روایتی از تحقیر آمریکایی‌ها در خلیج فارس/ وقتی شهید مهدوی و یارانش حماسه آفریدند

در حالی این روزها، آمریکایی‌ها بار دیگر از اسکورت کشتی‌های تجاری و تامین امنیت آنها در خلیج فارس خبر داده‌اند که یانکی‌ها در بحبوحه جنگ تحمیلی و زمانی که ایرانی‌ها درگیر تحریم شدیدی بوده و از تجهیزات اندکی بهره می‌گرفتند، شکست سختی را پذیرا شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هم‌زمان با تلاش آمریکایی‌ها برای افزایش حضور نظامی‌شان در خلیج فارس، دومین الحاق تجهیزات موشکی به ساختار نیروی دریایی سپاه پاسداران در یک ماه اخیر، روز شنبه_چهاردهم مردادماه_ با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انجام شد تا ایران اقتدارش در این پهنه را به رخ دشمنانش بکشد.

رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته از طرح جدید پنتاگون برای استقرار نیروی نظامی مسلح در خلیج فارس برای تأمین امنیت کشتی‌های تجاری که از طریق تنگه هرمز عبور می‌کنند، خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها در این طرح که پنتاگون آن را پاسخی به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن دانسته است، هزاران تفنگدار و ملوان آمریکا که خدمه دو کشتی تهاجمی آبی- خاکی «یو اس اس باتان» و «یو اس اس کارتر هال» هستند، در حال حرکت به سمت خلیج فارس هستند و می‌توانند در هر مأموریت نگهبانی مسلحانه از کشتی‌ها در تنگه هرمز مورد استفاده قرار گیرند.

این برای اولین بار نیست که آمریکایی‌ها علم حمایت از کشتی‌های تجاری را برافراشته‌اند. اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خلیج‌فارس از سال‌ها پیش تاکنون باعث شده تا آنها چشم طمع به منابع عظیم این منطقه داشته باشند و به بهانه اسکورت کشتی‌های تجاری در خلیج فارس حضور پیدا کنند.

ماجرای حضور تروریست‌های چشم آبی در این پهنه به سال‌های پایانی جنگ باز می‌گردد، زمانی که آنها با هدف ضربه زدن به ایران و قطع صادرات این کشور، داعیه حمایت از کشتی‌های تجاری و اسکورت آنها را سر داده بودند اما جوانان دلیر ایرانی به فرمان امام خمینی (ره) چنان ضربه مهلکی به آمریکایی‌ها وارد کردند که هیمنه پوشالی آنها در خلیج فارس شکسته شد.

روایتی از تحقیر آمریکایی‌ها در خلیج فارس/ وقتی شهید مهدوی و یارانش حماسه آفریدند

رجزخوانی آمریکایی‌ها در خلیج فارس

با توجه به اتفاقات اخیر، بد نیست کمی تاریخ را ورق بزنیم و نگاهی به پیشینه جنگ‌های دریایی ایران و آمریکا داشته باشیم و از شهدایی یاد کنیم که بدون تعارف و به علت مواجهه مستقیم با ارتش آمریکا، جان خود را اصطلاحاً کف دست گرفته و راهی دریا شدند.

در سال ۱۳۶۶ جنگ هشت ساله به دریا کشانده شده بود و نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری ایران هدف رژیم بعث عراق قرار می‌گرفتند، با ورود آمریکا و شوروی به خلیج‌فارس، توان نظامی جبهه مقابل ایران به‌شدت افزایش یافت، ضمن اینکه عراق در سال‌های پایانی جنگ با خرید تجهیزات نظامی از غرب و شوروی توانسته بود قدرت نظامی خود را افزایش دهد و خود را برای تهدید منافع ایران در دریا آماده سازد، اما در مقابل تنها دو سال از تأسیس نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گذشت. توان دریایی و هوایی ارتش ایران نیز باگذشت هفت سال از جنگ کاهش پیداکرده بود و به دلیل تحریم‌ها و عدم تأمین مالی بازسازی نشده بود.

آمریکا برای اینکه اقتدار جمهوری اسلامی را در خلیج‌فارس از بین ببرد، به کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده بود که هر کشوری در لوای پرچم آمریکا قرار بگیرد، کار اسکورت کشتی‌های نفتی را در خلیج‌فارس انجام می‌دهیم و کسی جرأت رویارویی با این کشتی‌ها را ندارد.

کشور کویت از این طرح استقبال کرد و آمریکا پرچم خود را بر فراز کشتی غول‌پیکر نفتی «اَلرَّخاء» با ظرفیت ۴۰۲ هزار تن و به عبارتی بیش از سه میلیون بشکه نصب کرد و نام کشتی را به «بریجتون» تغییر داد و به همراه اسکورت شش ناو جنگی به آب‌های خلیج‌فارس فرستاد.

حضور ۱۰۰ خبرنگار در عرضه کشتی بریجتون و پخش زنده حرکت آن از شبکه CNN

در آن برهه شبکه CNN تازه شکل‌گرفته بود و هر کاری در کشتی‌ها نظیر تعویض پرچم هم که انجام می‌شد، CNN به‌صورت زنده پخش می‌کرد و روزانه چندین بار برنامه‌های خود را قطع می‌کرد و حرکت کاروان نفت‌کش آمریکایی را در خلیج‌فارس نشان می‌داد.

اولین کاروان از نفت‌کش‌های کویتی آن‌هم با پرچم آمریکا و اسکورت کامل نظامی توسط ناوگان جنگی این کشور، در تیرماه سال ۶۶ به راه افتادند و دولت آمریکا نیز عملیات سنگینی را در ابعاد روانی، تبلیغی، سیاسی و نظامی جهت انجام موفقیت‌آمیز این اقدام انجام داده بود.

درحالی‌که بیش از ۱۰۰ خبرنگار را کشتی بریجتون بالای عرشه خود داشت، لحظه‌به‌لحظه حرکت و رد شدن آمریکا از خلیج‌فارس از شبکه CNN به‌صورت زنده برای جهانیان پخش می‌شد.

فرماندهان سپاه به همراه سیاسیون وقت، جریان عبور آزاد و متکبّرانه ناوهای جنگی آمریکا و نیز سایر کشتی‌ها و شناورهای تحت حمایت این کشور را به گوش حضرت امام خمینی (ره) رساندند، امام دستور زدن ناو جنگی را داد اما برخی سیاسیون با توجیهات مختلف از جمله اینکه زدن کشتی آمریکایی در آن برهه هزینه دارد، مانع از این کار شدند.

با عبور ناو آمریکایی از منطقه یکم دریایی سپاه و در دو مرحله فرماندهان به همراه سیاسیون خدمت حضرت امام (ره) رسیدند و در دیدار سوم حضرت امام (ع) نیز فرمودند: «اگر من بودم، می‌زدم»، همین حرف امام برای دلاورمردان نیروی دریایی سپاه پاسداران کافی بود که تدارک عملیات شجاعانه علیه نفت‌کش آمریکایی‌ها را انجام دهند.

روایتی از تحقیر آمریکایی‌ها در خلیج فارس/ وقتی شهید مهدوی و یارانش حماسه آفریدند

وقتی کشتی نفتی بریجتون منفجر شد

شیر مردان نیروی دریایی سپاه اسلام و در رأس آن‌ها سردار شهید «نادر مهدوی» با هم‌رزمانش که تعدادشان به کمتر از ۲۰ نفر می‌رسید، با رشادت وصف‌ناشدنی و مشقت‌های فراوان در فاصله ۱۳ مایلی غرب جزیره فارسی در آب‌های خلیج‌فارس، شش مین دریایی را در آب رها کردند.

به دلیل تلاطم بالای دریا، مین‌های رهاشده در جاهای مناسب از قبل تعیین‌شده قرار نگرفت اما به هر صورت در دریا رها شد و ناوگروه ذوالفقار به فرماندهی شهید نادر مهدوی از منطقه جدا شد.

سرانجام در دوم مردادماه سال ۶۶ و پس از گذشت ۴۰ روز از حرکت نفتکش آمریکایی در خلیج‌فارس، از شش شناور آمریکایی که دو شناور نفت‌کش و چهار شناور ناو اسکورت بودند، صدای مهیبی از خلیج‌فارس شنیده شد و کشتی غول‌پیکر «بریجتون» در آب‌های خلیج‌فارس مورد اصابت مین‌های ریخته شده قرار گرفت و کشتی نفتی بریجتون منفجر شد، این اتفاق ضربه بدی به حیثیت آمریکا وارد کرد.

کد خبر 678405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.