روایت مهندسان از خط مقدم جبهه عمرانی در نصف‌جهان

اجرای ۱۰۶۱ پروژه به‌جز طرح‌‎‌های اصلی و کلان (اَبرپروژه‌ها) در اصفهان تا پایان ۱۴۰۲ در دستور کار شهرداری این کلان‌شهر قرار گرفته و تاکنون اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است، به‌طوری که در سه ماهه نخست سال جاری، تعداد قراردادهای منعقد شده عمرانی اصفهان، رکورد سه ماهه نخست چهار سال گذشته را شکست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره توسعه شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها با خط‌کشی مهمی همچون میزان اجرای پروژه‌های عمرانی در جهان سنجیده می‌شود؛ خط‌کشی که به نظر می‌رسد از نظر وسعت در نگاه شهروندان، کارشناسان متخصص شهری و حتی ناظران بیرونی بسیار پراهمیت شمرده شده و عملکرد شهرداران چهار دهه گذشته در ایران و دیگر کشورهای جهان مطابق با آن ارزیابی شده است.

آنچه در این میان مهم‌تر است، توجه به سهم شهروندان و لحاظ کردن میزان نیاز آنها در پروژه‌های شهری، مؤلفه‌ای مهم برای تدوین و طراحی پروژه‌های عمرانی است و بدون شک این رویکرد، روند توسعه و عمران شهری را نیز افزایش می‌دهد.

متخصصان شهری بر این باور هستند که هر پروژه عمرانی به مرور زمان هویت شهر را می‌سازد و دقت در مطالعات و طراحی پروژه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که پروژه‌های عمرانی به عنوان یک مؤلفه اجتماعی همواره در معرض دید شهروندان است.

مدیریت شهری اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست، چراکه هویت کلان‌شهر اصفهان در سه دهه گذشته با توسعه پروژه‌های عمرانی گره خورده است، گرچه روند توسعه پروژه‌های عمران شهری در اصفهان طبق سیاست‌ها در هر دوره مدیریت شهری فراز و فرودهایی را داشته اما هیچ‌گاه متوقف نشده است، زیرا نیاز شهر و شهروندان بر این مدار بوده است.

با توجه به اینکه دوره ششم مدیریت شهری اصفهان فعالیت خود را با شعار «اصفهانِ من، شهر زندگی» آغاز کرد و بی‌شک تسهیل در ترددها، زیباسازی شهر، کاهش ترافیک شهری و توسعه زیرساخت شهری برای رفع نیازهای امروز و آینده شهروندان، از الزام‌های یک شهر برای زندگی بهتر است، بنابراین این دوره مدیریت شهری بر اساس اهداف تعیین شده و منطبق بر نیاز شهر و شهروندان، دست به اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد بر محور توسعه زیرساختی زده است که دارای دو ویژگی خاص است، نخست زمان‌بَر بودن و دوم هزینه‌های هنگفت که لازمه چشیده‌شدن حلاوت این اقدامات در مذاق شهروندان، صبر آن‌ها در مقام قاضیان اصلی عملکرد شهرداری است.

بر این اساس امروز به سراغ مهندسان و مدیران کارگاه‌های این پروژه‌های عمرانی فعال در سطح شهر رفته که بار دیگر یادآوری کنیم، ریل توسعه شهری منطبق بر پروژه‌های عمرانی زیرساختی شهری نه‌تنها متوقف نشده، بلکه سرعت اجرای آن دو چندان شده است و آهنگ این توسعه و جهاد عمرانی، به‌زودی به گوش شهروندان خواهد رسید.

مهندسانِ خط مقدم جبهه عمرانی از پروژه‌های نصف‌جهان می‌گویند

گالری‌های ایستگاه متروی شاهد اصفهان در دست احداث است

حبیب صالحی، سرپرست ایستگاه متروی شاهد اصفهان می‌گوید: ایستگاه متروی شاهد ششمین ایستگاه خط دو متروی اصفهان در نزدیکی پایانه باقوشخانه است که در دو طبقه ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه طول این ایستگاه ۱۴۲ متر و عرض آن ۲۸.۵ متر است، تصریح کرد: ایستگاه دارای دو قسمت از جمله هسته مرکزی است که مترو از آن عبور می‌کند و مسافران پیاده و سوار می‌شوند، همچنین قسمت‌های غربی و شرقی که در دو قرارداد ۴۲ و ۲۷ میلیارد تومانی در حال انجام است؛ قرارداد اول برای هسته مرکزی و قرارداد دوم متعلق به دسترسی‌های شرقی و غربی است.

سرپرست ایستگاه متروی شاهد اصفهان می‌افزاید: سازه نگهبان هسته مرکزی ایستگاه به‌صورت کامل تمام و شمع‌ریزی و دیوارها انجام شده و طبقات نیز ساخته شده است و در حال حاضر احداث گالری‌های دسترسی شرقی و غربی ایستگاه در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه قسمت‌های دسترسی، سازه نگهبان و هسته مرکزی ایستگاه متروی شاهد به روش تاپ داون انجام شده است، خاطرنشان می‌کند: خاک‌برداری به صورت عمودی انجام می‌شود، همچنین در هسته مرکزی ۲۸ هزار مترمکعب خاک به بیرون حمل شده و حفاری شمع‌های سازه‌ای ۳.۷ کیلومتر حفاری سازه‌ای و ۱.۶ کیلومتر شمع‌های پلاستیک برای آب‌بند کردن بخش‌هایی از ایستگاه انجام شده است.

صالحی ادامه می‌دهد: قسمت دسترسی شرقی که در زمان حاضر در حال انجام است ۱۸ هزار متر مکعب خاک‌برداری و ۸۶ شمع‌گذاری شده است و بین ۲۱ تا ۲۷ متر عمق دارد.

وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه ایستگاه متروی شاهد در خیابان لاله جنوبی واقع شده و دارای بافت فرسوده است که برای مردم منطقه مزاحمت‌هایی ایجاد کرده است اما امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم تا مردم بتوانند از این وسیله حمل‌ونقلی پاک و ارزان استفاده کنند.

مهندسانِ خط مقدم جبهه عمرانی از پروژه‌های نصف‌جهان می‌گویند

پروژه بلوار گل‌ها تا پایان مردادماه امسال افتتاح می‌شود

رضا جمالی، مدیر پروژه بلوار گل‌ها اظهار می‌کند: پروژه بلوار گل‌ها آبان ماه سال گذشته در محدوده روشن‌دشت واقع در منطقه چهار شهرداری اصفهان آغاز شد.

وی با بیان اینکه اعتبار این پروژه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است، می‌افزاید: در حال حاضر این پروژه بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر پروژه بلوار گل‌ها تصریح می‌کند: این پروژه شامل دو مسیر رفت و برگشت، هر مسیر به طول ۱۱۰۰ متر است، همچنین در طرفین، مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌رو به‌صورت مجزا وجود دارد.

وی با اشاره به طولانی شدن زمان اجرا و تکمیل پروژه ادامه می‌دهد: به علت طرح توسعه اداره گاز، سرعت این پروژه کند شده است که اگر این طرح توسعه نبود، پروژه زودتر به بهره‌برداری می‌رسید.

جمالی با تاکید بر لزوم اجرای این پروژه در منطقه و دستاوردهای توسعه‌ای که پس از اجرای آن، برای محلات همجوار آن ایجاد شده است، خاطرنشان می‌کند: از زمان اجرای پروژه، شاهد افزایش ساخت‌وسازها و ارتباطات بین شهرک‌های اطراف این منطقه از جمله شهرک ولی‌عصر (عج)، زاینده‌رود و گل‌ها شده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۲۸ سال با معاونت عمرانی شهرداری اصفهان فعالیت می‌کند، می‌گوید: روند اجرای پروژه‌ها در این دوره بسیار بالا بوده و روز به روز به تکنولوژی به‌کار گرفته شده در اجرای پروژه‌ها افزوده می‌شود.

مدیر پروژه بلوار گل‌ها درباره برگزاری دوازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری اضافه می‌کند: یکی از محصولات بسیار پرکاربردی که در این نمایشگاه عرضه شده است، بازیافت دوباره آسفالت از بین رفته و تبدیل آن به آسفالت مرغوب و مطلوب است که در بسیاری از معابر کاربرد دارد.

مهندسانِ خط مقدم جبهه عمرانی از پروژه‌های نصف‌جهان می‌گویند

تکمیل باند شرقی خیابان مقداد دوم در اصفهان تا پایان مرداد ۱۴۰۲

مجتبی شمس، مدیر پروژه‌های خیابان‌سازی‌های باند شرقی مقداد دوم، محله راران و خیابان حجت سازمان عمران شهرداری اصفهان می‌گوید: یکی از پروژه‌های در حال اجرای سازمان عمران شهرداری اصفهان، باند شرقی خیابان‌سازی مقداد دوم است که قرارداد آن هشتم اسفندماه سال گذشته، به مدت یک پیمان هشت‌ماهه منعقد شد و تا پایان ماه جاری، زودتر از موعد تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مبلغ قرارداد پروژه باند شرقی خیابان‌سازی مقداد دوم ۲۳ میلیارد تومان به طول ۳۵۰۰ متر است، می‌افزاید: این پروژه تخریب آسفالت، خاک‌برداری، ساب‌بیس، بیس، اجرای نیوجرسی و سایر موارد را شامل می‌شود تا مسیر حرکت از میدان انتهای سلمان به رینگ چهارم برقرار شود.

مدیر پروژه‌های خیابان‌سازی‌های باند شرقی مقداد دوم، محله راران و خیابان حجت سازمان عمران شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه خیابان‌سازی محله راران، به‌عنوان یکی از پروژه‌های محله‌محور خاطرنشان می‌کند: این پروژه با قراردادی سه‌ماهه و در حدود ۴۵ روز تکمیل شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی با اشاره مشخصات پروژه خیابان‌سازی محله راران ادامه می‌دهد: قراردادی به مبلغ ۵۷۰ میلیون تومان برای این پروژه منعقد شد و در قالب آن اقداماتی نظیر تخریب آسفالت، تونان (مصالحی که مستقیم از محل قرضه در پروژه استفاده می‌شود)، خاک‌برداری، زیرسازی و آسفالت را داشته است.

شمس تصریح می‌کند: پروژه خیابان‌سازی حجت نیز توسط نیروهای سازمان عمران شهرداری اصفهان در حال انجام است.

مهندسانِ خط مقدم جبهه عمرانی از پروژه‌های نصف‌جهان می‌گویند

پیشرفت ۵۲ درصدی احداث کیلومتر ۰.۴ تا ۱.۱۵۰ رینگ چهارم اصفهان

مهدی کاظمی، سرپرست کارگاه رینگ حفاظتی از کیلومتر ۰.۴ تا کیلومتر ۱.۱۵۰ اظهار می‌کند: قرارداد پروژه احداث رینگ چهارم از کیلومتر ۰.۴ تا کیلومتر ۱.۱۵۰، هجدهم آبان ۱۴۰۱ به مدت ۹ ماه با اعتبار حدود ۹۳ میلیارد تومان منعقد شد.

وی با بیان اینکه در طول مسیر به‌دلیل وجود معارضات زیادی از جمله برق، آب و گاز و تأسیسات کارخانه قند، مدت پیمان قرارداد افزایش پیدا کرد، می‌افزاید: در حال حاضر با ۵۲ درصد پیشرفت، ۴۰ میلیارد تومان از کل مبلغ قرارداد تأمین شده است.

سرپرست کارگاه رینگ چهارم از کیلومتر ۰.۴ تا کیلومتر ۱.۱۵۰ خاطرنشان می‌کند: این پروژه شامل پنج پل روی کانال آب، سه پل، ۷۸۰ متر طول دیوار، ۳۷ هزار و ۷۰۰ متر مکعب خاک‌برداری، ۴۴ هزار متر مکعب خاک‌ریزی، ۱۳ هزار و ۷۵۰ مترمکعب اجرای زیراساس، شش هزار ۷۵۰ اجرای اساس، ۱۵ هزار متر مربع اجرای آسفالت، دو هزار و ۱۵۰ متر طول حفاری شمع، ۱۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع قالب‌بندی، ۹ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و هزار تن آرماتوربندی است.

وی تصریح می‌کند: هدف از اجرای این پروژه کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی شهر اصفهان و اثرات منفی بار ترافیکی در منطقه مانند آلودگی زیست‌محیطی، اتلاف وقت، تصادفات، کاهش بار ترافیکی معابر شهری به ویژه رینگ سوم حفاظتی اصفهان است.

کاظمی ادامه می‌دهد: در کیلومتر ۰.۴ تا کیلومتر ۱.۱۵۰ رینگ چهارم، بزرگترین معارض، جابه‌جایی تأسیسات کارخانه قند است که شامل ساختمان پست برق و ساختمان ایستگاه پمپاژ آب است؛ پست برق قدیمی که تجهیزات داخلی آن شامل ترانس و متعلقات است، باید به ساختمان در حال احداث پست برق منتقل شود.

سرپرست کارگاه رینگ حفاظتی با بیان اینکه جابه‌جایی تأسیسات تاکنون حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تاریخ ابلاغ پروژه، ششم خرداد ۱۴۰۲ بود که مبلغ این پروژه حدود ۱۶ میلیارد تومان است، خاطرنشان می‌کند: در پروژه جابه‌جایی تأسیسات، یکی از موارد لوله پساب فضای سبز است که باید از کیلومتر صفر تا ۳۲۰۰ جابه‌جا شود.

مهندسانِ خط مقدم جبهه عمرانی از پروژه‌های نصف‌جهان می‌گویند

کاهش ۲۰ درصدی ترافیک با تعریض بزرگراه شهید خرازی در اصفهان‌

سیداحمد داوودی، رئیس کارگاه تعریض بزرگراه شهید خرازی می‌گوید: عملیات تعریض بزرگراه شهید خرازی با هدف روان‌سازی ترافیکی از طریق حذف فضای سبز حاشیه اتوبان حدفاصل خیابان شهید اشرفی است که با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.

وی با بیان اینکه این عملیات در دو ضلع شرقی و غربی و هرکدام به طول ۳۰۰ متر در حال انجام است، تصریح می‌کند: عملیات خاک‌برداری ۱۵۰۰ متر مکعب در هر ضلع است، همچنین مقدار بتن زیرسازی و شمع‌ها ۳ هزار تن است و در مجموع ۱۴۲ شمع در طول مسیر وجود دارد که ضلع شرقی آن به پایان رسیده است.

رئیس کارگاه تعریض بزرگراه شهید خرازی خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود این پروژه حدود ۲۰ درصد در کاهش ترافیک محدوده پل شهید مطهری و خیابان آتشگاه مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه از نیمه تیرماه سال جاری آغاز شده است و تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد، می‌افزاید: عملیات تعریض پروژه بزرگراه شهید خرازی در دو شیفت کاری انجام می‌شود که در شیفت روز فعالیت‌های سبک‌تر مانند بلوک‌چینی و جدول‌گذاری و در شیفت شب با توجه به وجود ماشین‌آلات سنگین و کاهش ترافیک بتن‌ریزی انجام می‌شود.

داوودی از شهروندان درخواست کرد در ساعات پایانی شب، هنگام انجام عملیات خاک‌برداری سرعت مطمئنه را رعایت کنند و تا حد امکان برای عبور و مرور از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

مهندسانِ خط مقدم جبهه عمرانی از پروژه‌های نصف‌جهان می‌گویند

کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ رینگ چهارم در مرحله زیرسازی و آرماتوربندی است

مهدی نیکزاد، سرپرست کارگاه پروژه اصلاح مقطع عرضی رینگ چهارم اصفهان با اشاره به پروژه رینگ چهارم حدفاصل کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ اظهار می‌کند: این پروژه به‌طول سه کیلومتر به عنوان بخشی از رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان در محدوده منطقه شش شهرداری در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه مبلغ قرارداد پروژه ۶۲ میلیارد تومان است، می‌افزاید: برای انجام پروژه باید ۱۱۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری و نخاله‌برداری انجام شود، البته ۴۲ هزار متر مکعب سنگ‌برداری با پیکور است که سرعت انجام پروژه را افزایش می‌دهد.

سرپرست کارگاه پروژه اصلاح مقطع عرضی رینگ چهارم با اشاره به اینکه باید حدود ۲۷ هزار مترمکعب خاک‌ریزی و بسترسازی در این پروژه انجام شود، خاطرنشان می‌کند: این پروژه ۳۸ هزار و ۵۰۰ متر مکعب عملیات بیس و ساب‌بیس دارد، همچنین حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ تن آسفالت در دو لایه اجرا می‌شود و در طول مسیر هفت کالورت دارد که باید تعریض و بالای آن‌ها نیوجرسی احداث شود.

وی با بیان اینکه در این بخش از پروژه رینگ چهارم نیاز به ۸۵ تن آرماتوربندی، ۱۰ هزار مترمربع قالب‌بندی و دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی دارد، تصریح می‌کند: ۱۲۰۰ متر طول نیوجرسی در طرفین و پرتگاه مسیر پروژه اجرا می‌شود.

نیکزاد با اشاره به اینکه کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ پروژه رینگ چهارم اواخر خردادماه سال جاری آغاز شده است، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر عملیات زیرسازی، آرماتوربندی و بتن‌ریزی کالورت‌ها و خاک‌برداری انجام می‌شود.

سرپرست کارگاه پروژه اصلاح مقطع عرضی رینگ چهارم با بیان اینکه حدفاصل کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ رینگ چهارم هشت درصد پیشرفت داشته است، می‌گوید: چهار بیل مکانیکی، یک پیکور، دو اکیپ آرماتوربند و قالب‌بندی پروژه در حال انجام عملیات است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم طبق برنامه زمان‌بندی کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ پروژه رینگ چهارم به بهره‌برداری برسد، ادامه می‌دهد: اجرای این پروژه موجب کاهش ترافیک شهری، تسهیل عبور و مرور شهروندان، کاهش آلودگی هوا می‌شود و به حمل‌ونقل روان در کشور نیز کمک می‌کند.

مهندسانِ خط مقدم جبهه عمرانی از پروژه‌های نصف‌جهان می‌گویند

پیشرفت ۵۰ درصدی طرح توسعه نمایشگاه اصفهان / بهره‌برداری تا پایان ۱۴۰۲

مجید براتی، مسئول کارگاه طرح توسعه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: پس از افتتاح نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در روشن‌دشت، تصمیم بر این شد که طرح توسعه آن نیز اجرایی شود.

وی می‌افزاید: برای اجرای طرح توسعه نمایشگاه اصفهان ۳۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است و به همین منظور زیرسازی و محوطه‌سازی آن انجام شد.

مسئول کارگاه طرح توسعه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با بیان اینکه اجرای این طرح به‌منظور رفاه حال مردم و توسعه محوطه است، خاطرنشان می‌کند: این طرح تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بر اساس برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: در طرح توسعه، ۱۳ هزار متر مربع پارکینگ در مجاورت سالن فعلی نمایشگاه ایجاد و آسفالت آن انجام شده است؛ همچنین محوطه‌سازی و زیرسازی طرح نیز در حال انجام است.

براتی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری در این طرح انجام شده است، اظهار می‌کند: قرار است دو سالن به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در کنار سالن فعلی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان ساخته شود.

کد خبر 678068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.