آتش بی‌احتیاطی؛ زخمی بر جان طبیعت

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع که در پی تغییرات اقلیمی افزایش یافته، اگرچه گاهی دلیل آن گرمای بیش از حد عنوان می‌شود، اما سهم بالایی از آن به عوامل انسانی مرتبط است، از این رو فرهنگ‌سازی همگانی در حفاظت از اکوسیستم طبیعی برای پیشگیری از نابودی مراتع و جنگل‌ها امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر شاهد افزایش نسبی آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور به دلیل وقوع تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، رشد تجاوز به عرصه‌های طبیعی، تغییر کاربری اراضی ملی و سهل‌انگاری گردشگران طبیعت و جوامع محلی مجاور عرصه‌های جنگلی بوده‌ایم؛ به نحوی که مطابق آمار رسمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در حالی که در دهه ۸۰ سالیانه حدود ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور دچار حریق می‌شد، در دهه ۹۰ این آمار به سالیانه حدود ۱۴ هزار هکتار رسیده است.

جنگل‌ها بیش از چهار میلیارد هکتار از خشکی زمین را پوشش می‌دهند که حدود ۳۱ درصد از کل زمین را تشکیل می‌دهد. تا سال ۲۰۲۰، مساحت جنگل در سراسر جهان حدود ۴.۰۶ میلیارد هکتار بود که از حدود ۴.۲۴ میلیارد هکتار در سال ۱۹۹۰ کمتر بود. به این معنی که در این بازه ۳۰ ساله ۱۸۰ میلیون هکتار از جنگل‌های جهان به دلایل مختلف از جمله آتش‌سوزی نابود شده است.

براساس تحقیقات پژوهشگران؛ جنگل‌های ایران که ۸.۸ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند و از نظر مدیریتی به دو گروه جنگل‌های شمال و جنگل‌های خارج از شمال تقسیم می‌شوند. جنگل‌های شمال به تمام ناحیه رویشی هیرکانی و خزری اطلاق می‌شود و جنگل‌های خارج از شمال نیز در چهار ناحیه رویشی دیگر قرار دارند. جنگل‌های کشور شامل جنگل انبوه ۱۲.۴ درصد، جنگل نیمه انبوه ۲۴.۲ درصد، جنگل تنک ۵۶.۶ درصد، جنگل ماندابی ۰.۲ درصد و جنگل دست کاشت ۶.۶ درصد می‌شوند. تراکم تاج پوشش در جنگل‌های خارج از شمال انبوه بیش از ۵۰ درصد، در جنگل‌های نیمه انبوه ۲۵ تا ۵۰ درصد و درجنگل‌های تنک پنج تا ۲۵ درصد است. تراکم تاج پوشش در جنگل‌های (شمال) انبوه بیش از ۷۰ درصد، در جنگل‌های نیمه انبوه ۴۰ تا ۷۰ درصد و درجنگل‌های تنک ۱۰ تا ۴۰ درصد است.

از منظر صاحبنظران؛ مساحت جنگل‌های ایران که دارای تاج پوشش بیش از پنج درصد است، به ۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار می‌رسد. حدود ۸۰۰ هزار هکتار از مساحت جنگل‌های ایران را ذخایر ژنتیکی یعنی گونه‌های حفاظت شده شامل سرخدار، زالزالک، گردو، شیشم تشکیل می‌دهند، همچنین حدود ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی که در شمال کشور قرار گرفته‌اند، به عنوان میراث طبیعی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. در دهه ۹۰ سالیانه به طور متوسط ۱۴ هزار هکتار از جنگل‌های ایران سوخته‌اند و اطلاعات رسمی از کاهش ۳.۷ میلیون هکتاری مساحت جنگل‌های ایران در ۶۰ سال گذشته حکایت دارد. بر اساس آمارها ۸۴.۸ میلیون هکتار از وسعت کشور را مراتع تشکیل می‌دهد که ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد، حضور دام مازاد در مراتع، خشکسالی، فرسایش خاک، آتش‌سوزی و سیلاب از مهمترین دلایل تخریب مراتع است. البته چهار علت طبیعی اصلی برای آتش‌سوزی جنگل عبارتند از آذرخش، فوران آتشفشانی، جرقه در اثر فروافتادن صخره‌ها و احتراق خودبه‌خود، بسیاری از آتش‌سوزی‌های جنگل در اثر عوامل انسانی مانند آتش‌سوزی عمدی، سیگارهای دور انداخته شده، جرقه ابزار و وسایل پدید می‌آیند.

در این خصوص اگر بخواهیم نگاه وسیع‌تری داشته باشیم و آمار و ارقام مذکور را در بازه زمانی یک دهه اخیر بررسی کنیم، هم می‌توان به استناد به اطلاعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز بیان کرد که از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۸، تعداد ۲۴ هزار و ۵۵۵ فقره حریق را در عرصه‌های طبیعی شاهد بوده‌ایم که از این آمار ۱۳ هزار و ۵۱۸ فقره آن در جنگل‌ها به وقوع پیوسته و البته ۱۱ هزار و ۳۷ فقره آتش‌سوزی نیز در مراتع رخ داده است که در نتیجه آنها بیش از ۱۰۷ هزار هکتار از جنگل‌ها سوخته‌اند. این رقم در خصوص مراتع هم ۱۱۰ هزار و ۳۵۸ هکتار بوده است. براساس آمارهای رسمی سازمان منابع طبیعی، مساحت جنگل‌های دارای تاج پوشش بالای پنج درصد در ایران در ۶۰ سال گذشته از حدود ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴.۳ میلیون هکتار کاهش یافته است. این یعنی شاهد کاهش ۳.۷ میلیون هکتاری مساحت جنگل‌های کشور در شش دهه اخیر بوده‌ایم.

آتش بی‌احتیاطی؛ زخمی بر جان طبیعت

حریق روزهای اخیر با وسعت ۴۵۰ هکتار از جنگل‌های روستاهای مرزی شهرستان مریوان اشاره کرد که بهزاد شریفی‌پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان اعلام کرد؛ بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۴۵۰ هکتار از جنگل‌های مریوان دچار آتش سوزی شده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد ۸۰ درصد آتش سوزی رخ داده سطحی، ۱۵ درصد تاجی و پنج درصد هم تنه‌ای بوده است. به طوری که سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز درباره منشأ این آتش‌سوزی‌ها اظهار کرده است که منشأ این آتش‌سوزی‌ها انسانی است، اما در حال بررسی هستیم که آیا سهوی بوده یا عمدی؟ هرچه قدر هم هوا گرم هم باشد تا آتشی روشن نشود و اقدامات انسانی وجود نداشته باشد، چنین آتش‌سوزی‌هایی رخ نمی‌دهد. درست است که به دلیل گرمای هوا و کاهش رطوبت ظرفیت آتش‌سوزی بالاست اما عوامل انسانی در این بروز اتفاقات تأثیر زیادی دارند. دستورات لازم را صادر کرده‌ایم تا عمدی یا سهوی بودن این آتش‌سوزی‌ها بررسی شود.

از این رو جنگل‌های زاگرس با وسعت بیش از پنج میلیون هکتار یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های حیاتی ایران هستند که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بوم شناختی از عرصه‌های کلیدی کشور محسوب می‌شوند و جنگل‌های استان کردستان که بخش عظیمی از جنگل‌های غرب کشور و زاگرس شمالی را شامل شده در حوضه آبریز رودخانه‌های سیروان و زاب و نیز شهرستان‌های بانه، سروآباد، مریوان، کامیاران و بخشی از سنندج گسترش دارد. استان کردستان با داشتن منابع‌طبیعی مناسب و جنگل‌ها و مراتع غنی دارای توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه تولیدات‌گیاهی جنگلی و مرتعی می‌باشد، چشمه‌ساران فراوان، رودخانه‌های خروشان، خاک مستعد، هوای معتدل، جنگل سرسبز، مراتع گسترده، انبوه درختان، درختچه‌ها و گیاهان ارزشمند با تنوع ژنتیکی فوق‌العاده و گونه‌های خوراکی و دارویی و هزاران پدیده چشم‌نواز و روح‌انگیز از ثروت‌های خدادادی این خطه است. از این رو در فرآیند احیای جنگل‌ها نیز ترمیم این گونه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

البته اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که همانطور که بارها شاهد بوده‌ایم، اگرچه عامل انسانی مهمترین علت برای بروز چنین شرایطی است، اما همواره برای اطفای چنین حریق‌هایی مردم نیز دست به کار شده‌اند و به یاری نیروهای دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص آمده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد، جدا از تجهیز تیم‌های واکنش سریع و دیگر نیروهایی که مسئولیت نظارت بر منابع طبیعی کشور را برعهده دارند، باید در این راستا تدابیری نیز جهت فرهنگ‌سازی و آموزش به ساکنان این مناطق در نظر گرفت و البته مهم‌تر از تمام این موارد این است که برای ساکنان مناطق مسکونی اطراف جنگل‌ها و مراتع موقعیت‌های شغلی یا تسهیلاتی فراهم کرد که خواسته و ناخواسته آتش به جان جنگل‌ها و مراتع نیندازند.

آنگونه که حمیدرضا قنبری مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی ایران بر اساس داده‌ها پیش‌بینی می‌کند قرار است حریق در جنگل‌ها و مراتع بسیار شدیدتر از سال گذشته اتفاق بیفتد به طوری که آمارهای منابع طبیعی ایران نشان می‌دهد، در این چهار ماهه در فقرات آتش‌سوزی ۱۲۷ درصد و در وسعت ۳۵۳ درصد افزایش حریق را به نسبت سال گذشته شاهد هستیم. «آتش‌سوزی سه ضلع دارد یک ضلع اکسیژن، یک ضلع حرارت و دیگری مواد محترقه است. منشأ اکثر آتش‌سوزی‌ها یا طبیعی است یا انسانی. در منشأ انسانی بخش عمده غیرعمدی است به طور مثال گردشگر در جنگل می‌رود و آتش را خاموش نمی‌کند. کشاورزانی که زمین‌های آنها در حاشیه جنگل‌هاست از دیگر موارد هستند. آتش زدن کاه باعث می‌شود آتش به جنگل‌های مجاور سرایت کند. یک بخشی هم به علت تصرفات عرصه است.»

آتش بی‌احتیاطی؛ زخمی بر جان طبیعت

پیش‌بینی وقوع حریق با کمک سازمان جغرافیای نیروهای مسلح

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه بحث مدیریت، پیشگیری و اطفای حریق تنها مربوط به زمان آتش‌سوزی نیست، اظهار می‌کند: اقدامات گسترده‌ای در حوزه مدیریت و پیشگیری اطفای حریق صورت می‌گیرد. اولین موضوع مهم در مدیریت حریق، پیشگیری و پیش‌آگاهی است و با تعاملی که ما با سازمان جغرافیای نیروی‌های مسلح داشتیم، نقشه ریز پتانسیل حریق تهیه و به مدیران کل استان‌ها و فرمانده یگان حفاظت استان‌ها ابلاغ می‌شود. در این نقشه‌ها حریقی که طی ۲۴ ساعت آینده با احتمال بالا و متوسط و پایین رخ خواهد داد، پیش‌بینی می‌شود. پس از اعلام ما مبنی بر احتمال آتش‌سوزی با خطر بالا، متوسط و پایین در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق مخاطره‌آمیز، یگان حفاظت وظیفه دارد که برنامه‌ریزی مناسب انجام دهد و در آن منطقه مستقر شود. دلیل کاهش ۸۹ درصدی مساحت آتش‌سوزی‌ها طی سال گذشته نیز همین ابلاغ نقشه با جزئیات و پتانسیل حریق به استان‌ها و یگان حفاظت استان‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: موضوع مهم دیگر پس از پیشگیری و پیش‌آگاهی، تهیه پهنه‌بندی حریق با استفاده از داده‌ها و اطلاعات حریق ۱۰ سال گذشته است. این پهنه‌بندی‌ها هم به استان‌ها و هم به یگان حفاظت استان‌ها اعلام می‌شود. به این صورت که موقعیت مکانی و زمانی حریق‌هایی که طی ۱۰ سال گذشته رخ داد بررسی و اطلاعاتشان جمع‌آوری و اعلام می‌شود و هم با توجه به وضعیت جغرافیایی، وضعیت توپوگرافی و بقیه مسائلی که در حریق تأثیرگذار است، این حریق‌ها در همین مناطق مشخص اتفاق خواهد افتاد و این بررسی‌ها در پیشگیری از حریق به ما کمک می‌کند، از جمله عوامل تأثیرگذار بر کنترل آتش‌سوزی‌ها، اخطاریه و اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به استان‌ها است‌. سازمان منابع طبیعی یک مرکز مانیتورینگ ایجاد کرده است که یکی از سامانه‌های آن، سامانه پیشگیری حریق و دیگری سامانه وضعیت آب و هوایی است که اطلاعات آن به‌صورت مستمر به استان‌ها اعلام می‌شود و این اقدام نیز در زمینه مدیریت و پیشگیری حریق بسیار کمک می‌کند. حدود ۵۶۰۰ نیرو در ۱۱۰۰ بلوک در قالب ۲۵۰۰ واحد گشت و مراقبت سازماندهی شده‌اند تا اقدامات پیشگیرانه در زمینه آتش‌سوزی انجام دهند یا از گسترش حریق‌های رخ داده جلوگیری کنند.

آتش بی‌احتیاطی؛ زخمی بر جان طبیعت

ایجاد ۱۸ پایگاه اطفای حریق در سطح کشور

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور اضافه کرد: در مرکز مانیتورینگ، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که مناطق حریق را نشان می‌دهند به استان‌ها و شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم که اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل حریق انجام شود. موضوع مهم دیگر نیز هوشمندسازی و بهره‌گیری از دوربین‌های پایش است که تاکنون هفت استان به این دوربین‌ها مجهز شده‌اند و اگر حریقی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ دهد توسط آن‌ها شناسایی می‌شود. مرحله بعدی در مسئله حریق و آتش‌سوزی، اطفای حریق است که ما هم به نیروهای خودمان و هم به همیاران طبیعت آموزش‌های لازم را در راستای اطفای حریق داده‌ایم و تجهیزات و لباس‌های حریق که در اطفای حریق کمک کنند در اختیارشان قرار می‌گیرد. اطفای حریق هوایی و به‌کارگیری بالگردها در سال جاری در دستور کار قرار دارد. حدود ۴۱ بالگرد در اختیار داریم و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با مرکز پشتیبانی و اطفای حریق هوایی منعقد کردیم ۴۲ فروند بالگرد که ۲۲ فروند آماده است و ۲۰ فروند به صورت رزرو و استندبای است در ۲۱ شهر مستقر هستند و می‌توانیم هر جا حریق رخ داد از این ظرفیت استفاده کنیم. دو فروند هواپیمای ایلیوشین نیز داریم که ۴۰ تن آب حمل می‌کنند و برای مناطقی که مسطح است و حریق‌های گسترده رخ می‌دهد از ظرفیت هواپیمای اطفای حریق هم استفاده می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: موضوع دیگر بحث احیا و بازسازی است. هر منطقه‌ای که دچار حریق و آتش‌سوزی شده باشد، به عرصه‌های منابع طبیعی، پوشش طبیعی و گیاهان آن منطقه آسیب وارد شده است، بنابراین مناطق آتش‌سوزی شده در طرح بازسازی و احیا قرار می‌گیرند. سال گذشته بودجه اطفای حریق حدود ۱۰۵ میلیارد تومان بود که بیشترین بخش این بودجه در بخش تأمین تجهیزات اطفای حریق هزینه شد. امیدواریم در سال جاری نیز قبل از شروع حریق بتوانیم تجهیزات اطفای حریق را در اختیار استان‌ها قرار دهیم. با توجه به اینکه به بارندگی‌های خوبی که در سال گذشته و امسال داشتیم احتمال افزایش و گسترش حریق وجود دارد که برنامه‌ریزی و آمادگی لازم هم در ستاد سازمان و هم در یگان حفاظت استان‌ها و شهرستان‌ها احراز شده است، در حال حاضر ۱۸ پایگاه اطفای حریق فعال در کشور داریم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال جاری، پنج پایگاه اطفای حریق دیگر نیز احداث خواهند شد. این پایگاه‌ها در مناطق بحرانی که حریق زیادی را تجربه می‌کنند، قرار دارند. در این پایگاه‌ها محیطی برای اسکان افرادی که در راستای اطفای حریق کمک می‌کنند، تجهیزات و حوضچه‌های اطفای حریق وجود دارد.

آتش بی‌احتیاطی؛ زخمی بر جان طبیعت

دلیل افزایش آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها چیست؟

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره چرایی افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها در یک ماه اخیر اظهار می‌کند: به دلیل کاهش رطوبت خاک در جنگل‌های شمال که از بارندگی کمتر از نرمال نشأت می‌گیرد، احتمال آتش‌سوزی در آن بیش از جنگل‌های زاگرس است که امسال بارندگی کافی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علت می‌تواند انسانی باشد که بر اثر غفلت افرادی است که به طبیعت می‌روند یا به سبب گرم شدن و افزایش شدید دما که عامل مهمی در آتش سوزی جنگل‌هاست، می‌گوید: وجود برگ و چوب خشک و قابل اشتعال احتمال آتش سوزی در فصل گرم سال را افزایش می‌دهد هرچند احتمال آتش سوزی عمدی هم وجود دارد و گاهی برای سودجویی و اشغال زمین یا توسعه مزرعه، جنگل‌ها را عمداً آتش می‌زنند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به افزایش میانگین دما در سطح کشور، می‌افزاید: در فصل گرم و خشک همواره پتانسیل آتش سوزی به سبب وجود مواد قابل اشتعال وجود دارد، غیر از موارد عمدی که گاهی خود به خود و با گرمایش محیط و گاهی با جرقه ناشی از رعدوبرق آتش سوزی آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: امسال در جنگل‌های زاگرس بارندگی خوب بوده و به نسبت رطوبت بالاتری نسبت به سال قبل دارد، بنابراین احتمال رخداد نسبت به سال قبل کمتر است؛ در مقابل در جنگل‌های شمال بارندگی کمتر از نرمال بوده و بنابراین در دوره‌های خشک و بدون بارش به سبب کمتر بودن رطوبت خاک و خشکی محیط احتمال آتش سوزی وجود دارد. به‌طور معمول تعیین احتمال آتش‌سوزی با مدل‌های عددی در بازه چندروزه انجام می‌شود.

آتش بی‌احتیاطی؛ زخمی بر جان طبیعت

۹۵ درصد وقوع حریق جتگل‌ها و مراتع در اصفهان عامل انسانی

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وسعت ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی استان که بیشترین عرصه‌ها در شهرستان‌های فریدون‌شهر و سمیرم، می‌گوید: از ابتدای سال جاری تا اوایل مردادماه تعداد ۲۰ مورد حریق در جنگل‌های اصفهان اتفاق افتاده که حدود ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در شهرستان سمیرم و مابقی در مناطق فریدونشهر، لنجان، چادگان، بوئین میاندشت بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد عامل حریق‌ها عوامل انسانی است که نزدیک به ۴۹ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان از ابتدای سال جاری دچار خسارت شدند، اظهار می‌کند: وقوع حریق خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پوشش‌های گیاهی و مراتع وارد می‌کند، این در حالی است که در فصل گرم و خشک سال که علوفه در مراتع خشک می‌شود، حریق افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌افزاید: وسعت استان اصفهان حدود ۱۰.۷ میلیون هکتار است که ۹۰ درصد آن را اراضی منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، همچنین ۳.۲ میلیون هکتار از وسعت استان بیابانی و ۶.۳ میلیون هکتار اراضی مرتعی است.

وی با اشاره به حدود ۳۱۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دست‌کاشت در استان اصفهان، تصریح می‌کند: این جنگل‌ها با هدف کنترل فرسایش بادی عرصه‌های بی ابایی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک همچون شهرستان‌های آران و بیدگل، خوروبیابانک، اردستان، نائین، سجزی، بادرود، ورزنه و شرق اصفهان طی سال‌های گذشته با توجه به گونه‌های مقاوم خشکی و شوری احداث شده است.

شیشه‌فروش درباره تهیه نقشه حریق استان اصفهان، می‌گوید: این نقشه راهبردی توسط منابع طبیعی استان تدوین شده است که براساس ظرفیت و شناسایی مناطق مستعد وقوع حریق به ویژه در غرب و جنوب استان مانند جنگل‌های شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر و پوشش‌های مراتع فریدن، چادگان، بوئین‌میاندشت لنجان پیشگیری‌ها و اقدامات لازم اجرایی شود.

وی ادامه می‌دهد: از آن‌جا که اواخر سال گذشته بارش‌های مطلوبی را شاهد بودیم، باعث شد که مراتع رویش پیدا کنند؛ این در حالی است که با گرم شدن هوا ظرفیت وقوع حریق در مراتع افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین جلسه مدیریت بحران را برگزار و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حریق صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آسیب‌های وقوع حریق به پوشش‌های گیاهی و مراتع اظهار می‌کند: وقوع حریق می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پوشش‌های گیاهی و مراتع وارد کند و در فصل گرم و خشک سال که علوفه کف مراتع خشک می‌شود، حریق افزایش پیدا می‌کند.

وی می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد از سال گذشته تا اوایل مردادماه به علت تخریب مراتع، وقوع حریق ۱۵ درصد افزایش داشته است، با بررسی علت آتش‌سوزی‌ها نیز می‌توان گفت عواملی مانند گرمای بیش از حد هوا، گاهی صاعقه و عوامل غیرطبیعی با منشأ انسانی به صورت عمدی یا غیرعمدی، علت افزایش حریق‌ها بوده است.

شیشه‌فروش اظهار می‌کند: سال گذشته هشت مورد حریق رخ داد و به‌طور تقریبی هشت هکتار از مراتع تحت تأثیر این حریق‌ها قرار گرفت، این در حالی است که حریق‌های سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

استان اصفهان نیازمند بالگرد امدادی مجهز به سبد آب‌پاش است

وی با بیان اینکه استان اصفهان نیازمند بالگرد امدادی مجهز به سبد آب‌پاش است، می‌افزاید: از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درخواست داریم با توجه به جایگاه اصفهان در منطقه مرکزی و وجود مناطق مستعد آتش در مناطق غرب، جنوب و ارتفاعات که دسترسی برای خاموش کردن آتش مشکل است، بالگرد ویژه مجهز به سبد حمل آب برای این استان پیش‌بینی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه می‌کند: لازم است دو پایگاه ثابت در مناطق سمیرم و چادگان برای پیشگیری و کنترل حریق احداث شود، همچنین اعتباراتی برای تهیه تجهیزات حمایتی و تکمیلی به استان تخصیص داده شود تا بتوان حریق‌ها را کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹۸ درصد از مساحت استان اصفهان تحت تأثیر خشکسالی و کم‌آبی است، با توجه به گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم، پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال حریق در مراتع صورت گیرد، به همین دلیل لازم است برنامه‌ریزی‌ها برای پیشگیری از رخداد حوادث انجام و اقدامات فنی، اجرایی و آموزشی در تمام مناطق اجرایی شود.

آتش بی‌احتیاطی؛ زخمی بر جان طبیعت

وقوع حریق در ۳۷ هکتار از مراتع اصفهان از ابتدای سال جاری

سرهنگ علیرضا طاهری، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا اوایل مردادماه، ۱۷ مورد حریق در عرصه‌های طبیعی استان اصفهان رخ داده و ۳۷ هکتار مرتع در آتش سوخته است، می‌گوید: بیشترین تعداد آتش‌سوزی در مراتع شهرستان سمیرم بوده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان تنها ۱۴۳ نیروی یگان حفاظت دارد و از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد، اظهار می‌کند: این تعداد اگرچه کفاف مناطق پهناور استان را نمی‌دهد، اما این نیروها به طور دائمی وضعیت عرصه‌های طبیعی را رصد می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه جنگل‌ها و مراتع، ریه‌های تنفسی کشور به شمار می‌روند و آتش‌سوزی و نابودی آنها دودی است که به چشم انسان‌ها می‌رود، می‌افزاید: با توجه به گرمای هوا طی روزهای اخیر، احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ۱۷ سال اخیر ۱۳۷۸ آتش‌سوزی در مساحت ۷۹۱۸ هکتار از منابع طبیعی استان به شکل طبیعی و غیرطبیعی، عمدی و غیرعمدی رخ داده است، می‌گوید: از لحاظ تقسیم‌بندی جغرافیایی شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، سمیرم، بویین میاندشت و چادگان بیشترین آسیب ناشی از آتش‌سوزی را دیده‌اند.

عوامل طبیعی و گرما ۱۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی مراتع نقش دارد

سرهنگ طاهری با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان، نیمه بحرانی محسوب می‌شوند که برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از حریق در آنها باید با دقت دنبال شود، تاکید می‌کند: بی‌احتیاطی گردشگران و مسافران عامل ۹۰ درصد از حوادث حریق در مراتع استان است و عوامل طبیعی مانند گرما و پوشش گیاهی ۱۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی نقش دارد.

وی درباره افزایش دمای هوا، خشکی زمین و نبود بارش باران در وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها، می‌افزاید: بیشترین موضوع حریق مراتع و جنگل‌ها به بی‌احتیاطی افراد بازمی‌گردد که پس از افروختن آتش، اقدام به خاموشی آن نمی‌کنند که این مهم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. مردم، ساکنان و گردشگران باید با خطر افروختن آتش در مناطق طبیعی آگاه باشند و از رها کردن شیشه و بطری آب در طبیعت به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان خاطر نشان می‌کند: مطابق ماده ۴۷ قانون حمایت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، افرادی که عامدانه دست به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بزنند، از ۲ تا ۱۰ سال حبس در انتظار آنها خواهد بود و بر اساس ماده ۴۵ قانون، برای آتش زدن مزارع خشک از دو ماه تا یک‌سال حبس پیش‌بینی شده است.

کد خبر 678569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.