تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

اینجا نمایشگاه «خانه‌های خاموش» است، نمایشگاهی که بی‌آنکه بفهمی همچون آئینه خود واقعی ما را به ما نشان می‌دهد، خود واقعی که به معماری معاصر خانه‌های خود توجه نکرده و امروز در خاموشی کامل این خانه‌ها در حال تخریب و ساخت خانه‌های مدرن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دل گرمابه صفوی، جایی که یادگار هنر و معماری گذشتگان برای مردم اصفهان به‌جامانده و همه از این شکوه و زیبایی نکوهش می‌کنند، نمایشگاهی برپاست، نمایشگاهی که داشته‌های ارزشمند بیش از یک‌صد سال گذشته ما را یادآوری نمی‌کند، بلکه داشته‌های کمتر از نیم‌قرن یا حتی سه دهه اخیر را به ما یادآوری می‌کند، داشته‌های ارزشمندی که این‌چنین از او دور شده‌ایم و در بی‌اعتنایی کامل هرروز شاهد از دست دادن آنان هستیم.

داشته‌هایی که تبلور آن از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مکان زندگی هر فردی ظهور می‌کند، مکانی به نام خانه، مکانی که به‌جای اینکه همچون گذشته نه‌چندان دور نسبت به آن نگرش صحیح داشته و صرفاً به‌عنوان سرپناه نگاه نشود، امروز در پایینی سطح ممکن به آن نگاه کرده‌ایم و همین امر باعث شده که همچون گذشته تعلق‌خاطر به خانه‌هایی که در آن زندگی نمی‌کنیم، نداشته باشیم، همین امر باعث شده که از سپری کردن وقت در این مکان لذت نبریم و به دنبال گذراندن وقت در بیرون از خانه و یا حتی فروش آن باشیم.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

آری اینجا نمایشگاه «خانه‌های خاموش» است، نمایشگاهی که با هر هدفی آغاز به کارکرده باشد، ناخواسته بی‌آنکه بفهمی همچون آئینه خود واقعی ما را به ما نشان می‌دهد، خود واقعی که به معماری معاصر خانه‌های خود توجه نکرده و امروز در خاموشی کامل، این خانه‌ها در حال تخریب و ساخت خانه‌های مدرن است.

من هم مثل هر بازدیدکننده دیگر در موزه گرمابه علیقلی آقا در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور پیداکرده‌ام تا از زمان مسئولین برگزاری آن از هدف و رویکرد نمایشگاه خانه‌های خاموش مطلع شوم، همراه جمعیت به داخل حمام واردشده و در داخل چهار حوض وسیع حمام منتظر نشسته در مراسم افتتاحیه شروع شود.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

از پرداختن به معماری معاصر اصفهان غفلت کردیم

سخنران اول مراسم ملیحه السادات قریشیان، مدیر دفتر تخصصی شورای تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است.

وی با اشاره به اهداف دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان در برگزاری نمایشگاه خانه‌های خاموش اظهار می‌کند: معماری به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین علوم، از پیشینه‌ای کهن برخوردار است. رشته‌ای که برخی با نگاهی هنری به آن نگریسته‌اند و در حوزه هنرهای شهری جای گرفته است. بااین‌حال ازآنجاکه می‌توان به معماری به‌عنوان نمادی از تاریخ نگریست، دامنه و وسعت این رشته به برخی مفاهیم محدود نشده است و ارتباطی گسترده با سایر علوم دارد.

مدیر دفتر تخصصی شورای تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌افزاید: با به اوج رسیدن حکومت صفوی، معماری اصیل اصفهان نیز رونق پیدا می‌کند و مسیری جدید در تاریخ شهرسازی این شهر به چشم می‌خورد. در این دوره بااحساس نیاز فراوان به توسعه شهری در معماری اصفهان، ساخت مساجد در کنار کاخ‌ها آغاز شد همچنین ساخت ابنیه دیگری مانند مدرسه، حمام و کاروانسرا نیز موردتوجه قرار گرفت.

وی تصریح می‌کند: در کنار اهمیت تاریخی معماری اصفهان در سده‌های گذشته، معماری معاصر اصفهان نیز نقش قابل‌توجهی در توسعه شهرسازی این روزهای اصفهان دارد. معماری معاصری که آغاز آن را می‌توان به قرن گذشته نسبت داد و تا امروز نیز ادامه دارد.

آشنایی و کنشگری مردم نسبت به معماری معاصر اصفهان هدف برگزاری نمایشگاه

قریشیان ادامه می‌دهد: نکته حائز اهمیت در پرداختن به معماری معاصر اصفهان، ارتباط تنگاتنگ مردم با آن است. سبکی از معماری که مردم شهر به‌طور ملموس با آن در تماس بوده است و ارتباط نزدیک‌تری برقرار می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: با این حال این وجه از معماری اصفهان مورد غفلت قرارگرفته است و گاهی اهمیت آن موردتردید قرار می‌گیرد. موضوعی که برای پرداختن به کم‌وکیف ابعاد گسترده آن دفتر تخصصی فرهنگ و معماری موزه گرمابه علیقلی آقا با همفکری اعضای شورای تخصصی این دفتر در قالب برگزاری نمایشگاه خانه‌های خاموش پرداخته است تا بتواند سهمی حتی اندک در آشنایی و کنشگری مردم نسبت به معماری معاصر اصفهان و تغییر نگرش برخی مسئولین و متولیان امر نسبت به حفظ و حراست معماری این دوره داشته باشد.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

معماری معاصر فصل ارزشمند تاریخ اصفهان

مژگان ابراهیمی، عضو شورای تخصصی دفتر فرهنگ ومعماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه اظهار می‌کند: تاریخ اصفهان کتاب پیوسته و زیبایی است که همه ورق‌هایش در کنار هم، قصه و روایت زیبایی را تشکیل می‌دهد که کلمه به کلمه آن ارزشمند است.

وی می‌افزاید: فصلی از این کتاب ارزشمند که شامل معماری معاصر ما است و خانه‌های مادری و پدری و خاطرات کودکی ما را می‌سازد، مورد بی‌مهری قرارگرفته و ازنظر دست‌اندرکاران این حوزه، محکوم‌به تخریب و نوسازی است. به این خانه‌ها عنوان تاریخی اطلاق نمی‌شود زیرا تعریف صحیحی از تاریخ وجود ندارد. تاریخ یک اصل پیوسته است و این پیوستگی الزام ایجاد می‌کند که تمام لایه‌های آن حفظ شود.

فرجام درستی برای خانه‌های معاصر متصور نیستیم

عضو شورای تخصصی دفتر فرهنگ ومعماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: فرجام درستی برای خانه‌های معاصر متصور نیستیم حتی مالک این خانه‌ها در انتظار ایجاد شرایطی برای تخریب آن‌ها و ساخت یک‌چندطبقه هستند.

وی می‌افزاید: تجربه زیست در این خانه‌های دارای حیاط و ایوان و طاقچه و باغچه، برای همه ما آشنا است و می‌توان کیفیت و سرزندگی زندگی در آن‌ها را دوباره تجربه کرد اما برای ترویج این تفکر، تلاشی نشده است.

ابراهیمی تأکید می‌کند: در طرح دفتر تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، بخشی از اطلاعات خانه‌های معاصر این شهر برداشت شد و در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرارگرفته است.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

خانه‌های معاصر یکی از بخش‌های مهم بافت اصفهان

وی می‌گوید: در رویکرد کنونی این دفتر، مخاطب و گروه هدف اصلی این طرح مردم عادی و غیرمتخصص هستند که بتوانیم آگاهی و شناخت آنان را نسبت به ارزش‌های معماری ارتقا دهیم و این بخش از تاریخ معاصر را ساماندهی کنیم زیرا یکی از بخش‌های مهم بافت اصفهان خانه‌های معاصر هستند که بیشترین بخش از این شهر را به خود اختصاص می‌دهند و از طرفی در تمام شهر پراکنده‌شده‌اند اما حساسیت خانه‌های تاریخی را هم ندارند.

عضو شورای تخصصی دفتر فرهنگ ومعماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: هدف بلندمدت دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان این است که به مردم این پیام را برسانیم که این خانه‌ها ارزشمند هستند و می‌توان دوباره تجربه زندگی باکیفیت دارای طعم و رنگ خاص را در آن‌ها تجربه کرد تا بدین ترتیب از فکر تخریب و حذف آن بیرون بیایند. شاید به‌وسیله گروه انبوه مردم بتوان این پیام را به مسئولان که گروه هدف حداقلی هستند برسانیم که در این موضوع تأمل کنند.

وی ادامه می‌دهد: اصفهان شامل سطرها و لایه‌هایی است که همه کنار هم شاکله و هویت این شهر را می‌سازد زیرا خصلت‌ها و عادت‌ها و فرهنگ اصفهان در این بافت شکل‌گرفته است.

ابراهیمی می‌گوید: امید است در راستای اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت این طرح، مفاهیم مدنظر به مردم منتقل شود و دست‌کم در ثبت خاطرات خانه‌هایی که ارزش بیشتری دارند و از الگوی معماری متناسب‌تری برخورداند و بیشتر حائز حفظ و یا مستندنگاری هستند، بکوشیم.

وی ادامه می‌دهد: امید است متخصصان حاضر، راه‌حل‌هایی پیشنهاد کنند که بتوانیم این ریشه‌های نورس فرهنگی خود را حفظ کنیم تا شاخ و برگ پرنشاط خود را بر سر اصفهان بگسترانند و همه لایه‌های اصفهان حفظ شود و سهم خود را در حفظ میراثی که به دستمان رسیده انجام داده باشیم.

عضو شورای تخصصی دفتر فرهنگ ومعماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌افزاید: هدف این است که بتوانیم الگوی مناسبی در اصفهان تنظیم کنیم و به بقیه مناطق استان و حتی کشور انتقال دهیم، بدین ترتیب می‌توان حتی برای سیل مهاجرت نیز چاره‌ای اندیشید زیرا یکی از علت‌های مهاجرت، سست شدن ریشه‌ها و گم‌شدن خاطرات است. امید است با ارتقا ریشه‌ها، آنان که مهاجرت کرده‌اند برگردند و آنان که درصدد مهاجرت هستند، دلبستگی‌هایشان باعث پیوند عمیق فرهنگی به اصفهان و انصراف از مهاجرت بشود.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

همه بار فرهنگی را در قسمت تاریخی جست‌وجو نکنیم

آتوسا افغان، رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان اصفهان در ادامه افتتاحیه نمایشگاه خانه‌های خاموش اظهار می‌کند: این سومین بار است که در نمایشگاهی با موضوع معماری معاصر اصفهان به‌عنوان حامی معنوی شرکت دارم و معتقدم تلاش در جهت اعتلای فرهنگ معاصر، و اینکه همه بار فرهنگی را در قسمت تاریخی جست‌وجو نکنیم، حرکت درستی است.

وی می‌افزاید: در شهر اصفهان که دوره فاخر تاریخی را تجربه کرده است، در دوره صفویه برای اولین بار معماری تا اندازه زیادی مردمی شد و از انحصار اماکن مذهبی و یا حکومتی بیرون آمد. معماری این دوران به اندازه‌ای باشکوه است که هر کاری که در دوران بعدازآن انجام می‌شود، باید با دقت و تلاش زیادی همراه باشد.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

بی‌توجهی به معماری خانه‌های معاصر در اصفهان

رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان اصفهان تصریح می‌کند: معماری خاموش دوران معاصر موضوع مهمی است و در اصفهان، خانه‌های معاصر به‌عنوان خانه‌های خاموش و آرام شناخته می‌شود و آن‌طور که باید، موردتوجه نیست اما در شهری مانند تهران، یکی از قسمت‌های فاخر شهر خانه‌های دوران پهلوی اول و حتی دوم است که معماری این دوره موردستایش و افتخار مردم است.

وی می‌گوید: پایان دوران قاجار، آغاز تغییر سیستم حکومتی واداری کشور بود و نگاه دیوان‌سالاری این دوران باعث ساخت بناهایی شد که پیش‌ازاین در معماری و شهرسازی وجود نداشت. این زمان، آغاز دوران معاصر و تغییر نحوه زندگی مردم است. خانه‌های این دوران نیز نشان‌دهنده دوران گذار است که به لحاظ کیفیت زندگی و آغاز نگاه متفاوت مردم به دنیای نوین اهمیت زیادی دارد.

افغان ادامه می‌دهد: پرداختن به این دوران به‌عنوان دورانی که در آن پیچیدگی فکری وجود دارد و انتقاد فکری و حکومتی و نحوه زیست مردم به هم گره‌خورده و آغاز هسته زندگی معاصر در شهرهای مختلف به‌ویژه در اصفهان است، قدم بسیار مهمی است.

رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان اصفهان می‌گوید: در این دوران، فرهنگ حکم می‌کرد که به خانه‌ای که کیفیت زیست در آن بالاتر از سطح معمول بود، خانه اعیانی بگویند و از الفاظ بیگانه خبری نبود که زندگی امروز ما را بدون اینکه چیزی از تمدن و فرهنگ عایدمان شود، خسته و درگیر یک مفهوم نامفهوم کرده است.

با پایان صحبت‌های رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان اصفهان، از شرکت‌کننده دعوت می‌شود که از نمایشگاه بازدید کنند، نمایشگاهی که در آن یازده خانه معاصر اصفهان ازلحاظ قضا سازی، معماری، و محیط برداشت و به‌صورت عام و قابل‌فهم برای مخاطبان این اطلاعات و ویژگی معماری دوره معاصر بیان‌شده است.

معماری معاصر اصفهان مصداق واقعی میراث فرهنگی این شهر

محمد ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در حاشیه بازید از این نمایشگاه به ایمنا می‌گوید: هدف نمایشگاه خانه‌های خاموش، پرداختن به معماری ارزشمند معاصر اصفهان است که بیشتر مردم هنوز آن را صاحب ارزش و میراث فرهنگی نمی‌دانند درصورتی‌که این خانه‌ها مصداق واقعی میراث فرهنگی است. ازاین‌جهت، پرداختن این نمایشگاه به معماری، و به‌ویژه خانه‌های معاصر که اماکن عمومی نیستند و راحت‌تر فراموش می‌شوند، اقدامی مهم و دارای ارزش است.

وی این نمایشگاه را تجربه خوب و حاصل تلاش جوانان متخصص دانسته و در ادامه می‌افزاید: انتظار من، بیشتر پرداختن به معماری دوران نزدیک به امروز، یعنی از دوران پهلوی دوم به بعد بود. زیرا خانه‌های دوران پهلوی اول و قاجار را گاهی جزو میراث فرهنگی و تاریخی حساب می‌کنند اما معماری دوران جدیدتر در حال فراموش‌شدن است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح می‌کند: به نظر من نمایشگاه خانه‌های خاموش درمجموع خوب است اما اقناع‌کننده نیست زیرا در این نمایشگاه تعداد خانه‌های معرفی‌شده کم بود و تنها چند خانه مربوط به دوران پهلوی دوم، به‌عنوان دوران در حال فراموشی بود؛ درحالی‌که اگر به تعداد بیشتری خانه مربوط به این دوران پرداخته می‌شد، مخاطب می‌توانست ارتباط عمیق‌تری برقرار کند.

وی ادامه می‌دهد: به‌جز تهران، هیچ شهری به حفاظت از خانه‌های معاصر توجه نکرده است زیرا جریان فکری و هنری قوی‌تری در تهران نسبت به سایر شهرها وجود دارد اما در تهران هم تلاش‌ها ازآنچه باید باشد کمتر است و درمجموع، در حوزه آموزش معماری معاصر و اهمیت بخشی به آن به‌خوبی کار نشده است.

ایزدخواستی اضافه می‌کند: شکل گرفتن روند نوگرایی و معماری دانشگاهی، به مرکزیت و بستر اصلی دانشگاه تهران آغاز شد و در تمام کشور گسترش یافت، بنابراین معماری معاصر در شهرهای مختلف یکسان است زیرا بسیاری از معیارهای معاصر در تمام شهرها مشترک است بر خلاف گذشته که هر شهر معمار خاص خود را داشت و معماری سنتی در هر شهر منحصربه‌فرد است.

وی در خصوص میزان اثرگذاری این نمایشگاه بر ذهن عموم مردم، می‌گوید: اگر قرار بر اثرگذاری در جامعه و فرهنگ‌سازی باشد، نمایشگاه خانه‌های خاموش یک پیش‌نمایشگاه است که باید غنی‌تر شود، با ادبیات عامه نزدیک‌تر شود و بتواند عامه مردم را جذب کند ولی برای جذب نخبگان، اقدام خوبی است هرچند هنوز باید بهتر از این باشد.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

نمایشگاه خانه‌های خاموش، آغاز خوبی برای معرفی معماری معاصر به مردم

استاد منصور زهتابچی، معمار و هنرمند معاصر اصفهانی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به ایمنا می‌گوید: نمایشگاه خانه‌های خاموش، آغاز خوبی برای معرفی معماری معاصر به مردم است تا مردم از تخریب خانه‌های قدیمی خود برای ساخت خانه چندطبقه اجتناب کنند. باید به ترتیبی پیش برود که توده مردم متوجه شوند می‌توانند خانه قدیمی خود را حتی بهتر ازآنچه که بوده بازسازی کنند و گذشته خود را در این معماری ببینند.

وی می‌افزاید: باید آگاهی مردم را بیشتر کرد و این تنها نکته مثبت این نمایشگاه، است. البته لازم است سازمان‌هایی مانند شهرداری و اداره میراث فرهنگی نیز به‌جز خانه‌های تاریخی، بناهای دوران معاصر مانند پهلوی اول و دوم را نیز ثبت و نگهداری کنند.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

لزوم تعریف صحیح الفبای معماری در دانشگاه

این معمار معاصر اصفهان تصریح می‌کند: برای جلب‌توجه و حساسیت جامعه به معماری معاصر، باید الفبای معماری در دانشگاه به‌درستی تعریف شود و در جوانان نفوذ کند که ارزش معماری چیست و سازمان‌هایی مانند شهرداری و اداره میراث فرهنگی نیز در این زمینه نقش دارند.

وی اضافه می‌کند: معماری معاصر اصفهان با سایر شهرها تفاوتی ندارد و در همه کشور این نوع معماری ارزشمند دیده می‌شود زیرا همه معماران این دوره در دانشگاه تهران آموزش دیدند و در سایر شهرها فعالیت خود را آغاز کردند. اما در این دوره به معماری صفویه یا قبل‌تر از آن نگاهی ندارند و این اشتباه است که هویت، خود را از یاد ببریم.

زهتابچی ادامه می‌دهد: دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری در آموزش الفبای معماری اقدامات خوبی دارد اما باید با اداره میراث فرهنگی هماهنگی بیشتری داشته باشد و این دو در کنار هم، شهرسازی اصفهان را بررسی کنند و با نگاه به گذشته، معماری جدید را پیاده کنند.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

نوآوری نمایشگاه خانه‌های خاموش در چه هست؟

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به ایمنا می‌گوید: در هر نمایشگاه معماری، برای ارائه محتوا با تصویر و متن سروکار دارید که تصاویر می‌تواند تصاویر فنی و یا مدارک تصویری باشد. بنابراین، از یک نمایشگاه معماری به‌جز ارائه مبانی تصویری، انتظار دیگری نمی‌رود.

وی می‌افزاید: نمایشگاه آثار محمود درویش که در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد، جریان زندگی یک فرد را نشان می‌دهد و ممکن است هر چیزی مربوط به این شخص، مانند کیف یا خطوط رسم شده توسط او در سال ۱۳۴۰ در کنار ماکتی که برای دانشگاه ساخته است بررسی شود. اما نمایشگاه معماری غلبه بر تصویر است و تصویر هم به اشکال مختلف تخته شاسی یا بنر و غیره چاپ و نمایش داده می‌شود و جز از این نباید انتظار داشت.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌گوید: نوآوری نمایشگاه خانه‌های خاموش در این است که برگه‌های کوچک ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متری شامل نقشه خانه‌ها در دسترس مردم بود که می‌توانستند این کاغذها را ببینند و تحلیل کنند.

اثر دوران معاصر، یک ساختمان نظام‌مند است

وی تأکید کرد: معتقد هستم اثر دوران معاصر، یک ساختمان نظام‌مند است اما در این نمایشگاه، ساختمان را ارائه نکردیم بلکه اثر به‌جامانده نزدیک به میراث فرهنگی خود را به‌صورت هنری ارائه کردیم. برای مثال، مسجد شیخ لطف‌الله بااینکه هویت و تاریخ دارد ولی در نحوه ارائه به مردم بهترین عکس مسجد را ارائه می‌دهیم زیرا می‌خواهیم زیباترین جلوه مسجد را به مخاطب نمایش دهیم.

عطریان اضافه می‌کند: خانه‌های معاصر نیز به همین ترتیب به‌صورت هنری ارائه می‌شود. زیرا این خانه‌ها را از نزدیک ندیدیم و حضور در آن نیز برای همه ممکن نیست اما باید شیرینی حضور این بناها در شهر برای مردم به‌صورت یک اثر هنری بیان شود. قرار نیست روش ساخت این خانه‌ها را بیان کنیم یا میزان تخریب و آسیب‌های آن را بیان کنیم بلکه قرار است مذاق مردم را نسبت به معماری معاصر خوش کنیم و بگویم این خانه‌ها نیز مانند بناهایی مانند مسجد شیخ لطف‌الله و دیگر آثار تاریخی شهر، ارزش فرهنگی دارد.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

وی می‌گوید: بخش فنی، در وسط نمایشگاه و بین دو بخش عام قرار دارد زیرا باید برای مخاطب معمار هم نکاتی بیان شود و نشان دهیم خانه‌ای که نمایش می‌دهیم، در کنار زیبایی دارای ارزش معماری هم هست.

رئیس شورای دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: معماران در طول زمان نمایشگاه با ۱۱ خانه سروکار دارند و نمی‌توانند همه آن‌ها را در لحظه تحلیل کنند اما اگر تحلیل اولیه را به آنان ارائه دهیم، می‌توانند ادامه آن را در ذهن خود تحلیل کنند، یعنی ذهنشان فعال می‌شود و نانوشته‌ها را تکمیل می‌کند.

وی می‌افزاید: از طرفی برای مخاطب عام هم این پرسش پیش می‌آید که این توضیحات فنی چیست؟ کسی که در حد دبیرستان با هندسه دوبعدی آشنا باشد، با این تصاویر ارتباط برقرار می‌کند و می‌فهمد که ترکیبات روی کاشی‌ها بر اساس نظام هندسی شکل‌گرفته و اتفاقی نیست؛ و در همین حد برای مخاطب عام کفایت می‌کند.

عطریان اضافه می‌کند: هویت مالکان و نشانی خانه‌ها باید برای حفاظت از حقوق ملکی صاحب‌خانه ناشناخته بماند زیرا صاحبان خانه‌ها نسبت به افشای نامشان رضایت نداشتند در غیر این صورت حتماً نام و آدرس خانه نوشته می‌شد.

تلاشی برای حراست و پاسداشت لایه‌های مغفول مانده معماری اصفهان

در نمایشگاه خانه‌های خاموش سعی شده است که مطالب با ادبیات عامیانه بیان شود

وی بابیان اینکه سلیقه ادبی هرکس متفاوت است، می‌افزاید: در این نمایشگاه سعی شده است که مطالب با ادبیات عامیانه بیان شود ولی ممکن است در این زمینه موفق نبوده باشد. خانه‌های خاموش، نمایشگاه متن محور نیست بلکه متن به ساخته‌وپرداخته شدن خانه در ذهن مخاطب کمک می‌کند و ممکن است در این زمینه موفق باشد یا نباشد. این‌یک نمایشگاه داستان نیست بلکه نمایشگاه معماری است.

وی تأکید می‌کند: قرار نیست بین این ۱۱ خانه حلقه‌ی اتصال وجود داشته باشد؛ بلکه تنها دوره تاریخی آن‌ها که بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال است موردبررسی قرارگرفته و قصد داریم این نمایشگاه را تا معماری دوران امروز ادامه دهیم.

رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان می‌گوید: آئین افتتاحیه نمایشگاه خانه‌های خاموش در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده بود. اما همیشه گشایش نمایشگاه مخاطبانی ویژه دارد و عموم مردم کمتر از آن بازدید می‌کنند؛ بااین‌حال در همین آغاز نمایشگاه، علاوه بر جامعه دانشگاهی و معماران، هنرمندان شاخه‌های مختلف مانند عکاسان، نویسندگان، قلم‌زنان مطرح کشور، باستان‌شناسان و کارشناسان مرمت و همچنین مدیران کانال‌ها و صفحات مجازی پربازدید و معروف بدون اینکه تخصص معماری داشته باشند به‌واسطه این نمایشگاه که موضوعی واجد ارزش داشت و به‌واسطه علاقه به شهر اصفهان حضور داشتند و انتظار می‌رود این نمایشگاه که تا یک ماه دیگر برپاست، در آینده با استقبال بیشتری همراه باشد.

وی اضافه می‌کند: در تلاشیم که ارائه نمایشگاه چشم‌گیر باشد و هدف این است که بر خانه‌های در سایه مانده نور بیاندازیم تا گام کوچکی را برای شناساندن آن‌ها برداشته باشیم.

عطریان تصریح می‌کند: از این نمایشگاه با این مقیاس کوچک نباید انتظار داشت که تمام مشکلات معماری شهر را حل کند زیرا هر نمایشگاهی حد و وظایفی دارد و این نمایشگاه نیز ادعایی جز اینکه اعلام کند خانه‌های معاصر شهر هم ببینید، ندارد.

وی می‌گوید: با برپایی این نمایشگاه دنبال آموزش هم نیستیم و نمی‌خواهیم راهکار بدهیم یا در مورد خوبی‌ها و بدی‌های معماری معاصر صحبت کنیم بلکه هدف ما بر اساس نام نمایشگاه، جلب‌توجه به معماری خانه‌های معاصر است.

کد خبر 679108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.