۴ پرونده جدید کلاهبرداری پیش فروش خودرو با نزدیک به ۲ هزار شاکی در کرج

رئیس کل دادگستری استان البرز با اعلام تشکیل چهار پرونده جدید کلاهبرداری شرکت‌های خودرویی در کرج با نزدیک به دو هزار شاکی گفت: برخی با وجود اطلاع از کلاهبرداری‌ها باز به این قبیل شرکت‌ها اعتماد می‌کنند.

به گزارش ایمنا، حسین فاضلی هریکندی با تشریح جزئیات چند پرونده جدید مرتبط با پیش فروش خودرو در استان البرز اظهار کرد: پرونده‌های جدید کلاهبرداری در قالب پیش‌فروش خودرو به همان روش‌های قبلی انجام شده است که نشان می‌دهد همچنان برخی از مردم با وجود انتشار اخبار پرونده‌های مشابه در سال گذشته اعتماد کرده و دارایی خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: در سال جاری چهار پرونده کثیرالشاکی با موضوع کلاهبرداری از طریق پیش فروش خودرو در شهرستان کرج در دستگاه قضائی تشکیل و توسط قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز مورد پیگیری قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه در پی نوسانات و افزایش اختلاف قیمت عرضه و بازار خودرو، شرکت‌های متعددی در قالب پیش‌فروش خودرو در سراسر کشور و استان البرز تشکیل شده‌اند که در برخی موارد کلاهبرداری از متقاضیان خرید خودرو را در پی داشته است، تصریح کرد: آسیب‌شناسی انجام شده در دادگستری کل استان البرز نشان می‌دهد که این شرکت‌های کلاهبرداری از روش مشابه هم استفاده کرده و به متقاضیان خرید خودرو اعلام می‌کنند خودروی مدنظر را با مبالغی کمتر از بازار می‌توانند تهیه و در اختیار آن‌ها قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه این افراد پس از جمع‌آوری وجوه مردم، پول‌ها را در بازارهایی از جمله ملک، رمز ارز و سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: به منظور تکمیل پروژه فریب خود، در ابتدا با مقداری از وجوه دریافت شده تعدادی خودرو از بازار آزاد تهیه و آن را با قیمت پایین‌تر در اختیار تعدادی از متقاضیان قرار می‌دهند.

فاضلی هریکندی گفت: در مرحله بعدی تعدادی از خریداران که خودروی خود را تحویل گرفته و به سود می‌رسند به قصد کسب سود بیشتر، با وجوه متعلق به خودشان به ثبت‌نام خودروهای بیشتری اقدام می‌کنند یا با تبلیغات در بین خانواده، آشنایان یا همکاران، آن‌ها را هم جهت شرکت در پیش خرید خودرو از این شرکت‌ها ترغیب می‌کنند، همچنین در مواردی وجوه زیادی از بستگان یا همکاران خود جمع‌آوری و نسبت به پیش خرید خودروهای متعدد اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از جمع‌آوری وجوه کلان از مردم، این شرکت‌ها از تأمین و تحویل خودرو امتناع می‌کنند یا موعد جدیدی را برای تحویل خودرو اعلام و آن را با این پیشنهاد که اگر خودرو را تحویل نگیرند می‌توانند سه ماه دیگر علاوه‌بر خودروی ثبت نامی، یک خودروی دیگر هم به صورت رایگان دریافت کنند معطل می‌گذارند.

فرار کلاهبرداران

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه هیچکدام از این وعده‌های شرکت‌ها عملی نمی‌شود، اضافه کرد: اگر مشتری اصرار به دریافت خودرو داشته باشد به قصد طولانی کردن مدت تحویل خودرو، یک فقره چک به قیمت روز خودرو به عنوان ضمانت به وی تحویل می‌دهند که هیچ وقت این چک‌ها نیز وصول نمی‌شوند و در نهایت مؤسسان این شرکت‌ها در اولین فرصت متواری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از این شرکت‌ها از ابتدا با قصد و هدف کلاهبرداری تشکیل می‌شوند، گفت: البته برخی دیگر نیز در ابتدا کسب سود از نوسانات قیمت خودرو را مدنظر دارند، اما با افزایش شدید قیمت خودرو قادر به انجام تعهدات خود نبوده و منتهی به تضییع اموال مردم می‌شوند.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه در چهار پرونده تشکیل شده در استان البرز، اولویت با اعاده اموال مالباختگان است، افزود: بدین منظور بلافاصله دستورات قضائی برای شناسایی و توقیف اموال متهمان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در این چهار پرونده تاکنون حدود ۲ هزار نفر طرح شکایت کرده‌اند که ارزش اموال برده شده حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است و ۳۳ متهم نیز شناسایی و بازداشت شده‌اند، خاطرنشان کرد: تحقیقات در مورد این چهار شرکت در شعب بازپرسی ۹، ۱۹، ۲۰ و ۲۲ نواحی مختلف دادسرای عمومی و انقلاب کرج در حال انجام است و هیأت‌های کارشناسی در شعب بازپرسی مستقر هستند تا میزان دقیق اموال برده شده را استخراج کنند.

منبع: میزان

کد خبر 678742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.