مهم‌ترین مسائل حوزه معماری مربوط به الگوی توسعه شهر است

مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی دانشگاه قم گفت: دو گفتمان غالب، توسعه افقی و عمودی وجود دارد که توسعه عمودی یا آپارتمان سازی به دلایل متعدد با سبک زندگی اسلامی در تقابل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد منان‌رئیسی امروز _پنجشنبه نوزدهم مردادماه_ در دومین نشست هم اندیشی تخصصی تحقق شهر اسلامی با عنوان تبیین رویکرد اسلامی ایرانی در مواجهه با آسیب‌ها و چالش‌های معماری و شهرسازی امروز با تحلیل وضعیت موجود کلانشهرها از منظر مسایل فرهنگی اظهار کرد: با تمرکز بر روایات و سخنان بزرگان متوجه می‌شویم دین برای نحوه لباس پوشیدن، غذا خوردن و حتی نحوه پیرایش مردان موضع دارد با این وجود مگر می‌شود گفت اسلام درباره نحوه مدیریت شهرسازی توصیه نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسائل حوزه معماری و شهرسازی الگوی توسعه شهر است، افزود: دو گفتمان غالب، توسعه افقی و عمودی وجود دارد که توسعه عمودی یا آپارتمان سازی به دلایل متعدد با سبک زندگی اسلامی در تقابل است.

رئیسی با اشاره به اینکه نخستین نشانه‌های توسعه عمودی برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران، در دوره قاجار آغاز شد گفت: حدود دو دهه بعد در دوران پهلوی بلدیه وقت اعلام کرد در بازسازی مسکن، شهروندان باید دو شرط را لحاظ کنند که یکی از آن شرایط پیش بیتی شدن دو طبقه است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه عمودی در دوران قاجار شکل گرفت و در دوران پهلوی تشدید شد گفت: پس از انقلاب هم با همان دست فرمان در حوزه معماری و شهرسازی مسیر را ادامه دادیم، توانستیم اندک گفتمان انقلاب اسلامی را در حوزه معماری و شهرسازی ترجمان کالبدی کنیم.

رئیسی تصریح کرد: بسیاری از روایات موجود نشان می‌دهد اسلام، اشراف به خانه همسایه را نهی کرده است، اما تاکید شده که محله و بافت شهرهای اسلامی باید ارتباط‌های اجتماعی را تقویت کند.

مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی دانشگاه قم اظهار کرد: نظام شهرسازی ما نظامی است که از اساس به اشتباه مدون شده است، متاسفانه معاونت شهرسازی که بیشتر درآمد کسب کند را موفق تر می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه الگوی شهرسازی جاری امکان ادای تکالیف اجتماعی را برای مردم فراهم نمی‌کند، گفت: در آپارتمان سازی، امکان ارتباطات همسایگی فراهم نمی‌شود، شهرسازی نیز در تضعیف آن سهم دارد.

به گفته رئیسی بلند مرتبه سازی هم منطق دارد، آنچه به عنوان نقد به توسعه عمودی مطرح می‌شود این است که برخی سنت معصومین را فسخ می‌کند، اگر شهرسازی عمودی و متراکم ادبیات غالب شهر شد، امکان ارتباط گرفتن شهروندان با مظاهر طبیعی و بهره مندی از مواهب طبیعی را سخت می‌کند.

وی افزود: با چنین شهرسازی، شهری توحید محور که با مظاهر خلقت بتوان ارتباط بگیریم، نخواهیم داشت.

رئیسی با بیان اینکه بافت شهری باید تسهیل کننده سبک زندگی اسلامی باشد گفت: الگوی درون گرا در ساخت خانه‌های مسکونی به الگوی برون گرا تبدیل شده است، در بافت درون گرا، نمای بیرونی خانه‌ها جلوه‌ای نداشت، فقر و غنا داخل خانه‌ها نمود پیدا می‌کرد از این رو شهر یکپارچه بود و پاره‌پاره نبود.

کد خبر 678980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.