اهداکنندگان پلاکت آفرزیس چند بار در سال امکان اهدا دارند؟

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان گفت: تعداد دفعات اهدای پلاکت از طریق روش آفرزیس، از چهار بار برای مردان و سه بار برای زنان در سال، به سالی ۲۴ بار ارتقا پیدا می‌کند.

محمدرضا جابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دمای نگهداری خون دو تا شش درجه است، اظهار کرد: خون و فرآورده‌های آن جایگزینی ندارند و سازمان انتقال خون کشور، متولی تأمین نیازهای خون و فرآورده‌های خونی به صورت سالم و به میزان کافی است؛ از همین‌رو مراکز اهدای خون هر روز پذیرای افراد بسیاری هستند که باید از شرایط اهدای خون و فرآورده‌های آن برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه شرایطی از جمله سن، وزن، فشار خون، هموگلوبین، داروهای مصرفی و ابتلا به بیماری‌ها برای اهداکنندگان در نظر گرفته می‌شود و سپس خون اهدایی از آنها گرفته خواهد شد، افزود: بررسی این شرایط برای تمام افراد، حتی اهداکنندگانی که سال‌های متمادی اقدام به انجام این عمل خداپسندانه می‌کنند، یکسان است.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه یک کیسه اهدایی خون به صورت خام است و برحسب نیاز اجرای مختلف آن جداسازی می‌شود، تصریح کرد: هدف از جداسازی اجزای مختلف خون‌های اهدایی، تأمین نیازمندی افراد به هر جزئی از خون است. پس از تهیه هر فرآورده خونی، کنترل کیفیت صورت می‌گیرد و در صورت سالم بودن، فرآورده تهیه شده به پخش خون تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه پخش خون رابط انتقال خون و مراکز درمانی مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی است، ادامه داد: مراکز متقاضی خون و فرآورده‌های آن باید دارای شرایط حمل‌ونقل، نگهداری و مصرف خون بوده و نسبت به گرفتن مجوز اقدام کرده باشند. با توجه به نیاز همیشگی و مستمر به خون و فرآورده‌های آن، مراکز اهدای خون، هر روز پذیرای اهداکنندگان خون هستند.

جابری با بیان اینکه اجزای خون به دو دسته سلول‌های خون و مایع (پلاسما) تقسیم می‌شوند، گفت: سلول‌های خونی شامل پلاکت‌ها، گلبول سفید و قرمز هستند که هر یک وظایفی مهم بر عهده دارند. پلاکت‌ها در انعقاد خون نقش دارند و یکی از مهم‌ترین مراحل انعقاد خون بر عهده آنها است.

وی اضافه کرد: پلاکت‌ها به دو روش تهیه از طریق تجزیه خون کامل و آفرزیس تهیه می‌شوند. در روش اول تهیه پلاکت از خون کامل، از هر کیسه خون اهدایی، یک واحد پلاکت رندوم تهیه می‌شود، اما با استفاده از روش آفرزیس، خون فرد اهداکننده وارد دستگاه و سپس جزء خاصی از خون وی اخذ می‌شود و سایر اجزا به بدن فرد بازمی‌گردد.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه امروزه تهیه پلاکت و پلاسما از طریق روش آفرزیس در سراسر جهان مد نظر قرار گرفته است، اظهار کرد: پلاکت تهیه شده از روش آفرزیس، حجمی حدود شش برابر پلاکت رندوم گرفته شده از خون معمولی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تهیه پلاکت با بهره‌گیری از روش آفرزیس منجر به کاهش عوارض فرد گیرنده پلاکت خواهد شد و تعداد دفعات اهدای آن نیز از چهار بار برای مردان و سه بار برای زنان در سال، به سالی ۲۴ بار ارتقا پیدا می‌کند؛ با توجه به موارد مذکور پلاکت آفرزیس از لحاظ کمی و کیفی پلاکت مناسب‌تری نسبت به پلاکت رندوم به‌شمار می‌رود.

کد خبر 678646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.