خبرنگاران روایتی که به صلاح اقتصاد، تولیدکننده و مردم است بیان کنند

وزیر اقتصاد گفت: باید در نبرد بین حقیقت و غیرحقیقت روایت درست را انتخاب کنیم، روایتی که به صلاح اقتصاد کشور و تولیدکنندگان و عامه مردم است و همه از آن منتفع شوند.

به گزارش ایمنا و به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی در آئین گرامیداشت روز خبرنگار و در نشست صمیمی با اهالی خبر اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که در جمع گروهی از فعالان حوزه خبری به ویژه در حوزه‌های مرتبط با فضای اقتصادی آن هم در روز خبرنگار حضور دارم، به ویژه شهدای خبرنگار، خبرنگاران و اهالی رسانه که برای کشور در طول این سال‌ها آبرو و اعتبار در کسوت کار خبری و رسانه‌ای خریدند را گرامی می‌دارم. امروز ما میراث آن‌ها را به بهانه روز خبرنگار گرامی می‌داریم.

وی افزود: همچنین به طور ویژه از همکاران خودم در روابط عمومی وزارتخانه و همچنین شما خبرنگاران که همکاران ما هستید، تشکر می‌کنم که در زمانی که عده‌ای مشغول به کار اقتصادی بودند، عده‌ای هم به دنبال انعکاس و بازتاب این اقدامات هستند.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: با جرئت و قاطعیت می‌توانم بگویم که رسانه‌ها جزئی از دست‌اندرکاران اداره کشور در فرایند تصمیم‌گیری در کشور و اجرا و بازخوردگیری و نظارت هستند و به موازات کسانی که در حوزه‌های مختلف مدیریتی و اجرایی زحمت می‌کشند، خبرنگاران برای هرکدام از این دستگاه‌ها اثرگذار هستند و تدابیر درست و تصمیمات غلط و نقاط ضعف و قوت و خلاءها و. را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: در نهایت آن چیزی که به یادگار در خاطره‌ها می‌ماند، این است که شما خبرنگاران بتوانید در ماندگار شدن این اقدامات نقش‌آفرین باشید.

خاندوزی اضافه کرد: نقش شما خبرنگاران و اصحاب رسانه در پیشبرد و سرعت و کندی اقدامات در اقتصاد و سیاست باید شأن و نقشی هم‌تراز با مسئولان مرتبط باشد و باید نقشی هم تراز با آن‌ها را برای اصحاب رسانه در نظر گرفت.

وی عنوان کرد: نکته دیگر در مورد نقش اصحاب رسانه، عنصری به نام روایت است؛ شما خبرنگاران به مثابه سازندگان یک بخش ساختمان و یا ساختن کاشی‌کاری یک دیوار بزرگ هستید.

وزیر اقتصاد گفت: شما قطعه‌های یک کاشی کاری را نصب می‌کنید و این حائز اهمیت است که کدام نقش و نگار را در نظر گرفته و کدام ساختمان را نقاشی و کاشی‌کاری می‌کنید. یک تلقی در این خصوص کاملاً سیاسی است، ما در مسیری کار می‌کنیم که رسانه‌های ما می‌پسندند و پاسخ و روایت ما منفعتی است یعنی ما نقشی را رقم می‌زنیم که برای ما یا رسانه‌مان عایدی و منفعت داشته باشد.

وی ادامه داد: یک پاسخ هم پاسخ حقیقتی است، یعنی اگر این روایت را گزارش می‌کنیم، اینکه مسئول، ذینفع یا متضرر باشد، روایت خودمان را ارائه کنیم. یک موضع سوم هم وجود دارد، روایتی حقیقی که فارغ از ذینفع بودن به سمت بهبود شرایط حرکت کند.

خاندوزی گفت: انتظار جامعه از رسانه به عنوان امین مردم که دست‌شان به ریز اطلاعات نمی‌رسد، همین است، چون مردم به شما اصحاب رسانه اعتماد دارند و اصل را بر درست بودن روایت شما می‌گذارند.

وی اضافه کرد: البته خبرهای فِیک و باورناپذیر هم داریم که مردم متوجه می‌شوند، اما یکی از افتخارات خبرنگاران ما این است، که مردم ما اصل را بر این می‌گذارند که رسانه روایت درست را ارائه می‌دهد. این بزرگترین سرمایه است و این سرمایه باید صرف ساختن یک تصویر توأم با حقیقت و اصلاح به سمت آینده ایران باشد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: البته نباید این سرمایه به سمت و سوی سوگیری و منفعت طلبی برود و برای منفعت شخص یا رسانه باشد. اگر سرمایه را صرف دو پاسخ اول و دوم کنیم، در بلندمدت این شأن و افتخار خبرنگاری از بین رفته و آرام آرام از آن قله درخشان کاسته و کمرنگ می‌شود.

وی گفت: اما اگر همین پیش‌فرض ذهنی جامعه ایرانی را ادامه دهیم، که مردم درست و بجا به اصل رسانه اعتماد کنند، و مردم خودشان را بی‌نیاز از تحقیق دوباره ببینند، مطمئناً این روایت حقیقی به نفع اقتصاد و کشور خواهد بود.

خاندوزی عنوان کرد: حتماً آن گروهی از اصحاب رسانه که برایشان هزینه ایجاد می‌شود، به سراغ بنده بیایند و نظر صریح خود را بگویند، ما باید در مسیر حقیقت این کار را انجام دهیم و در نبرد بین حقیقت و غیرحقیقت باید روایت درست را انتخاب کنیم، روایتی که به صلاح اقتصاد کشور و تولیدکنندگان و عامه مردم و. است، روایتی که همه از آن منتفع شوند.

وی ادامه داد: اگر هر تصمیمی که آینده کشور را خراب می‌کند و به زیان عامه مردم و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد، باز هم خبرنگار باید راوی حقیقت باشد و این یکی از بهترین راهبردها و استراتژی‌هاست که می‌تواند سرمایه ما را افزایش دهد و اعتماد جامعه را بیشتر خواهد کرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: روایت نباید سوگیرانه باشد و اگر تورشی دارد، باید به سمت حقیقت و مصلحت کشور باشد. اگر اصلاحی که انجام می‌شود، درست است، باید حتماً روایت شود و اگر اشتباه است، باید جلوی آن ایستاد.

خاندوزی ادامه داد: سرمایه اجتماعی ما ایرانیان در بلندمدت اعتماد به رسانه‌های خودمان است و بیشترین انرژی مثبت و سازنده را به دست‌اندرکاران منتقل خواهد کرد، چرا که می‌دانند که روایت درست و حقیقی انجام می‌شود. وزیر اقتصاد تاکید کرد که این موارد می‌تواند فضای تعامل بین دست‌اندرکاران امور اجرایی و دست‌اندرکاران ساختن روایت‌های اجتماعی و تصاویر ذهنی باشد تا بر اساس این اصول با هم همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما باید به شما اصحاب رسانه در امیدبخشی به آینده ایران و انعکاس روایت‌های حقیقی که جامعه را از ناامیدی دور می‌کند، کمک کنیم.

کد خبر 678625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.