جزئیات شرایط صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران

پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران بر اساس پذیرفته‌شدن در آزمون صلاحیت حرفه‌ای، کسب امتیاز آموزش و تأیید صلاحیت اخلاقی و سلامت جسمی و روانی صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به ضرورت تکریم بیماران و مددجویان و لزوم افزایش کیفیت مراقبت‌های پرستاری و همچنین لزوم وجود ابزارهای کارآمد و تأثیرگذار بر مراقبت‌های پرستاری و پرستاران و عمق‌بخشی و کیفی‌سازی مراقبت‌های پرستاری از طریق ساماندهی به سرمایه‌های انسانی حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در نظام‌های سلامت، داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای و رعایت معیارها و شاخص‌های آن در تمام نیروهای شاغل در حوزه مراقبت‌های پرستاری امری ضروری است.

هدایت پرستار به سمت حرفه‌ای شدن، افزایش آگاهی حقوقی پرستار، عملکرد پرستار بر اساس شرح وظایف قانونی، مصونیت پرستاران از مشکلات قانونی و حقوقی که در چند سال اخیر افزایش داشته است، به‌روز شدن دانش پرستاری، ارتقا کیفیت خدمات پرستاری و تأثیر مثبت در رزومه شغلی پرستار از مزایای آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران است.

تمام فارغ التحصیلان پرستاری که در دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید داخلی یا تحصیل در خارج از کشور داشته و تحصیلات خود را به اتمام رسانده باشند، برای استخدام وزارت بهداشت در مراکز درمانی نیاز به گواهینامه، مدرک معتبر و یا به عبارت دیگر ارزیابی صحیحی دارند، از این رو آزمون صلاحیت پرستاری به عنوان یک راه برای سنجش توانایی‌های شغلی افراد در این رشته در نظر گرفته شده است.

آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران هر ۶ ماه یک بار یعنی به تعداد ۲ بار در سال و به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، این آزمون حاوی سوالاتی از سرفصل‌های دروس نظری رشته پرستاری است که دانش داوطلبان را در زمینه‌های روانشناختی، مراقبتی، ارتقای سلامت و غیره ارزیابی می‌کند.

از این رو ششمین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای گروه پرستاری (پرستار، کارشناس هوشبری و کارشناس اتاق عمل) با هماهنگی‌های به عمل آمده با مرکز سنجش آموزش پزشکی و بوردهای منطقه‌ای امروز _پنجشنبه نوزدهم مردادماه_ در مراکز استان‌ها برگزار شد.

بیش از ۴ هزار نفر در رشته پرستاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران ثبت‌نام کردند

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری ششمین آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران خبر داد و اظهار کرد: پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران بر اساس پذیرفته‌شدن در آزمون صلاحیت حرفه‌ای، کسب امتیاز آموزش و تأیید صلاحیت اخلاقی و سلامت جسمی و روانی صادر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای متقاضیان پست‌های مدیریتی و پرستاران متقاضی پروانه مراکز مشاوره خدمات پرستاری در منزل الزامی است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در این دوره ۴۹۴۳ نفر در رشته پرستاری و ۳۳۲ نفر در شته اتاق عمل و ۲۸۸ نفر در رشته هوشبری ثبت‌نام کرده‌اند.

پیش‌تر نیز انجمن پرستاری ایران اعلام کرده بود که گرچه صدور پروانه حرفه‌ای ممکن است محدودیت‌هایی برای پرستاران ایجاد کند، اما در نهایت به تثبیت پرستاری در جامعه می‌انجامد. تحقق کسب پروانه صلاحیت حرفه‌ای یکی از آرزوهای پرستاری نوین ایران در طول صد سال اخیر است که با انجام آن، پرستاری ایران گامی بزرگ در راستای انتقال وضعیت خود بر طیف شغل و حرفه به سمت حرفه‌ای شدن بر می‌دارد.

اگرچه صدور پروانه حرفه‌ای ممکن است محدودیت‌هایی برای پرستاران ایجاد کند و به مذاق عده‌ای خوش نیاید، اما در نهایت به تثبیت پرستاری در جامعه و افزایش اعتماد آحاد مردم به حرفه پرستار منجر می‌شود؛ جامعه پرستاری ایران سال‌ها است که به طریق مختلف حقوق حرفه‌ای خود را از دولت و جامعه طلب می‌کند.

کد خبر 678972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.