تاکید بر سلامت زوار اربعین در دو سوی مرز / آمادگی مراکز درمانی برای تردد زوار همسایه

هر ساله زائران بسیاری از کشور در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و با توجه به طول مسیر و مشکلات متوجه آنها از جمله گرمازدگی، معضلات بهداشتی و تغذیه‌ای، آمادگی دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم لازم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به منظور برگزاری باشکوه مراسم پیاده روی اربعین حسینی و ارائه خدمات سلامت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) تفاهم‌نامه همکاری جهادی معاونت درمان وزارت بهداشت با سازمان بسیج جامعه پزشکی منعقد شد و سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، اظهار کرد: آمادگی زیرساختی، تجهیزاتی و عملیاتی جهت ارائه خدمات درمانی بهینه و به هنگام به زائرین اباعبدالله (ع) در تمام مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق مرزی کشور و نیز دانشگاه‌های شهرهای مرزی در شرق برای تردد زوار کشورهای همسایه وجود دارد.

وی افزود: تأمین سلامت زوار در هر دو سوی مرز مورد تاکید است و وزارت بهداشت آمادگی لازم جهت ارائه خدمات این حوزه را در مرزهای داخلی و مناطق برون‌مرزی را دارا است. برنامه‌ریزی منسجم جهادی و ملی در جهت تجهیز، آماده‌سازی و ارتقای ظرفیت خدمات بیمارستان‌ها و اعزام نیرو برای برگزاری باشکوه این مراسم صورت گرفته است و امیدواریم با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی، هلال‌احمر و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، خدمات درمانی مورد نیاز و کافی به زائرین حرم اباعبدالله حسین (ع) ارائه شود.

برپایی موکب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

محمدحسین زارع زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور نیز اظهار کرد: نگاه سازمان بسیج جامعه پزشکی، نگاه هم‌افزایی است و تلاش می‌کنیم همکاری همه جانبه‌ای در این زمینه صورت گیرد. جلسات اولیه در اوایل خرداد برگزار شد و تمام مسائل در زمینه تردد، درمان، بهداشت و دارو احصا شد. ضمن اینکه نگاه داخلی نیز به بعضی از استان‌ها از جمله استان سیستان و بلوچستان و خراسان به علت حضور زوار سایر کشورهای همسایه صورت گرفته و امکانات در این مناطق نیز به خوبی فراهم است.

وی افزود: ظرفیت‌ها شناسایی شده و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا ترتیبی اتخاذ کنیم تا همکاران اعزامی بتوانند چند روز در مرزهای ایران به ارائه خدمات و چند روز در خارج از مرز و در شهرهای زیارتی به امور مذهبی خود بپردازند. بسیج جامعه پزشکی با اعلام فراخوان، نیروی داوطلب را مشخص می‌کند و به اطلاع معاونت درمان می‌رساند. در تلاشیم با توجه به تاکید وزیر بهداشت موکبی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم باشکوه برپا کنیم.

همکاری مستمر، همیشگی و ارزنده سازمان بسیج جامعه پزشکی

حسن واعظی، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز با توجه به همکاری مؤثر دانشگاه‌های علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی در تأمین پرسنل درمانی مورد نیاز، اظهار کرد: دانشگاه‌ها سال‌ها است در زمینه برگزاری مراسم اربعین تجربه دارند و هر ساله با انجام اقدامات جهادی و خالصانه با حضور نیروی انسانی پرتلاش و متعهد، خدمات درمانی شایسته‌ای به زوار ارائه می‌شود.

وی افزود: برای برگزاری باشکوه این مراسم در خصوص مدیریت درمان تاکنون سه جلسه در سطح ملی برگزار شده و همکاران ستادی به صورت شبانه روز در حال توزیع نیروها برای استان مرزی همجوار مناطق غرب کشور و استان‌های شرقی برای پذیرش زوار از کشورهای همسایه هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با اشاره به همکاری مستمر، همیشگی و ارزنده سازمان بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: سازمان بسیج جامعه پزشکی همواره در این زمینه یاری‌رسان وزارت بهداشت است و داوطلبانه حضور می‌یابد. از جمله بسیج استان فارس که در اعزام نیرو همیشه پای کار است و ما قدردان آن هستیم. امیدواریم با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی از طریق ساماندهی نیروهای اعزامی بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا افزون بر ارائه خدمات درمانی توسط نیروها، امکان زیارت برای آنها را فراهم کنیم.

آخرین تمهیدات بهداشتی صورت گرفته برای مراسم اربعین

پیش از این نیز حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به آخرین تمهیدات بهداشتی صورت گرفته برای مراسم باشکوه اربعین امسال، از تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی و خود مراقبتی برای زائران اربعین خبر داد و اظهار کرد: این جزوه آموزشی و بهداشتی خود مراقبتی به ویژه درخصوص گرمازدگی در اختیار کاروان‌های زوار عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برای حضور در پیاده‌روی اربعین امسال قرار خواهد گرفت.

وی ضمن ابراز خرسندی از مهار و کنترل کووید ۱۹ در ایران و جهان افزود: با توجه به مهار کرونا در دنیا پیش‌بینی می‌شود که شاهد حضور گسترده‌تر عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در مراسم اربعین امسال باشیم؛ بنابراین توصیه ما، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه با توجه به افزایش دمای هوا در بحث گرمازدگی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: جزوه خود مراقبتی دستور العمل‌های بهداشتی برای اربعین امسال، افزون بر زبان فارسی به زبان عربی نیز آماده شده است.

کد خبر 678739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.