آینده اقتصادی چین در گرو ۳ مولفه کلیدی

گزارش‌ها حاکی از عملکرد ضعیف چین در بهبودی وضعیت اقتصادی و نرخ تورم منفی در آن است که همین امر تبدیل آن را به بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان با تاخیر مواجه خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ شکاف بین آمریکا و چین در زمینه تولید ناخالص داخلی به بیش از هشت تریلیون تا پایان سال ۲۰۲۳ خواهد رسید که این رقم بسیار بزرگ‌تر از میزان آن در مقایسه با سال گذشته است. تحقیقاتی که توسط پژوهشگران اتحادیه اروپا انجام شده نیز نشان از آن دارد که چین تنها با اعمال اقداماتی بسیار اثربخش‌تر از گذشته قادر خواهد بود از رقیب اقتصادی قدرتمند خود (ایالات متحده آمریکا) پیشی بگیرد که البته این پیامد نیز تا دهه ۲۰۴۰ غیرممکن فرض شده است.

اقتصاد چین در گرو سه مؤلفه اصلی جمعیت، سودآوری و قیمت کالاها است و تنها ایجاد تغییرات مثبت در این عوامل می‌تواند چین را به قدرتمندترین اقتصاد دنیا تبدیل کند. در گذشته، افزایش جمعیت نیروی کار نقش مهمی در رشد اقتصاد این کشور ایفا می‌کرد، اما این روزها جمعیت اثراتی معکوس بر منافع مالی چین به جا گذاشته که به دنبال آن ممکن است تا ۲۰ سال آینده شاهد کاهش ۱۲ درصدی نیروی کار باشد. از سوی دیگر، به لطف بهبود عملکرد سلامت در بخش درمان، افزایش طول عمر و به تأخیر افتادن سن بازنشستگی قابلیت بهره‌گیری از نیروهای متخصص باسابقه در مراکز کاری چین فراهم آمده و همین امر نیاز به استخدام افراد جدید را کاهش داده است.

سودآوری نیز عامل دیگری است که به بهبود قابل توجه اقتصاد در چین منجر خواهد شد؛ اگرچه چین طی سال‌های گذشته ناکامی‌های تکنولوژیک بی‌شماری را تجربه کرده، با این حال از قابلیت یکسان‌سازی دانش خود با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا به منظور بهبود شرایط اقتصادی برخوردار است. علاوه بر این، شرکت‌های کارآفرین پرآوازه چین امکان آموزش دانش خود به کمپانی‌های ناموفق‌تر را در زمینه اقتصاد فراهم آورده‌اند که این امر به سهم خود می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا کند. از همه مهم‌تر این‌که تلاش‌های بی‌وقفه آمریکا برای جدایی از چین، اگرچه می‌تواند مشکلات بسیاری را برای این کشور به وجود بیاورد، با این حال مانع از تلاش مدیران آن برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی برتر جهان نخواهد شد.

در نهایت این‌که، چین از ظرفیت کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و با وجود صرف هزینه‌های بسیار بالا در بخش مسکن و زیرساخت‌های شهری، در تلاش است همواره بر فضاهای کشور برای توسعه مراکز کاری و افزایش سودآوری کشور بیفزاید. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که اعمال تمام اقدامات نام‌برده می‌تواند به رشد ۳ درصدی سودآوری سالانه چین تا دو دهه آینده کمک کند و زمینه را برای تبدیل شدن آن به قدرتمندترین قدرت اقتصادی دنیا فراهم بیاورد. با این حال مؤلفه سوم یعنی قیمت کالاها چالش مهمی برای رشد اقتصاد در چین به‌شمار می‌رود از این نظر که اقلام این کشور در مقایسه با آمریکا به قیمت‌های بسیار پایین‌تری به بازار جهانی عرضه می‌شود.

کد خبر 678257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.