تاکید «شهر ۱۵ دقیقه‌ای» بر دسترسی پیاده‌محور

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای مزایایی در ابعاد مختلف اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی، سلامتی و سایر موارد خواهد داشت، گفت: این رویکرد بر دسترسی به خدمات مورد نیاز به صورت سفر پیاده تأکید دارد که این موضوع باعث انعطاف‌پذیری و بهبود کیفیت هوا خواهد شد.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایده «شهر ۱۵ دقیقه‌ای» تا به امروز، توسط مکان‌های مختلف در سراسر جهان پذیرفته شده و هر جامعه‌ای آن را به شیوه خود توصیف می‌کند اما نام آن و تعداد دقیقه‌های مشخص شده اهمیت ندارد، بلکه آنچه قابل ملاحظه است، تأکید رویکرد برای مکان‌سازی، با ظرفیت قابل توجه برای بهبود سلامت و رفاه مردم است.

وی با بیان اینکه رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای به‌طور کلی مزایایی در ابعاد مختلف اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی، سلامتی و سایر موارد خواهد داشت، افزود: این رویکرد بر دسترسی به خدمات مورد نیاز به صورت سفر پیاده تأکید دارد که این موضوع باعث انعطاف‌پذیری و بهبود کیفیت هوا خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای محیط‌های قابل پیاده‌روی، فرصت‌هایی را برای بهبود تنوع زیستی فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: زندگی در یک محیط قابل پیاده‌روی می‌تواند حس اجتماعی را تقویت کند، زیرا ساکنان بیشتر احتمال دارد همسایگان خود را بشناسند و به یکدیگر اعتماد و در اجتماع مشارکت کنند؛ البته می‌توان ادعا داشت که شهر ۱۵ دقیقه‌ای شهری فراگیر خواهد بود که در آن همه گروه‌های سنی و جنسی با خاطری آسوده زندگی خواهند کرد.

وی با اشاره به ابعاد شهر ۱۵ دقیقه‌ای گفت: در سال ۲۰۲۱ مفهوم این نوع شهر به‌عنوان راهی برای اطمینان از اینکه ساکنان شهری می‌توانند شش بخش ضروری زندگی شامل عملکرد، مراقبت، تجارت، کارهای بهداشتی، آموزش و سرگرمی را در فاصله ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری از خانه‌های خود انجام دهند، معرفی شد.

مهدویان با بیان اینکه چارچوب مدل شهر ۱۵ دقیقه‌ای دارای چهار جز شامل تراکم، مجاورت، تنوع و دیجیتالی‌شدن است، تاکید کرد: تراکم بعد مهمی از شهر و محیط ساخته شده است و ارتباط مستقیم با سفر و تنوع آن دارد.

کد خبر 678369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.