اجرای طرح بارورسازی ابرها در ۳۶ نقطه استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: طرح بارورسازی ابرها در ۳۶ نقطه استان مرکزی در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عزت‌اله آمره‌ای امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تجهیزات طرح بارورسازی ابرها در استان مرکزی در حال استقرار است.

وی با بیان اینکه این طرح در پاییز و زمستان امسال عملیاتی شود، افزود شد: وضعیت منابع آبی استان به علت کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی مطلوب نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی افزود: چند سال است که در کشور و استان مرکزی با پدیده خشکسالی مواجه هستیم و این معضل منجر به خشک شدن رودخانه و کاهش سفرهای آب زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه هم اینک دشت‌های استان مرکزی ۲۰۰ میلیون مترمکعب در طول سال با کسری آب روبرو است گفت: مطالعات اولیه طرح انتقال آب دریا به استان‌های فلات مرکزی از جمله سرزمین آفتاب انجام شده است و مطالعات تکمیلی هم در دستور کار قرار دارد.

آمره‌ای با بیان اینکه طرح انتقال آب دریا برای استان‌های یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان در دستور کار قرار دارد، افزود: برخی استان‌ها تا پایان سال از انتقال آب دریا بهرمند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با کمک صنایع بزرگ استان عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی افزود: اجرای این طرح برای آشامیدن و صنعت پیش‌بینی شده است چراکه با توجه به هزینه‌بر بودن آن، امکان استفاده در بخش کشاورزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در استفاده از منابع آبی زیرزمینی نگرانی مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی زیرزمینی در این بخش مصرف می‌شود.

آمره‌ای یادآور شد: دومین خطری که منابع آبی استان مرکزی را تهدید می‌کند، وضعیت کشاورزان اجاره‌کار در این استان است که از سایر استان‌ها وارد استان مرکزی می‌شوند و به تولید محصولات پرآب‌بر مبادرت می‌ورزند.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف ۲۹۹ حلقه چاه آب کشاورزی باقی مانده که به زودی تعیین تکلیف می‌شود ادامه داد: ۲ هزار و ۱۶ حلقه چاه فرم یک به مرور زمان مجوز پروانه دریافت می‌کنند و ۸۹ حلقه چاه تاکنون، مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی درباره وضعیت کنتورهای حجمی هم با بیان اینکه نصب کنتور حجمی طبق قانون الزام است گفت: تاکنون در این استان سه هزار و ۲۰۰ کنتور هوشمند نصب شده است.

وی شرایط کنونی سد الغدیر ساوه را بحرانی اعلام کرد و گفت: آب ذخیره در این سد فقط تأمین کننده آب آشامیدنی و باغات است.

آمره‌ای با بیان اینکه دو سد ساوه و اراک با کاهش بارندگی و کاهش ورودی شرایط خوبی ندارند یادآور شد: هم اینک ۱۲ درصد مخزن سد الغدیر ساوه پر است و سد کمال صالح اراک با ۴۰ درصد آبگیری ۳۶ میلیون ذخیره دارد.

کد خبر 678809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.