تحقق «شهر زندگی» با ارائه خدمات مناسب در فضاهای شهری

با توجه به تاثیر فعالیت‌های حوزه خدمات شهری به‌ویژه زیباسازی معابر در تحقق «اصفهان من، شهر زندگی»، دوره ششم مدیریت شهری فعالیت‌هایی را در همین زمینه انجام داده است تا کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شهر فعالیت‌های حوزه خدمات شهری است که ذیل آن جمع‌آوری پسماند، زیباسازی، فضای سبز و سایر موارد گنجانده می‌شود؛ اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، همواره در حوزه خدمات شهری مورد توجه قرار داشته است و علاوه بر سرانه مناسب فضای سبز شهروندان که در رده‌های برتر کشور قرار دارد، در زمینه جمع‌آوری پسماند و در مجموع پاکیزگی شهری، سرآمد ایران بوده است.

با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کشور، تأثیر فعالیت‌های حوزه زیباسازی شهری بی‌بدیل خواهد بود تا بتواند نشاط شهروندان و کیفیت زندگی شهری را افزایش دهد. در دوره ششم مدیریت شهری «شعار اصفهان من، شهر زندگی» مطرح شد و فعالیت‌ها در راستای تعالی نصف‌جهان و تحقق این شعار قرار داده شد.

در تعریف شهر زندگی اشاره شده است که نشاط شهروندان باید به حد اعلا برسد تا آن‌ها بتوانند در شهر «زندگی» کنند؛ با توجه به این موضوع و به‌دلیل اینکه اقدامات و فعالیت‌های زیباسازی شهری می‌تواند در این زمینه تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد.

حدود نیمی از زمان فعالیت دوره ششم مدیریت شهری اصفهان گذشته است و می‌توان گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این دوره دریافت کرد.

تحقق «شهر زندگی» با ارائه خدمات مناسب در فضاهای شهری

گاهی زیبایی در سادگی است

سیدامیر سامع، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: شهرداری ماموریت‌هایی دارد که بخشی از آن در حوزه سازمان زیباسازی ذیل معاونت محیط زیست و خدمات شهری قرار می‌گیرد.

وی می‌افزید: مواردی همچون فعالیت‌های کالبدی و احداث ساختمان‌ها و در مجموع تمام فعالیت‌هایی که در شهر انجام می‌شود، نیز علاوه بر فعالیت‌های زیباسازی، می‌تواند در سیما و منظر شهر تأثیرگذار باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: گاهی نباید پایه و ستون پل‌ها را رنگ بزنیم یا حتی نباید نماهای پیچیده و چند رنگ ایجاد شود تا شهر زیباتر به‌نظر برسد، زیرا این اقدامات همچون اغتشاش بصری عمل می‌کند و گاهی زیبایی در سادگی است.

اگر بخواهیم در مورد «شهر زندگی» صحبت کنیم، باید بگوییم شهری است که هویت داشته باشد و به ارزش‌های ملی، دینی و تاریخی خود بها دهد.

وی با اشاره به موضوع پیرایش شهری به‌عنوان یکی از مباحث مهم در زمینه زیباسازی اضافه می‌کند: به‌عنوان مثال در زمان‌هایی پایه‌هایی همچون روشنایی و چراغ راهنمایی در نقاط مختلفی از شهر نصب شده است که در صورت تجمیع، خلاصه یا حذف آن، بهتر از این است که به‌آن بپردازیم و رنگ کنیم.

سامع تاکید می‌کند: در دوره‌های مختلف مطرح شد که پایه‌های نصب شده در سطح شهر تجمیع و سر چهارراه‌ها فانوس چراغ راهنمایی، دوربین ترافیکی، تابلوهای هدایت مسیر و سایر موارد روی یک پایه سوار شود تا یک پایه چندین کار انجام دهد؛ در نمای ساختمان‌ها نیز بسیاری از اوقات سادگی و هماهنگی، سیمای زیباتر و آرام‌تری برای شهروندان به‌همراه دارد.

وی اضافه می‌کند: اگر بخواهیم در مورد «شهر زندگی» صحبت کنیم، باید بگوییم شهری که در ابتدا هویت داشته باشد و به ارزش‌های ملی، دینی و تاریخی خود بها دهد و شهری که پیام و خاطره دارد، بنابراین یکی از مباحث شهر زندگی این است که شهر با هویت باشد که لازم است در دستور کار قرار گیرد.

فعالیت‌های زیباسازی در راستای حس تعلق به شهر

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در برنامه راهبردی سازمان زیباسازی، حس افتخار به گذشته شهر، توجه به هویت ایرانی اسلامی و احیای بخشی از ارزش‌های فراموش‌شده نصف‌جهان مطرح است، می‌افزاید: به‌عنوان مثال اگر پیش‌تر راسته بازار و محله‌ای در شهر وجود داشته که تمام اجزای شهری را در خود جای داده است، باید احیا شود تا مانند سایر شهرها، به‌عنوان نقاط ارزشمند و مهم گردشگری تلقی شود و فرهنگ نصف‌جهان را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه یکی از دیگر مواردی که شهر زندگی می‌تواند داشته باشد، آرام بودن است، تاکید می‌کند: این موضوع هم از نظر امنیت مطرح می‌شود هم اینکه شلوغی بی‌مورد وجود نداشته باشد؛ همچنین شهری که شهروندان بتوانند با یکدیگر راحت تعامل کنند و احساس نکنند منافع آن‌ها در تضاد است، در این زمره قرار می‌گیرد که البته بخشی از موضوع امنیت شهر به مدیریت شهری و بخشی به سایر دستگاه‌ها همچون حوزه انتظامی مربوط می‌شود.

در قالب اجرای المان‌های شهری، موضوعاتی همچون کارآفرینی، فعالیت و امید به آینده دنبال می‌شود.

سامع با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهر زندگی آرامش و آسایش شهروندان است، اضافه می‌کند: آسایش شهروندان به آن معنا است که مردم در فضاهای شهری احساس آسایش کنند؛ جزو راهبردهای سازمان زیباسازی است تا سیمای شهری، بوستان‌ها، پیاده‌روها و سایر بخش‌های فضای شهر علاوه بر اینکه یک فضای آرام باشد، آسایش لازم نیز در آن فراهم شود که مبلمان شهری در این راستا نصب می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: در یک شهر آرام موتور سیکلت نمی‌تواند در تمام مسیرها حرکت کند، زیرا مسیر درستی برای آن ایجاد می‌شود و به‌هیچ عنوان وارد پیاده‌رو نمی‌شود، به دلیل اینکه با این اقدام ایمنی خود و عابرپیاده و آسایش شهروندان سلب می‌شود؛ اگر قرار است موتور سیکلت وارد بوستان‌ها شود، باید جای مناسبی برای پاک آن وجود داشته باشد اما اینکه بخواهد با استفاده از مسیر عابرپیاده وارد پارک شود، کار صحیحی نیست که در این راستا نرده‌ها و موانع عبوری در بوستان‌های شهری تعریف می‌شود.

تحقق «شهر زندگی» با ارائه خدمات مناسب در فضاهای شهری

سمپوزیوم مجسمه‌سازی در راستای توجه به تاریخ، هویت، نشاط و امید به آینده برگزار شد

وی تاکید می‌کند: سازمان زیباسازی در بیشتر این موارد و فعالیت‌های شهری فعالیت مستقیم دارد و گاهی سایر بخش‌های مدیریت شهری همچون سازمان پارک‌ها و فضای سبز، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و شرکت نیک‌اندایش که در حوزه تجهیزات ترافیکی فعالیت می‌کند نیز در این زمینه اقداماتی انجام می‌دهند.

سامع با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری اقداماتی همچون مواردی که در بالا مطرح شده، در دستور کار قرار گرفته است تا شعار «اصفهان من، شهر زندگی» محقق شود، تصریح می‌کند: زیبایی، نشاط و جذابیت شهر نیز موضوعی است که باید مورد توجه باشد تا از نظر شهروندان زیبا باشد و در مقایسه با سایر شهرها، به آن افتخار کنند، بنابراین این موارد نیز ذیل موضوع «شهر زندگی» مطرح می‌شود.

وی اضافه می‌کند: نورپردازی‌ها، دیوارنگاره‌ها، تابلوها و گرافیک شهری، می‌تواند در ایجاد شهر زیباتری مؤثر باشد و با توجه به اینکه اصفهان گردشگرپذیر محسوب می‌شود، اینکه مسافران نیز بتوانند استفاده مناسب و لازم را ببرند، باید مورد توجه باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع نشاط و امید شهری تصریح می‌کند: در قالب اجرای المان‌های شهری، موضوعاتی همچون کارآفرینی، فعالیت و امید به آینده دنبال می‌شود و به‌عنوان مثال سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی که در ماه‌های اخیر با عنوان شهر زندگی برگزار شد، در همین راستا قرار گرفت تا تاریخ، هویت، نشاط و امید به آینده بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 678857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.