۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مشروبات الکلی بلای جان و روح

مصرف مشروبات الکلی عوارض جبران‌ناپذیری برای افراد به همراه دارد و تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سالانه تعداد زیادی از افراد در پی مصرف مشروبات الکلی بینایی خود را از دست می‌دهند یا حتی جان می‌بازند و از همین رو، جدی گرفتن توصیه‌ها و پیشگیری از مسمومیت با الکل حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف الکل در بیشتر نقاط جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا، سالانه منجر به مرگ هزاران نفر می‌شود و مطالعات نیز نشان داده که این آمار هر ساله در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود که سالانه به طور میانگین بیش از ۱۴۰ هزار نفر (به طور تقریبی ۹۷ هزار مرد و ۴۳ هزار زن) به دلایل مرتبط با مصرف الکل در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند.

الکل چهارمین عامل قابل پیشگیری مرگ‌ومیر در ایالات متحده پس از دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن تحرک بدنی و مواد مخدر است و بر اساس آمارهای رسمی، نرخ تمام مراجعه‌ها به بخش‌های اورژانس مربوط به مصرف الکل نیز در این کشور بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی ۴۷ درصد افزایش یافته است.

تجزیه و تحلیل گواهی‌های فوت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نشان داد که مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل در آمریکا از حدود ۷۹ هزار نفر به بیش از ۹۹ هزار نفر افزایش یافته است که افزایش ۲۵.۵ درصدی را نشان می‌دهد، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی، علل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل به دلیل بیماری‌های کبدی (مانند بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل و سیروز کبدی نامشخص)، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها بوده است.

یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهد، مصرف حتی مقادیر اندکی از الکل خطر ابتلاء به بیش از ۶۰ نوع بیماری را افزایش می‌دهد؛ متخصصان دانشگاه آکسفورد اثر مصرف الکل روی مردان در چین را بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند حتی در افرادی که گاهی الکل مصرف می‌کنند، خطر بروز بعضی بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

تشدید برخورد با عاملان مسمومیت مشروبات الکلی

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در خصوص مسمومیت‌های الکلی پیشگیری است، اظهار کرد: این مسمومیت‌ها نباید رخ دهد و با عوامل آنها برخوردی جدی باید صورت گیرد؛ چراکه مسمومیت با مشروبات الکلی نوعی قتل است و تصور بر این است که به علت نبود برخورد جدی شاهد این اتفاقات هستیم. به دنبال مصرف مشروبات الکلی تقلبی، افزون بر مرگ‌هایی که اتفاق می‌افتد، افراد بسیاری نیز دچار نابینایی می‌شوند و این معضل تا آخر عمر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه درصد محدودی از افرادی که در فاز حاد مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند را می‌توان نجات داد، افزود: با افرادی که عامدانه نسبت به ارائه این الکل‌ها اقدام می‌کنند باید معادل اقدام به قتل برخورد شود. به‌قدری شاهد رخداد این اتفاقات در مراکز مختلف هستیم که آمار عددی بروز این مسمومیت دیگر ارزشی ندارد و موضوع حائز اهمیت پیشگیری از بروز این اتفاقات است و در این راستا از قوه قضائیه درخواست می‌کنیم برخورد با افرادی که عامدانه نسبت به توزیع این مواد سمی اقدام می‌کنند، تشدید شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه، تصریح کرد: مسمومیت الکلی تغییراتی در میزان اسید و باز خون ایجاد می‌کند و گاهی افراد با این مسمومیت احتیاج به دستگاه دیالیز، حمایت تنفسی، ونتیلاتور، بستری در ICU یا تزریق داروهای مخصوص پیدا می‌کنند تا وضعیت باثباتی داشته باشند و سپس درمان‌های چند هفته‌ای برای آنها ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در صورتی که میزان الکل متانول در بدن از حدی فراتر رود، منجر به مرگ می‌شود و اگر افراد دیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، ممکن است زمان طلایی برای درمان را از دهند. مراکز فوق تخصصی مسمومیت به تعداد زیاد در کشور فعال است و بیمارستان‌های بزرگ بخش مسمومیت دارند. مراکز چشم‌پزشکی نیز بیماران دچار مسمومیت را پذیرش می‌کنند، اما همچنان باید مد نظر داشته باشیم که پیشگیری از درمان مهم‌تر است.

کریمی خاطرنشان کرد: وظیفه بیمارستان، ارجاع بیمار و فرد مسموم به مراجع قضائی نیست و کادر درمان تنها اقدامات پزشکی و درمانی بیماران را انجام می‌دهند؛ بنابراین تاکید بر این است که افراد در صورت بروز مسمومیت با الکل، به طور حتم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

تمام مشروبات الکلی سمی هستند

شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان حکیم با تاکید بر اینکه تمام مشروبات الکلی سمی هستند، اظهار کرد: در مقالات علمی نشان داده شده که میزان "بی‌خطری" برای مصرف الکل (تقلبی و غیرتقلبی) صفر است و بسیاری از عوارض مصرف مانند کوری، ماندگار است.

وی با اشاره به اینکه همه الکل‌ها از جمله اتانول (الکل اتیلیک) یا الکل چوب و متانول فی‌نفسه سمی هستند، افزود: چیزی به عنوان الکل غیرسمی وجود ندارد؛ اما آنچه که در جامعه به غلط مصطلح شده این است که اتانول غیرسمی است و تنها الکل چوب یا متانول سمی است، این دیدگاه نیز به این علت شکل گرفته که افراد عوارض مصرف الکل چوب و متانول را با سرعت بیشتری نسبت به اتانول متوجه می‌شوند.

رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه تنها زمان بروز عوارض مصرف هر یک از انواع الکل‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال فردی که مصرف‌کننده مزمن اتانول (الکل اتیلیک) است در دراز مدت دچار سیروز الکلی (کبد چرب)، عوارض گوارشی، التهاب لوزالمعده و کم‌خونی می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در نگارش مقالات علمی، حتی در کشورهایی که مصرف الکل در آنها منع شرعی ندارد، نشان داده شده است که میزان بی‌خطری برای مصرف الکل (تقلبی و غیر تقلبی) صفر است؛ یعنی نباید برای یک لذت کوتاه‌مدت ریسک عوارض و خطرات را به جان خرید؛ چراکه بسیاری از عوارض مصرف، مانند کوری ماندگار است.

شادنیا در خصوص مصرف الکل‌هایی که به صورت تقلبی تهیه می‌شود، اضافه کرد: متانول، الکل چوب و اتیلن گلیکول به عنوان ضد یخ در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد که افرادی که مصرف‌کننده باشند ممکن است دانسته یا ندانسته استفاده کنند و دچار عوارض و مسمومیت‌های حاد ناشی از این مواد شوند.

وی درباره عوارض حاد مصرف الکل‌های تقلبی، تصریح کرد: در مراحل و ساعات اولیه مصرف این الکل‌های تقلبی ممکن است فرد علامت خاصی را مشاهده نکند و تنها حالت مستی و علائم گوارشی را تجربه کند چون این الکل‌های تقلبی پس از ورود به بدن باید متابولیزه شده و تولید متابولیت سمی کند که همان‌ها هم عوارض جدی به وجود می‌آورند و چون این فرایند مدتی زمان می‌برد، به طور معمول از شش تا ۷۲ ساعت پس از مصرف الکل تقلبی، فرد علائم مسمومیت را در خود مشاهده می‌کند.

رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان حکیم خاطرنشان کرد: علائم با عوارض چشمی آغاز می‌شود؛ به این صورت که فرد مصرف‌کننده پس از چند ساعت اعلام می‌کند که با تاری دید، از دست دادن بینایی، مشاهده علائمی مشابه برفک تلویزیون و توهمات بینایی مواجه شده است؛ اگر بیمار همان زمان به مراکز درمانی مراجعه نکند ممکن است این علائم پیشرفت کرده و علائم عصبی به صورت کاهش سطح هوشیاری، تشنج، خونریزی‌های داخل هسته‌های قاعده‌ای مغز و در نهایت مرگ رخ دهد.

لزوم مراجعه به مراکز درمانی حتی قبل از شروع علائم

وی تاکید کرد: اگر فرد مصرف‌کننده پیش از شروع علائم ذکر شده احساس نگرانی کند و سریع به مراکز درمانی مراجعه کند، به عنوان بیمار تحت درمان و بررسی قرار می‌گیرد و موضوع مصرف مشروبات الکلی تقلبی به جایی انعکاس پیدا نمی‌کند؛ بنابراین فرد نباید با احساس نگرانی از این موضوع مراجعه به مرکز درمانی را به تأخیر انداخته و جان خود را در معرض خطر قرار دهد.

شادنیا با اشاره به اینکه مسمومیت‌ها به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم‌بندی می‌شود، خاطرنشان کرد: مسمومیت‌های غیرعمدی در دو طیف سنی کودکان و سالمندان رخ می‌دهد. مسمومیت‌های عمدی گاهی مانند مصرف مشروبات الکلی و سوءمصرف مواد به جهت سرخوشی یا به قصد خودکشی است که این‌گونه موارد بیشتر در طیف سنی ۲۰ تا ۴۰ سال مشاهده می‌شود و شیوع سنی و جنسی این نوع از مسمومیت‌ها در گروه زنان و مردان به‌طور تقریبی برابر است؛ البته در زنان شدت مسمومیت‌ها کمتر است.

کد خبر 678508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.