ترویج فرهنگ اهدای خون با کمک شهرداری / بیش از ۵هزار واحد خون در دهه اول محرم اهدا شد

سرپرست اداره کل انتقال خون استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۱۱ و در شهر اصفهان دو مرکز اهدای خون داریم و از سمتی برنامه ترویج اهدای خون را با کمک ارگان‌هایی مانند شهرداری در پیش‌ داریم تا چهار مرکز اهدای خون به مراکز کنونی افزوده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیان دهراب‌پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز _جمعه، بیستم مردادماه_ اظهار کرد: نهم مرداد روز ملی اهدای خون نام‌گذاری شده و در این راستا این بحث موضوع علمی، پیچیده و استاندارد است.

وی افزود: از زمانی که خون از اهداکننده دریافت و به نیازمند تزریق می‌شود، حدود ۱۷٠٠ دستورالعمل استاندارد داریم که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان اصفهان در خصوص آمار انتقال خون در استان تصریح کرد: در استان اصفهان در سال ۱۴٠۱ قریب به ۱۳۷ هزار واحد اهدای خون داشتیم و براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال ۱۴٠۲ این آمار باید به حدود ۱۶٠ هزار واحد ارتقا پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا روز هفدهم مردادماه ۱۴٠۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷.۵ درصد ارتقای اهدای خون داشتیم و این موضوع نشان‌دهنده احساس مسئولیت مردم برابر یکدیگر است.

دهراب‌پور تأکید کرد: مردم در دهه اول محرم شور و حال متفاوتی نسبت به فرهنگ اهدای خون داشتند و در این راستا ۵۶۷۲ واحد خون‌گیری داشتیم که نسبت به دهه محرم سال قبل ۱۳.۷ درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع انتقال خون، کشوری توسعه یافته است و در منطقه خاورمیانه حرف اول را می‌زند و در این میان مهم‌ترین دلیل مردم عزیز کشورمان هستند.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان اصفهان گفت: دانشمندان علوم پزشکی با تمام پیشرفت‌ها هنوز نتوانستند جایگزینی برای خون و فرآورده‌های خونی پیدا کنند و در این راستا این نیاز تنها از طریق دیگر انسان‌ها پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۵ درصد از اهداکنندگان خون جزو اهداکنندگان مستمر هستند و در طول سال حداقل ۲ بار خون اهدا می‌کنند، ادامه داد: ذخیره خونی ما به ۱۲ روز رسیده است، اما بازهم از مردم درخواست داریم اهدای خون را محدود به روزهای خاص نکنند، زیرا نیازمان به فراورده‌های خونی به روزها بسته است و برنامه‌ریزی کنید تا هر سه ماه یک‌بار خون اهدا کنید.

دهراب‌پور پیرامون مزیت‌های اهدای خون اضافه کرد: با هر واحد انتقال خون حداقل جان سه نفر نجات پیدا می‌کند و در کنار این مورد، جسم شخص اهداکننده نیز از این فرصت استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه در بین اهداکنندگان گروه خونی O+ بیشترین گروه خونی است، اما بیشترین نیاز ما به گروه‌های خونی نادر یعنی گروه‌های خونی منفی است، گفت: ۳.۴ درصد از اهدا کنندگان خون استان بانوان هستند و در همین راستا از بانوان نیز دعوت می‌کنیم تا پای کار بیایند.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان اصفهان با یادآوری اینکه تمام کسانی که برای اهدای خون حضور پیدا می‌کنند نمی‌توانند این عمل را انجام دهند، اعلام کرد: از ابتدای سال تا کنون ۷۴ هزار و ۴۸۴ مراجعه‌کننده داشتیم، اما ۵۸ هزار ۷۵۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی گفت: در استان اصفهان ۱۱ و در شهر اصفهان دو مرکز اهدای خون داریم و از سمتی برنامه ترویج اهدای خون را با کمک ارگان‌هایی مانند شهرداری در پیش داریم تا چهار مرکز اهدای خون به مراکز کنونی افزوده شود.

کد خبر 679115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.