آیا هوش مصنوعی جایگزین خبرنگاران می‌شود؟

پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند باعث تغییر وظایف خبرنگاران شود، اما نمی‌تواند به صورت کامل جایگزین آنان شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوش مصنوعی بر حوزه‌های مختلف از جمله روزنامه‌نگاری تأثیر می‌گذارد و نقش آن در این صنعت پررنگ شده است. خبرنگاران، روزنامه‌نگاران رسانه‌های مختلف با استفاده از هوش مصنوعی میزان واقعیت مطالب خبری و همچنین منابع اطلاعاتی را بررسی می‌کند. برای نمونه، خبرگزاری Associated Press از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد گزارش‌های ورزشی مبتنی بر داده و خلاصه بازی‌ها استفاده می‌کند. سازمان‌های خبری دیگر نیز مانند بلومبرگ و رویترز از این فناوری برای پوشش خبری خود استفاده کرده است.

با توجه به این موضوع که خبرگزاری‌ها به منظور جلب توجه و افزایش اعتماد عموم مردم همچنین کاهش هزینه‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، استفاده از هوش مصنوعی در اتاق‌های خبری در سراسر جهان در حال افزایش است. البته روزنامه‌نگاری بر اساس هوش مصنوعی تقریباً یک دهه است که مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر گزارش‌های آب‌وهوا و ترافیک، داستان‌های ورزشی و اخبار مالی تولید می‌کند.

آینده شغلی خبرنگاران ممکن است با پیشرفت هوش مصنوعی دچار تغییراتی شود. برای نمونه، این احتمال وجود دارد که بخشی از وظایف خبرنگاران به صورت خودکار بر عهده سیستم‌ها گذاشته شود، بنابراین خبرنگاران باید مهارت و توانایی کار با هوش مصنوعی و دانش مربوط به تحلیل داده‌ها را بیاموزند. علاوه بر این، ممکن است شغل خبرنگاران با پیشرفت هوش مصنوعی به تولید خبرهای بیشتر با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر تغییر پیدا کند. با این وجود، هوش مصنوعی نمی‌تواند به صورت کامل جایگزین خبرنگاران شود، به‌طوری که این فناوری نمی‌تواند بدون هماهنگی با نیروی انسانی به عنوان یک خبرنگار عمل کند. هوش مصنوعی قادر نیست بعضی از وظایف مانند شناخت مخاطب و ارزیابی حقایق را بدون مشارکت انسان انجام دهد.

برخی از کارشناسان نگران این موضوع هستند که اگر بیشتر محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شود، ممکن است به استانداردهای نگارشی لطمه وارد کند، علاوه بر این، هوش مصنوعی نمی‌تواند جای خلاقیت و تفکرات انسانی را بگیرد. همچنین، لازم است نیروی انسانی در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اجتماعی مطمئن شوند، هر مطلبی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، چارچوب‌های اخلاقی روزنامه‌نگاری را رعایت کرده است.

کد خبر 678265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمشیدرضایی لری شمارهشناسنامه۱۲۳ =۱۲۳۲۱ IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 0
    جهانی سالم :پیشرفت جهانی برای کشورهای جهان زیبا