قبل تا حدودی در احیای دشت شهرکرد مؤثر بوده است، اظهار کرد: زمان می‌برد تا بتوانیم چهار دشت بحرانی را در مسیر احیا قرار دهیم، با توجه به اینکه مصرف آب کشاورزی و حفر حلقه‌های چاه افزایش پیدا کرده است، با این وجود احیای این دشت‌ها تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که طرح‌های آبخیزداری انجام و بارندگی‌ها افزایش پیدا کند.

کد خبر 679561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.