تامین ۴۰۰ تن دارو برای پیاده‌روی اربعین + آخرین جزئیات داروهای ممنوعه

مسئولان ذی‌ربط از چندی پیش در تدارک انجام اقدامات و تامین تجهیزات مورد نیاز به منظور هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم پیاده‌روی اربعین هستند و با توجه به سختی این مسیر، امکان تهدید سلامت زائران وجود دارد؛ از همین رو نیز رئیس جمعیت هلال‌احمر از تامین ۴۰۰ تن دارو برای این مراسم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به حضور بسیاری از زائران در کشور عراق طی زمان برگزاری مراسم اربعین، تضمین سلامت و تأمین امکانات و تجهیزات کافی به منظور برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم از اهمیت ویژه‌ای برگزار است و متولیان امر از جمله جمعیت هلال‌احمر کشور که عهده‌دار تأمین تجهیزات و داروهای مورد نیاز هستند نسبت به این امر اهتمام ویژه‌ای دارند.

جزئیات اجرای طرح مرهم زائر

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به جزئیات طرح مرهم زائر، اظهار کرد: در این طرح افراد می‌توانند داروهای قابل استفاده و مازاد بر مصرف خود را به پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر اهدا کنند؛ البته بخش عمده داروهای مورد نیاز توسط جمعیت هلال‌احمر تأمین می‌شود، اما تصمیم بر این شده است تا در قالب طرح "مرهم زائر" مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی نیز جذب جمع شود.

وی با اشاره به نحوه نظارت بر داروها و اطمینان از سلامت آنها و با تاکید بر اینکه داروها سرمایه ملی هستند که ممکن است از بین برود، افزود: داروسازان و تکنسین‌های دارویی هلال‌احمر نظارت کاملی بر این داروها خواهند داشت و آنها را دسته‌بندی می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: افراد می‌توانند داروها را به مراکز مشخص و شعبه‌های هلال‌احمر ارائه کنند و در مراسمی مانند نماز جمعه نیز امکان تحویل دارو به عوامل هلال‌احمر وجود دارد. نوع دارویی که قرار است تحویل داده شود مهم نیست و افراد می‌توانند هر نوع دارویی که داشته باشند را تحویل دهند.

وی با اشاره به نحوه تأمین دارو و تجهیزات لازم برای ایام اربعین، ادامه داد: حدود ۴۰۰ تن دارو و تجهیزات در مراسم اربعین استفاده می‌شود که قسمتی از آن از داخل کشور برده می‌شود و آنچه که از داخل تهیه نشده باشد، از منابع دیگر تأمین و به عراق ارسال می‌شود.

کولیوند با تاکید بر اینکه زائران با کمبود دارو مواجه نخواهند شد، خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که احتمال داشته باشد در کشور با کمبود آنها مواجه باشیم (از جمله سرم‌ها) از خارج از کشور تهیه و به کشور عراق ارسال خواهد شد.

داروهای ممنوعه اربعین در عراق اعلام شد

سردار ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا، اظهار کرد: همراه داشتن قرص‌های استامینوفن کدئین‌دار، دیازپام، فلورازپام، ترامادول، متادون و بوپرنورفین (b۲) و داروهای بیماری صرع و سرطان که به‌نوعی از مواد مخدر تشکیل شده است، بر اساس قوانین داخلی کشور عراق جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: در صورت کشف هر یک از این داروها، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضائی تشکیل و به مراجع قضائی عراق معرفی خواهد شد. به‌دلیل سهولت و سرعت بخشیدن در امر بازرسی نیاز است زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاص دارند مراتب را قبل از حضور در مرزهای زمینی و هوایی با پزشک حج و زیارت هماهنگ کنند و تأییدیه مربوطه را به‌همراه داشته باشند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: به‌همراه داشتن این داروها در هر بازه زمانی در کشور عراق ممنوع است، اما تأکید بر زمان برگزاری مراسم اربعین است که زائران بیشتری به عتبات عالیات می‌روند.

تاکید بر سلامت زوار اربعین در دو سوی مرز

پیش از این نیز، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، اظهار کرد: آمادگی زیرساختی، تجهیزاتی و عملیاتی جهت ارائه خدمات درمانی بهینه و به هنگام به زائرین اباعبدالله (ع) در تمام مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق مرزی کشور و نیز دانشگاه‌های شهرهای مرزی در شرق برای تردد زوار کشورهای همسایه وجود دارد.

وی افزود: تأمین سلامت زوار در هر دو سوی مرز مورد تاکید است و وزارت بهداشت آمادگی لازم جهت ارائه خدمات این حوزه را در مرزهای داخلی و مناطق برون‌مرزی را دارا است. برنامه‌ریزی منسجم جهادی و ملی در جهت تجهیز، آماده‌سازی و ارتقای ظرفیت خدمات بیمارستان‌ها و اعزام نیرو برای برگزاری باشکوه این مراسم صورت گرفته است و امیدواریم با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی، هلال‌احمر و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، خدمات درمانی مورد نیاز و کافی به زائرین حرم اباعبدالله حسین (ع) ارائه شود.

کد خبر 679224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.