۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
پسر «خورشید» غروب کرد

یوزپلنگ آسیب‌دیده که در اطراف پارک ملی توران در شاهرود مشاهده شده بود، شناسایی شد و فرزند «خورشید»، یوزپلنگ ماده است که به رغم اقدامات به موقع تیم پزشکی و گروه‌های فعال محیط بانان در منطقه تلف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیرو دریافت گزارش مشاهده یک قلاده یوزپلنگ در مناطق آزاد شمال توران، محیط‌بانان برای بررسی موضوع عازم منطقه شدند. پس از تصویربرداری از این یوزپلنگ، مشخص شد که وضع سلامت مورد تردیدی دارد و باید رسیدگی بیشتری روی آن انجام شود. به همین دلیل، تیم دامپزشکی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای بررسی وضع این یوز عازم منطقه شدند و هم‌اکنون در آنجا حضور دارند.

بر اساس اطلاعات تکمیلی که صفحه پارک ملی توران منتشر کرده است و گزارش سازمان‌های مردم‌نهاد حاضر در منطقه توران، یوزپلنگ مذکور پس از تطبیق خال‌ها شناسایی شد. این یوزپلنگ نر متولد سال ۱۳۹۸ از اولین زایمان «خورشید»، مادر رکورددار ایران است که پس از جدایی از مادر دیگر دیده نشده بود.

بر اساس اطلاعات تکمیلی که تا کنون صفحه پارک ملی توران منتشر کرده، علائم تصادف یا درگیری در یوزپلنگ آسیب دیده توران مشاهده نشده و احتمال بیماری وجود دارد، در همین راستا مدیرکل سازمان محیط‌زیست و تیم پزشکی در محل حضور دارند و با یک فاصله ایمن یوز را رصد می‌کنند. همچنین علائم تصادف یا درگیری در یوزپلنگ مشاهده نشده و احتمال بیماری وجود دارد.

یوز آسیب‌دیده تحت مراقبت پزشکی است و علائم تصادف مشاهده نشد

علیرضا چراغی، دوستدار حیات وحش حاضر در منطقه توران شاهرود با بیان اینکه یوز آسیب دیده تحت نظر تیم پزشکی است، اظهار کرد: معاینه‌های اولیه نشانی از تصادف ندارد بلکه بیانگر بیماری در این نر جوان است.

وی ضمن بیان اینکه روز گذشته چهاردهم مردادماه محیط‌بانان منطقه پارک ملی توران شاهرود متوجه وجود یوز آسیب‌دیده در زیستگاه‌های خارج از این محدوده می‌شوند، گفت: بلافاصله اکیپی تشکیل و کار پایش و رصد این یوز به سرعت انجام می‌شود.

این دوستدار حیات وحش حاضر در منطقه بیان اینکه بعد از تماس با اداره کل محیط زیست و به تبع آن سازمان، تیم پزشکی روز گذشته به منطقه اعزام شد، افزود: برنامه این تیم پزشکی انجام بیهوشی به منظور انجام معاینات دقیق و سپس درمان بر روی این یوز است.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه نشان داد که هیچ‌گونه آثار تصادف بر روی این یوز وجود ندارد، گفت: به نظر می‌رسد این یوز دچار عفونت یا بیماری است که اظهارنظر در این مورد برعهده تیم پزشکی خواهد بود.

چراغی ضمن بیان اینکه دغدغه فعالان محیط زیست درباره یوز پلنگ آسیایی قابل درک است، افزود: تیم پزشکی و گروه‌های فعال حاضر در منطقه برای زنده نگه داشتن و بقای این یوز آسیب دیده حداکثر تلاش خود را به کار گرفتند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای قلاده گذاری یا تکثیر در اسارت برای این یوز پیش‌بینی نشده است، خاطرنشان کرد: بعد از بهبودی، یوز جوان به طبیعت باز خواهد گشت.

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیب دیده در زیستگاه‌های آزاد اطراف توران

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته از دیده شدن یک یوزپلنگ آسیب‌دیده در زیستگاه‌های آزاد اطراف پارک ملی توران شاهرود خبر داد.

وی درباره مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیب دیده در زیستگاه‌های آزاد اطراف توران اظهار کرد: پس از دریافت این خبر، مأمورین حفاظت محیط زیست منطقه توران بلافاصله به محل اعزام و جستجوی گسترده‌ای را برای یافتن این یوزپلنگ انجام دادند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر یوزپلنگ آسیب دیده از فاصله دور توسط محیط‌بانان رصد می‌شود. به نظر می‌رسد برای اطمینان از وضعیت سلامتی این یوزپلنگ نیاز به بررسی و معاینه باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تیم دامپزشکی به محل اعزام شده است، خاطرنشان کرد: هرگونه اطلاعات تکمیلی درباره وضعیت این یوزپلنگ متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

علت اتلاف یوزپلنگ نر در اطراف پارک توران پس از بررسی اعلام می‌شود

بر اساس این پیوند؛ یوزپلنگ آسیب دیده که در طرف پارک ملی توران مشاهده شده و گفته می‌شد که از توله‌های سال‌های گذشته «خورشید»، (رکورددار زادآوری یوزپلنگ‌های ایرانی در منطقه توران) است، تلف شد.

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در این زمینه، اظهار کرد: پس از گزارش واصله مبنی بر حضور یک قلاده یوزپلنگ با حال نامساعد، تیم دامپزشکی و محیط‌بانان از بعدازظهر به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: تیم حاضر در محل پس از غروب خورشید و تاریکی هوا، در دو مرحله فرصت نزدیک شدن به حیوان را پیدا کردند، اما به دلیل تاریکی هوا، امکان اقدام برای بیهوشی حیوان وجود نداشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: صبح پانزدهم مردادماه، تیم حاضر در محل از صبح زود، مجدد به منطقه اعزام شدند و در همان ابتدای روز با مشاهده حیوان، اقدام به بیهوشی آن کردند.

ظاهری گفت: در معاینه بالینی، علائم کم خونی حاد و تعداد زیادی زالو در دهان حیوان مشاهده شد و بر همین اساس، اقدامات درمانی از جمله خروج زالوها، سرم‌تراپی و دیگر موارد لازم انجام گرفت.

وی با بیان اینکه این توله یوز پس از به هوش آمدن، جهت پایش و کنترل وضعیت بالینی به سایت مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی منتقل شد افزود: به‌رغم همه تلاش‌ها و اقدامات حمایتی، در نهایت تلف شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه جسد حیوان جهت بررسی علت مرگ به تهران منتقل شده است، خاطرنشان کرد: اطلاعات تکمیلی کالبدگشایی در نخستین فرصت منتشر خواهد شد.

کد خبر 678172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.