قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء‌بنفش چه عوارضی را به همراه دارد؟

کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد و پیری زودرس و سرطان پوست از عوارض قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش است.

مهروز اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه اشعه ماوراءبنفش (UV) شکلی از تابش غیریونیزان است که توسط خورشید و منابع مصنوعی ساطع می‌شود، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی(WHO) پنج تا ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دو تا سه بار در هفته جهت تولید ویتامین D در بدن توصیه می‌کند، اما قرار گرفتن طولانی مدت را مضر می‌داند.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید در مدت زمان کوتاه می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی شود، افزود: در حالی که پیری زودرس و سرطان پوست از عوارض قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش در طولانی مدت است.

کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش خطر ابتلاء به بیماری‌های بالقوه کور کننده چشم مانند آب مروارید و تخریب شبکیه چشم را افزایش می‌دهد و نیز می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله سرطان پوست شود و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و دفاع طبیعی پوست را سرکوب کند.

وی تاکید کرد: گذراندن مدت زمان طولانی در زیر نور خورشید (رفتن به ساحل، شنا و یا زندگی کردن در مناطقی که نور خورشید زیاد است)، داشتن سابقه آفتاب سوختگی جدی، افراد دارای پوست، مو و چشم‌های رنگ روشن، مصرف برخی از انواع داروهای خوراکی و موضعی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، قرص‌های ضد بارداری و محصولات بنزوئیل پراکساید، سابقه ابتلاء خانوادگی به سرطان پوست و افراد با سن بالای ۵۰ سال را از جمله عوامل خطر ناشی از اشعه ماوراءبنفش است.

اشرفی ادامه داد: گذراندن ساعات ابتدایی و میانی روز در صورت امکان در سایه (تابش اشعه ماوراءبنفش بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ به اوج می‌رسد)، پوشاندن بازوها و پاها با لباس، استفاده از کلاه لبه پهن و عینک‌هایی که هم اشعه‌های UVA و هم UVB را مسدود می‌کنند و کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب ۳۰ (SPF) و بالاتر را از جمله اقدامات لازم در برابر اشعه ماوراءبنفش است.

وی در خصوص اینکه از برنزه شدن خودداری کنید، اظهار کرد: افرادی که در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع به برنزه کردن می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پوست هستند.

کد خبر 678326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.