بیش از ۶۵ هزار نوآموز در دوره یک‌ساله پیش‌دبستانی فارغ‌التحصیل شدند

رئیس اداره آموزش کودکستان‌ها و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: بیش از ۶۵ هزار نوآموز در دوره یک‌ساله پیش‌دبستانی‌های تحت پوشش آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل شده‌اند.

قدمعلی عیسی‌پره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سال‌های نخستین زندگی کودک، یکی از مهم‌ترین دوره‌های رشد او به‌شمار می‌آید و آنچه در این دوران رخ می‌دهد، به‌طور اساسی بر رشد بعدی کودک اثرگذار است، اظهار کرد: بیش از هشت هزار نوآموز بازمانده از دوره یک‌ساله بدو ورود به دبستان در کلاس‌های تابستانی شرکت کردند.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهند که محیط خانواده پاسخگوی رشد اجتماعی کودک بعد از چهار سالگی نیست و کودکان در این سن نیاز به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی بیشتری دارند و حضور در محیط‌های پیش‌دبستانی این امکان را به آنها می‌دهد تا با کودکان هم‌سن‌وسال خود ارتباط برقرار کنند و به‌تدریج مهارت‌های اجتماعی لازم را برای برقراری روابط اجتماعی به دست آورند.

رئیس اداره آموزش کودکستان‌ها و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر، کودک برای برخورداری کامل از آموزش‌های دوره ابتدایی نیاز به یک انضباط فکری دارد که به‌طور معمول خانواده قادر به فراهم‌ساختن آن نیست؛ در دوره پیش‌دبستان، مربیان از طریق فعالیت‌های مختلف مانند بازی و کارهای دستی، به‌تدریج نظم و انضباط ذهنی لازم را در کودکان ایجاد می‌کنند.

وی گفت: آموزش و پرورش در دوره پیش‌دبستانی به‌عنوان یک نهاد کلی مداخله می‌تواند به غنی‌سازی محیط کودکان پرداخته و آنها را به تجارب ادراکی و ذهنی جدیدی که در محیط معمول خانواده برایشان امکان‌پذیر نیست، برساند.

عیسی‌پره اظهار کرد: مرحله آموزش پیش‌دبستانی، همچنین به متخصصان سنجش استعدادها و توانایی‌های تحصیلی کودکان اجازه می‌دهد به‌موقع توانایی‌ها و ناتوانایی‌های ذهنی و میزان آمادگی کودکان را برای حضور در آموزش‌های پیش‌دبستانی مورد سنجش قرار دهند و کودکانی را نیز که از این بابت نیازمند آموزش‌های جبرانی هستند، شناسایی کنند.

وی افزود: بیش از ۶۵ هزار نوآموز در دوره یک‌ساله پیش‌دبستانی‌های تحت پوشش آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل شده و تاکنون بیش از ۸ هزار نوآموز بازمانده از دوره یک‌ساله بدو ورود به دبستان در کلاس‌های تابستانی شرکت کرده‌اند.

رئیس اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: طبق شیوه‌نامه ثبت‌نام پایه اول، تمام کودکان بدون تجربه پیش‌دبستانی باید در دوره یک‌ماهه شرکت کنند و بیش از ۸ هزار نوآموز بازمانده از دوره یک‌ساله پیش‌دبستانی در دوره فشرده ۱۲۰ ساعته تابستان شرکت کرده‌اند.

وی افزود: گذراندن دوره پیش‌دبستانی کودک را آماده برقراری روابط با دیگر همسالان و مربیان خود می‌کند و زمینه یادگیری جدی را در او به وجود می‌آورد؛ کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند، نسبت به کودکانی که این دوره را طی نکرده‌اند و وارد پایه اول شده‌اند، موفق‌تر بوده‌اند.

عیسی‌پره افزود: بر اساس اهمیت این دوره، انتظار می‌رود اولیا در ثبت‌نام کودکان خود نسبت به تحقیق در ارتباط با مراکز تحت پوشش آموزش و پرورش اقدام کنند و با توجه به QR کد تعریف شده، از مشخصات مراکز دارای مجوز آموزش و پرورش مطلع شوند.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با آموزش خانواده‌های دارای کودک بدو تولد تا شش سال، این نوید را می‌دهیم که تا پایان شهریورماه توصیه‌هایی در مورد تکامل و رشد کودکان و اضطراب ورود به مدرسه، در بستر پیام‌رسان شاد و کانال باور کودکان برای استفاده خانواده‌ها به‌صورت روزانه بارگذاری خواهد شد.

کد خبر 678105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.