سهم راه‌آهن از فروش نفت پرداخت نشده است

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس بند (الف) ماده ۵۷ قانون ششم توسعه، یک درصد فروش نفت باید به حوزه راه آهن تعلق گیرد، اما در پنج سال گذشته، هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن پرداخت نشده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از صداوسیما، سیدمیعاد صالحی اظهار کرد: در سال ۹۷ یک جهش ارزی در کشور ایجاد شد، اما با توجه به اینکه تأمین قطعات، زیرساخت و ناوگان وارداتی و متأثر از ارز است بودجه راه‌آهن به جای رشد ۳۰۰ درصدی، تنها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در سال ۹۹ نیز با توجه به جهش ارزی مجدد، بودجه راه‌آهن تغییر چندانی نکرد و به همین علت، در سال ۱۴۰۰ با انباشتی از نبود تعمیرات و بهسازی زیرساختی مواجه شدیم.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بر اساس بند (الف) ماده ۵۷ قانون ششم توسعه، یک درصد فروش نفت باید به حوزه راه‌آهن تعلق گیرد، اما در پنج سال گذشته، هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن پرداخت نشده است.

صالحی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ که مدیریت راه‌آهن را برعهده گرفتم، با کسری سه هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم که راه‌آهن را دچار عقب‌ماندگی کرده بود.

وی ادامه داد: از مهرماه ۱۴۰۱ خط ترانزیتی ریلی و راهگذر شمال به جنوب را فعال کردیم که بار از روسیه به هندوستان منتقل می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در حالی که در ایران قطار پرسرعت نداریم، چین طی ۱۰ سال گذشته ۳۷ هزار کیلومتر قطار پرسرعت احداث و بهره‌برداری کرده است.

صالحی همچنین در خصوص حوادث ریلی گفت: در چهارماه گذشته، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش حوادث ریلی داشتیم که این کاهش، نتیجه اقدامات منظومه‌ای است که در صنعت ریلی رخ داد و اولین بار، لکوموتیوهای مسافری برای کنترل رفتارهای پرخطر مجهز به دوربین شدند.

وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ راه‌آهن با جابه‌جایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر، ۴۳ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ماقبل در بخش جابه‌جایی مسافر داشت.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هدف گذاری راه‌آهن برای امسال جابجایی ۳۰ میلیون مسافر است افزود: در چهار ماهه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۳ درصد افزایش، ۱۰ میلیون مسافر جابه‌جا شدند.

صالحی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش، با تولید هزار و ۵۹۸ واگن باری نو، شاهد رشد ۴۸ درصدی در این بخش بودیم.

کد خبر 678520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.