تمام ماجرای سهمیه بدمینتون بازی‌های آسیایی / یگانه کرمانی مسافر هانگژو می‌شود؟

وضعیت حضور نماینده بدمینتون کشورمان در مسابقات آسیایی هانگژو، در هاله‌ای از ابهام وجود دارد، اما با خبر جدید مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان شاید شرایط متفاوت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسابقات انتخابی تیم ملی بدمینتون بانوان برای اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو اردیبهشت‌ماه سال جاری به میزبانی اصفهان برگزار و یگانه کرمانی از اصفهان قهرمان این رقابت‌ها شد.

بر اساس اعلام فدراسیون بدمینتون قرار بود، کرمانی به عنوان سهمیه بانوان در مسابقات آسیایی هانگژو حضور پیدا کند، اما روزهای گذشته در اتفاقی عجیب مشخص شده که حضور وی در این رقابت‌ها منتفی شده و سهمیه بدمینتون به ورزشکار مرد اختصاص پیدا کرده است. در واقع مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک لیست رشته‌هایی که تاکنون برای اعزام به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو نهایی شده است را اعلام کرد. بر همین اساس مشخص شد در رشته بدمینتون یک زن یا مرد به انتخاب رئیس فدراسیون بدمینتون به بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که محمدرضا پوریا، رئیس فدراسیون بدمینتون پیش از اعلام مناف هاشمی در مورد سهمیه‌های بازی‌های آسیایی هانگژو و نحوه تخصیص سهمیه‌ها به بازیکنان گفته بود: "حدود ۱۰ روز است که جواب خانواده یگانه کرمانی را نمی‌توانم بدهم، زیرا ستاد بازی‌ها اعلام کرده است که تنها یک مرد را به هانگژو اعزام می‌کند؛ اما یگانه را اعزام نمی‌کند."

رئیس فدراسیون بدمینتون همچنین بیان کرده بود: "به عنوان نایب رئیس بدمینتون آسیا به محمود خسروی‌وفا و مناف هاشمی التماس می‌کنم با اعزام یگانه کرمانی موافقت کنند و خودم هزینه اعزام وی را پرداخت می‌کنم، برایم بسیار اهمیت دارد تا یگانه به هانگژو اعزام شود."

با این حال به نظر می‌رسد یگانه کرمانی در رنکینگ جهانی در رده ۵۱۵ ایستاده، اما علی حیاتی در رده ۹۴۶ جهان قرار گرفته است و وضعیت کرمانی از نظر رتبه جهانی نیز بهتر است، مشخص نیست دلیل فدراسیون بدمینتون برای این رفتار چه موضوعی است.

در همین خصوص یگانه کرمانی درباره آخرین وضعیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مسابقات انتخابی بازی‌های آسیایی هانگژو که سیزدهم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، موفق شدم مقام اول و سهمیه حضور در مسابقات را کسب کنم. سپس بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه آکادمی ملی المپیک خبری منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود قرار است تنها یک بازیکن زن در رشته بدمینتون به مسابقات اعزام شود و بازیکن مرد به‌طور قطع اعزام نخواهد شد.

وی افزود: نزدیک به یک ماه قبل فدراسیون به من اطلاع داد که قرار نیست بازیکن زن به مسابقات اعزام شود و این سهمیه به بازیکن مرد داده خواهد شد. پیگیری‌های من از وزارت ورزش و آکادمی ملی المپیک نشان داد که جایگزینی توسط فدراسیون بدمینتون صورت گرفته است.

تمام ماجرای سهمیه بدمینتون بازی‌های آسیایی/ یگانه کرمانی مسافر هانگژو می‌شود؟

اولویت اعزام با من است

بازیکن تیم ملی بدمینتون گفت: مصوبه‌ای وجود دارد که بر اساس آن در رشته‌های المپیکی که کیفی نیستند، اولویت اعزام با بازیکن زناست. اگرچه آکادمی ملی المپیک با فدراسیون در رابطه با این مسئله صحبت‌هایی انجام داده، اما تغییری در این تصمیم اتخاذ نشده است، این در حالی است که رنک جهانی من در دسته انفرادی ۵۱۵ است و رنک جهانی ورزشکاری که قرار است به جای من به مسابقات اعزام شود، ۹۴۶ است. با این حال پیگیری‌های من نتیجه‌ای نداشته و فدراسیون جابه‌جایی مدنظرش را انجام داده است.

تمام ماجرای سهمیه بدمینتون بازی‌های آسیایی/ یگانه کرمانی مسافر هانگژو می‌شود؟

امیدوارم فدراسیون پاسخ منطقی برای خانواده من داشته باشد

کرمانی افزود: خانواده من چندین بار تلاش کردند تا با فدراسیون راجع به اعزام من به مسابقات صحبت کنند اما متأسفانه موفق به انجام این کار نشده‌اند. امیدوارم فدراسیون حداقل یک پاسخ منطقی برای خانواده من داشته باشد. خانواده یک ورزشکار تلاش زیادی می‌کنند تا زحمت‌های فرزندشان به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر من با حضور ۱۱ ساله، باسابقه‌ترین عضو تیم ملی بدمینتون محسوب می‌شوم و بازیکن آقا نیز تنها سه سال است که سابقه حضور در تیم ملی را دارد. من چهار سال پیش در انتخابی مسابقات آسیایی جاکارتا در ۱۷ سالگی موفق به کسب رتبه دوم شدم و امیدوار بودم که به عنوان یک بازیکن جوان بتوانم در مسابقات آسیایی حاضر شوم. در آن زمان قرار بود دو نفر به مسابقات اعزام شوند اما در نهایت تنها ثریا آقایی به مسابقات اعزام شد. کاش در همان زمان حمایت‌های لازم انجام می‌شد تا بتوانم به مسابقات آسیایی بروم و بسیار دردناک است اگر پس از چهار سال مجدد به مسابقات اعزام نشوم.

نفر اول انتخابی مسابقات آسیایی هانگژو ادامه داد: من در پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام دادم و حتی رباط صلیبی خودم را عمل کردم. با وجود همه سختی‌ها توانستم قهرمانی مسابقات را از آن خود کنم. تنها سوالی که دارم این است که چرا با وجود سابقه بیشتر در تیم ملی، رنک جهانی بهتر و همینطور مصوبه‌های موجود، همچنان قرار است یک ورزشکار آقا به مسابقات اعزام شود. پیگیری‌های زیادی از طریق رئیس هیئت بدمینتون اصفهان، رئیس کمیته فنی هیئت بدمینتون اصفهان و مدیرکل ورزش جوانان از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش انجام داده‌ام و به من اطلاع داده شده که هم کمیته و هم وزارت با اعزام من موافق هستند. به من قول بررسی داده شده است و در حال حاضر منتظر هستم تا مشخص شود که چه اتفاقی قرار است برای بدمینتون ایران رقم بخورد.

ادعای فدراسیون با آنچه آکادمی ملی المپیک به من گفته است منافات دارد

کرمانی در پایان خاطرنشان کرد: ناراحت کننده است که دو سهمیه برای اعزام به مسابقات وجود ندارد اما در شرایط فعلی خود را مستحق این می‌دانم که نماینده کشورم در هانگژو باشم. محمدرضا پوریا، رئیس فدراسیون بدمینتون پیش از این در صحبت‌های خود به محمود خسروی‌وفا و مناف هاشمی التماس کرده است که با اعزام من موافقت شود و حتی حاضر است خودش هزینه اعزام را پرداخت کند. این ادعا با آنچه آکادمی ملی المپیک به من گفته است منافات دارد. چرا باید سهمیه قطعی من برای اعزام تغییر پیدا کند، در حالی که می‌توانست در جای خود باقی بماند و در آن صورت رئیس فدراسیون می‌توانست برای اعزام بازیکن مرد به مسابقات از کمیته ملی المپیک درخواست کند.

خبرگزاری ایمنا با توجه به مستندات ارائه شده توسط یگانه کرمانی، بدمینتون‌باز، پیگیری‌هایی برای مشخص شدن وضعیت اعزام این ورزشکار انجام داد.

تمام ماجرای سهمیه بدمینتون بازی‌های آسیایی/ یگانه کرمانی مسافر هانگژو می‌شود؟

همچنان چشم انتظار تصمیم‌گیری کمیته المپیک هستیم

پوریا نصرتی، دبیر فدراسیون بدمینتون در گفت‌وگوی کوتاهی که با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همچنان چشم‌انتظار تصمیم‌گیری کمیته المپیک هستیم و تاکنون در خصوص وضعیت مسابقات آسیایی هانگژو و اعزام یگانه کرمانی چیزی مشخص نیست.

کرمانی به هانگژو اعزام می‌شود

با این حال روزهای گذشته نیز جواد محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در جدید اظهار نظر خود درباره آخرین شرایط اعزام بدمینتون باز اصفهانی اظهار کرد: در خصوص یگانه کرمانی باید بگویم بیش از چند هفته است که از طریق وزارت ورزش، کمیته المپیک و فدراسیون بدمینتون پیگیر وضعیت ایشان هستیم و طبق آخرین اخباری که دارم روزهای گذشته با دبیر کمیته المپیک هماهنگ شد که کرمانی به هانگژو برود و این یک مژده برای ورزش باصلابت بانوان است.

کد خبر 678467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.