استقبال از راه‌آهن‌های خورشیدی در کشورهای مختلف

شبکه‌های ریلی و ایستگاه‌های راه‌آهن دارای پتانسیل بالایی برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی است. این حقیقت در میان بعضی از ملت‌های جهان شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. هند، لهستان و بلژیک از جمله کشورهایی هستند که اقدامات جالب‌توجهی را در این راستا انجام داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه‌های ریلی در حالت کلی دارای مجموعه‌ای بزرگ از زمین‌ها و ساختمان‌هایی با پشت‌بام‌های وسیع برای بخش‌های مدیریتی هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی پتانسیل بالایی برای برآورده کردن تقاضای انرژی رو به رشد جهانی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی داشته باشند، به‌ویژه که با افزایش جذابیت سفرهای ریلی به لطف ردپای سبز قطار در مقابل آلودگی ناشی از هواپیما، منابع انرژی تجدیدپذیر به یک پشتیبان اساسی برای دور شدن زمین از وضعیت وخیم تبدیل می‌شوند. به این ترتیب برخی از ملت‌های آینده‌نگر به بررسی این پتانسیل و بهره‌گیری از آن پرداخته‌اند. آن‌ها در کنار بهره‌گیری از زمین‌های کنار راه‌آهن، در حال آزمایش استفاده از انرژی خورشیدی در خود خطوط نیز هستند.

هند مدتی پیش به خورشیدی کردن کل راه‌آهن‌های خود اقدام کرد و در حال راه‌اندازی بیش از هزار هکتار مزرعه خورشیدی برای تأمین نیروی شبکه راه‌آهن خود است. در این میان کشورهای اروپایی نیز به پتانسیل قطارهای خورشیدی پی برده است و سعی در خورشیدی کردن شبکه‌های راه‌آهن خود دارند. برای مثال سوئیس در حال حاضر قصد دارد پنل‌های خورشیدی را مانند فرش در مسیر نزدیک ایستگاهی در غرب کشور نصب کند و شرکت ملی راه‌آهن آلمان پروژه مشابهی را با یک شرکت بریتانیایی آغاز کرده است که طی آن پنل‌های خورشیدی را به تراورس‌های بین مسیرها متصل می‌کند.

خورشیدی شدن راه‌آهن‌های هند

راه‌آهن مرکزی هند به‌عنوان یکی از ۱۸ منطقه ریلی کل کشور، به توسعه یک مگاوات واحدهای خورشیدی در ۸۱ نقطه از سراسر شبکه خود متعهد شده است. این اقدام بخشی از روند رو به رشد راه‌آهن‌های هند است که از مجموعه‌های بزرگ زمین خود برای سبزتر شدن و کمک به تحقق اهداف ملی انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند.

هند به‌منظور تسهیل نصب نیروگاه‌های خورشیدی حدود ۲۷۰۰ هکتار زمین ریلی خالی یا استفاده نشده را شناسایی کرده است که پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه زیرساخت‌های انرژی خورشیدی دارند و به کاهش بیشتر انتشار کربن راه‌آهن هند کمک می‌کنند. راه‌آهن مرکزی در این زمینه پیشگام بوده و از سال ۲۰۲۰ هدف خود را دستیابی به ۲۰ گیگاوات ظرفیت خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است.

استقبال از راه‌آهن‌های خورشیدی در کشورهای مختلف

هند در حال حاضر به برگزاری مناقصه‌ای برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت یک مگاوات در سوله لوکوموتیو الکتریکی جدید منطقه آجنی شهر ناگپور پرداخته است‌. مناقصه شامل یک قرارداد خرید برق بین یک تولیدکننده و یک کاربر برق تنظیم شده است. هدف هند از برگزاری این مناقصه رسیدن به هدف برق‌رسانی صددرصدی توسط ایستگاه‌های راه‌آهن خورشیدی‌شده تا دسامبر ۲۰۲۳ است.

راه‌آهن مستقر در بمبئی نیز قرار است نقش خود را با نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت‌پشت‌بام ایستگاه‌های متعدد راه‌آهن خود ایفا کند و به‌دنبال توسعه یک نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی دیگر در شهر پونا است. این پروژه نشان‌دهنده تعهد راه‌آهن هند به گسترش ردپای انرژی خورشیدی و پرورش آینده‌ای سبزتر است.

خورشیدی شدن راه‌آهن‌های اروپا

تمام راه‌آهن‌های سراسر اروپا به‌طور تقریبی برای تأمین انرژی تجدیدپذیر، استانداردسازی‌شده هستند. برای مثال اپراتور قطار سریع‌السیر فرانسوی-بلژیکی تالیس نیز از سال ۲۰۲۰ از انرژی سبز صددرصدی برای تمام قطارهایی استفاده می‌کند که از فرانسه، بلژیک و آلمان عبور می‌کنند. از سوی دیگر امروزه بزرگترین مصرف‌کننده برق تجدیدپذیر در آلمان نیروی مورد نیاز خود را تا حد زیادی از طریق نیروگاه‌های خورشیدی خود کشور تأمین می‌کند.

راه‌آهن دولتی لهستان نیز بزرگترین پاوربانک ریلی اروپا را در خود جای داده است. این پاوربانک یک مرکز ذخیره‌سازی است که برای تأمین برق حدود ۱۵۰۰ قطار مسافربری و باری منطقه‌ای و بین شهری در مسافت‌های طولانی، طی هر ماه از انرژی کششی اضافی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، شرکت ملی راه‌آهن بلژیک با نصب ۲۰ هزار پنل بر پشت‌بام ایستگاه‌ها و ساختمان‌های خود، سعی در افزایش استفاده از نیروی خورشیدی در سراسر شبکه راه‌آهن خود دارد و فرانسه با راه‌اندازی یک شرکت تابعه اختصاصی برای توسعه پروژه‌های خورشیدی، گامی فراتر برداشته و به‌طور رسمی در مسیر خورشیدی شدن سیستم ریلی خود قرار گرفته است.

استقبال از راه‌آهن‌های خورشیدی در کشورهای مختلف

کد خبر 678133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.