آمادگی ایران برای انتقال دانش فنی کشاورزی به سوریه

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه گفت: ایران آمادگی انتقال و به‌کارگیری دانش فنی در بازسازی زیرساخت‌های سوریه را دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت در دیدار با «محمد سامرالخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی تأکید و اظهار کرد: ایران به پشتوانه تجربیات و دانش فنی-مهندسی در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی، شیلات و صنایع تبدیلی آماده همکاری و مشارکت با کشور سوریه است.

وی با اشاره به پروژه‌های کوچک تأمین آب از جمله آبخیزداری و آبخوان‌داری و انتقال آب برای افزایش بهره‌وری گفت: دستیابی به روش‌های آبیاری زیرسطحی در دنیا با ۶۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب، منحصربه‌فرد است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۰۰ درصدی نیاز شیر و انواع لبنیات در کشور، افزود: علاوه بر تأمین، صادرات این محصولات نیز انجام می‌شود و در تولید سایر محصولات از جمله مرکبات، پسته، زعفران از رتبه جهانی برخورداریم، به گونه‌ای که در سطح زیر کشت پسته و کیفیت آن رتبه اول و در تولید آن رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.

نیکبخت روابط تجاری دو کشور را در زمینه کشاورزی راضی‌کننده ندانست و افزود: وظیفه ما تسهیل امور برای افزایش سطح مبادلات تجاری با توجه به تأکیدات رؤسای جمهور دو کشور است، ایران با وجود دو هزار محقق و پژوهشگر در قالب هیئت علمی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می‌تواند در این زمینه تبادلات دانش و فناوری را با سوریه داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به رفع هرچه سریع‌تر موانع و تسهیل مراودات اقتصادی بین ایران و سوریه از وزیر کشاورزی، کارشناسان و محققان سوری را برای بازدید از فناوری و پیشرفت دانش کشاورزی ایران دعوت کرد.

استفاده از تقویم کشاورزی دو کشور برای تقویت تجاری ایران و سوریه

سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تأکید کرد و گفت: در گذشته از تجربیات ایران در حوزه دام بهره‌مند شده‌ایم.

مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با اشاره به اینکه سوریه واردکننده بسیاری از محصولات ایرانی در حوزه‌های مختلف است، افزود: علاقه‌مند به استفاده از تجربیات ایران در زمینه کشاورزی از جمله دامپروری و شیلات هستیم و می‌توانیم با استفاده از تقویم کشاورزی دو کشور برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی طرفین بهره‌مند شویم.

کد خبر 678263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.