زادگاه تاریخی امیرکبیر مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک از آغاز عملیات مرمت منزل تاریخی امیرکبیر در روستای تاریخی هزاوه خبر داد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمد آقازیارتی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های واردشده به خانه تاریخی امیرکبیر در قسمت‌هایی از ایوان، نسبت به مرمت این مکان با تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی آغاز شده است.

وی افزود: در بازدیدهای کارشناسی از خانه امیرکبیر و تهیه شرح خدمات، مرمت و بازسازی این بنای باارزش تاریخی، توسط پیمانکار و با نظارت و کارشناسی اداره کل در حال اجرا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک تصریح کرد: در این مرحله از مرمت پاک‌سازی، لایه‌برداری و رنگ‌آمیزی نرده‌های چوبی همچنین تراشیدن و اندود کاه‌گل جداره داخلی، ایزوگام و لکه‌گیری دور پشت‌بام انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده و به مساحت ۶۲۵ متر مربع عرصه و ۸۱۵ متر مربع اعیان در دو طبقه احداث شده است، افزود: طبقه اول این بنا دارای سقف قوس‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی‌گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.

آقازیارتی در ادامه گفت: منزل تاریخی امیرکبیر به شماره ۲۹۷۰۶ در شانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 678394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.