بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

مدیران در بسیاری از شهرهای جهان تلاش کرده‌اند زیرساخت‌های شهری را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا امکان سفر ایمن و لذت‌بخش را برای افراد دارای معلولیت ارتقا دهند. این اقدامات از هوشمندسازی پارکینگ تا مناسب‌سازی ایستگاه‌ها، اصل فراگیری تردد شهری را برای معلولان برآورده کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای بسیاری در جهان وجود دارند که فضاهای شهری و حمل‌ونقل را مطابق با نیاز افراد دچار معلولیت مناسب‌سازی کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آتن، یونان

آتن اعلام کرد که برای تسهیل گردشگری معلولان، هشت مسیر را برای افراد دارای اختلالات حرکتی و بینایی در نظر گرفته است. برای راه‌اندازی این پروژه، پایتخت یونان با دو سازمان راهنمای گردشگری به نام‌های "این آتن است" و "با چشمانی دیگر" که توسط افراد دارای معلولیت تأسیس و سازماندهی شده است، همکاری کرده است.

در وب‌سایت شهرداری آتن، در مجموع می‌توان نقشه آنلاین هشت مسیر (چهار مسیر برای افراد دارای معلولیت حرکتی و چهار مسیر برای افراد دارای اختلالات بینایی) پیدا کرد. از آنجایی که پایتخت این طرح را برای ساکنان همچنین گردشگران راه‌اندازی کرده است، همه مسیرها به زبان یونانی و انگلیسی در دسترس است.

بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

پاریس، فرانسه

پاریس بر اساس پروژه‌ای جدید به صاحبان کسب‌کارها اجازه می‌دهد تا بودجه شهرداری را دریافت کنند و فروشگاه‌های خود را برای افرادی با هر توانایی بدنی و از جمله برای معلولان قابل دسترس‌تر کنند. این اقدام در چارچوب بازی‌های المپیک و پارالمپیک آتی انجام می‌گیرد که پایتخت فرانسه میزبانی آن را در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت.

شهرداری به صاحبان کسب‌وکارها که مایل به انجام اصلاحات و تغییرات ساختمانی هستند تا سقف ۱۰ هزار یورو برای تأمین مالی ۸۰ درصد از هزینه کلی پروژه، پیشنهاد می‌دهد. برای اینکه صنوف مختلف، بخشی از میراث بازی‌های المپیک و پارالمپیک باشند، باید متعهد شوند که اقدامات مورد نظر خود را قبل از یکم ژانویه ۲۰۲۴ انجام دهند.

بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

دانلیری، ایرلند

شهرداری دانلیری ایرلند پروژه‌ای را در نظر دارد که با پیاده‌سازی آن، معلولان دسترسی بهتری به پارکینگ‌ها خواهند داشت. این طرح با همکاری دولت محلی و سازمانی انجام می‌شود که وظیفه دیجیتالی کردن و معرفی اقدامات سازگاری آب‌وهوا در دوبلین را بر عهده دارد.

ابتکار پارکینگ هوشمند با هدف کمک به افراد دارای معلولیت در یافتن ۳۷ فضای پارکینگ تعیین‌شده این شهر و مکان‌های در دسترس، انجام شده است. این پروژه از طریق مجموعه‌ای از حسگرها اجرا می‌شود که مقامات آن‌ها را روی پارکینگ‌ها قرار می‌دهند و به این ترتیب اطلاعات به دست آمده را به اینترنت اشیا متصل می‌کنند.

فضاهای پارکینگ به اپلیکیشنی موسوم به Park Magic متصل خواهند شد که اطلاعات "بلادرنگ" را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

اوسیک، کرواسی

شهرداری اوسیک کرواسی در حمایت از تردد معلولان، ۹.۵ کیلومتر از مسیرهای تراموای خود را ارتقا می‌دهد و ۲۳ ایستگاه مناسب برای افراد دارای معلولیت خواهد ساخت. به عبارت دیگر، اوسیک استفاده از حمل‌ونقل عمومی را برای همه شهروندان آسان‌تر و در دسترس خواهد کرد.

طبق گزارش‌ها، نوسازی حمل‌ونقل عمومی اوسیک در مجموع ۲۶۷ میلیون کرون (بیش از ۳۵ میلیون یورو) هزینه خواهد داشت که این اولین سرمایه‌گذاری بزرگ در شبکه تراموای این شهر در ۱۴ سال گذشته است. بودجه اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیون کرون (بیش از ۲۶ میلیون یورو) از این سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد، در حالی که دولت جمهوری کرواسی و شهر اوسیک ۶۷ میلیون کرون باقی‌مانده (بیش از هشت میلیون یورو) را تأمین خواهد کرد.

بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

اسلت، بلژیک

دوچرخه‌سواری می‌تواند یک چالش بزرگ برای افراد دارای معلولیت حرکتی باشد، با این‌حال پروژه شهر اسلت نشان می‌دهد که محدودیت‌های حرکتی نمی‌تواند مانع خوش‌گذرانی شود، بلکه با کمی برنامه‌ریزی دقیق و ابزار مناسب، مسیرهای دوچرخه‌سواری می‌تواند برای همه مفید و پرکاربرد باشد.

نقطه کانونی این ابتکار، مدل دوچرخه است که می‌تواند افراد را روی ویلچر در خود جای دهد. این دوچرخه‌های جدید دارای کمک‌سواری الکتریکی است که باعث راحتی و سهولت رکاب زدن در طول مسیر می‌شود. مدل جدید دارای یک سکوی ویلچر است که افراد می‌توانند در آن بنشینند و از سواری لذت ببرند.

بخش مهمی از پلتفرم این است که نیازی به مکانیزم پیچیده‌ای برای بلند کردن ندارد، در عوض، افراد را می‌توان فقط با چرخ سوار کرد. همچنین دوچرخه جدید دارای قفلی برای جلوگیری از تصادف است و به افرادی که روی ویلچر هستند اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل، به‌راحتی از دوچرخه خارج شوند و به رستوران یا پارک‌های موجود در مسیر دوچرخه‌سواری بروند.

از طرف دیگر ویژگی اصلی خود مسیر این است که مسطح است، ارتفاع کمی دارد و فاقد شیب تند است، به این ترتیب کاربران ویلچر با راحتی بیشتری مسیر را طی می‌کنند. این راه، مردم را به یک سفر رفت‌وبرگشت طولانی در اسلت هدایت می‌کند و از مسیرهای درختی و کانال‌های آبی شهر عبور می‌کند.

بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

شیکاگو، آمریکا

مدیران شهری شیکاگو قصد دارند تا ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی شهری را برای تمام معلولین مناسب‌سازی کند. اداره حمل‌ونقل شیکاگو (CTA) اعلام کرده است که یکی از ایستگاه‌های مرکزی آستین قرار است در آینده نزدیک به صورت قابل‌توجهی بازسازی شود. هدف از این کار افزایش دسترسی افراد به وسایل حمل‌ونقل عمومی است. این ایستگاه برای اطمینان از دسترسی کامل افراد، به آسانسور و دیگر وسایل مورد نیاز مجهز می‎‌شود.

اداره حمل‌ونقل شیکاگو قراردادی به ارزش حداکثر ۱۵.۳ میلیون پوند با شرکت John Burns Construction امضا کرده است، بنابراین شرکت یادشده تدارکات مورد نیاز برای مجهز کردن ایستگاه را فراهم می‌کند. بودجه لازم برای این پروژه زیرساختی حیاتی از برنامه حمل‌ونقل دولت فدرال (STP) و طرح بازسازی پایتخت ایلینوی به دست آمده است و کل آن به ۲۵.۶ میلیون پوند می‌رسد.

برنامه استراتژیک دسترسی به همه ایستگاه‌ها در سال ۲۰۱۸ مطرح شد و به عنوان طرحی برای دسترسی کامل به همه ایستگاه‌ها تا سال ۲۰۳۸ عمل می‌کند. در حال حاضر، ۱۰۳ ایستگاه از ۱۴۵ ایستگاه راه‌آهن برای افراد معلول در دسترس هستند. ۱۴ ایستگاه دیگر در مراحل مختلف برنامه‌ریزی، طراحی یا ساخت قرار دارند و به‌زودی در دسترس همه افراد قرار می‌گیرند.

بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

پالرمو، ایتالیا

پالرمو مانند بسیاری دیگر از شهرهای اروپایی، برای شهروندان خود، سرویس اشتراک خودرو را ارائه می‌دهد. با این حال، آنچه این شهر را از سایرین متمایز می‌کند، این واقعیت است که مقامات آن ادعا می‌کنند، نخستین و تنها شهری در قاره اروپا هستند که نوع تخصصی این سرویس را برای معلولان ارائه می‌دهند.

سیستم اشتراک خودرو در پالرمو به پیروی از دیگر شهرهای ایتالیا و به عنوان راهی برای جایگزینی خودروهای شخصی با روش‌های جابه‌جایی کم‌آلاینده‌تر در نظر گرفته شده است. خودروهای اشتراکی به دلیل کم‌آلاینده بودن، مجاز به ورود به مناطق ممنوعه ترافیکی ایتالیا هستند.

ابتدا یک سرویس اشتراک دوچرخه در دسامبر ۲۰۱۵، به عنوان جابه‌جایی جایگزین برای ساکنان شهر سیسیلی اضافه شد. محبوبیت آن مقامات را متقاعد کرد تا یکپارچگی بین سیستم‌های اشتراک خودرو و دوچرخه را برای ایجاد یک سرویس بین وجهی اجرا کنند. این نوآوری به کاربران این امکان را می‌دهد که به جای ثبت‌نام برای دو سرویس جداگانه، از کارت عضویت یکسان برای اتومبیل و دوچرخه استفاده کنند. بنا به گزارش‌ها، پالرمو اولین شهر ایتالیایی بود که این سیستم یکپارچه را اجرا کرد.

این شهر طی اقدام ویژه‌ای، وسایل نقلیه مخصوصی را نیز معرفی کرده است تا افراد دارای تحرک محدود بتوانند از این خدمات اشتراکی بهره ببرند.

شهرداری پالرمو با بازسازی خودروهای اشتراک‌گذاری و تجهیز آن‌ها برای معلولان، یک سرویس اساسی رفت‌وآمد و گردش برای افرادی که تحرک محدود دارند، فراهم کرده است و به این ترتیب به تنها شهر اروپایی دارای این خدمات تبدیل شده است.

بهترین شهرهای جهان برای تردد معلولان

کد خبر 678885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.