ابوظبی، زیست‌پذیرترین شهر خاورمیانه

شهرهای خاورمیانه و آفریقا که تاکنون جایگاه‌های شهرهای جهان با پایین‌ترین میزان زیست‌پذیری را از آن خود کرده بود، اکنون در مسیر بهبود کیفیت زندگی شهروندان قدم نهاده است. ابوظبی توانسته‌ است در رتبه‌بندی‌های جدید، مقام اول زیست‌پذیری را کسب کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واحد اطلاعات اکونومیست تعداد ۱۷۳ شهر از سراسر جهان را از نظر زیست‌پذیری در پنج دسته پایداری، مراقبت سلامت، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و پرورش و در نهایت، زیرساخت‌های شهری دسته‌بندی و بعضی از شهرهای خاورمیانه و آفریقا شامل دمشق در سوریه، طرابلس در لیبی، الجزیره در الجزایر، لاگوس در نیجریه و هراره در زیمباوه را به عنوان قلمروهایی با پایین‌ترین میزان زیست‌پذیری معرفی کرد. البته نتیجه تحقیقات نشان داد که با وجود پایین بودن نرخ زیست‌پذیری در این شهرها، مدیران آن‌ها در تلاش برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان هستند و به نظر می‌رسد که جایگاه‌های بهتری از لیست مشابه در سال‌های آینده از آن شهرهای نام برده شود.

ابوظبی، زیست‌پذیرترین شهر خاورمیانه/ بهبود زیست‌پذیری خاورمیانه و آفریقا

آفریقای جنوب صحرا که تا سال گذشته به عنوان بی‌کیفیت‌ترین قلمروی جهان برای زندگی شناخته شده بود، در سال جاری چهار جایگاه بهبود را تجربه کرده و رتبه پنجاه‌وچهارم مناطق کم‌زیست‌پذیر در سال ۲۰۲۳ (نسبت به جایگاه پنجاهم سال گذشته) را به خود اختصاص داده است. الجزیره و لاگوس نیز که هر دو در کشورهای صادرکننده انرژی قرار دارد، به دنبال افزایش قیمت نیرو و بهره‌گیری دولت از درآمدهای مربوطه برای بهبود خدمات و زیرساخت‌های عمومی نسبت به سال‌های گذشته از زیست‌پذیری بیشتری برخوردار شده است.

ابوظبی در امارات متحده عربی به علت برخورداری از زیرساخت‌های باکیفیت و پایدار به عنوان زیست‌پذیرترین شهر مورد تحقیق در این پژوهش شناخته شد و این در حالی بود که دبی نیز در همین کشور، جایگاه دوم را از آن خود کرد. شهرهای کویت و دوحه نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

ابوظبی، زیست‌پذیرترین شهر خاورمیانه/ بهبود زیست‌پذیری خاورمیانه و آفریقا

نتیجه تحقیقات انجام شده همچنین حاکی از بهبود عملکرد بعضی از شهرهای عربستان سعودی در زمینه زیست‌پذیری نسبت به سال‌های گذشته بود که به واسطه کسب امتیازهای بالاتر در زمینه فرهنگ و محیط زیست حاصل شد. عربستان در سال‌های گذشته از نظر فرهنگ و محیط زیست در سطح پایین‌تری نسبت به قاهره پایتخت مصر و کازابلانکا در مراکش قرار داشت، با این حال در سال جاری تلاش کرده است خود را به مرکز پیشرفت رسانه و فیلم‌سازی منطقه تبدیل کند.

کد خبر 678299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.