«حسینیه معلی» پیوندی از هویت ملی و مردمی بودن

در سال‌های اخیر و در ایام محرم، در کنار مراسم‌های عزاداری که در جای جای کشور برگزار می‌شود، صدا و سیما نیز به میدان آمده تا حال و هوای این ایام را علاوه بر کوچه پس کوچه‌های شهر به خانه‌ها نیز بیاورد؛ یکی از این برنامه‌ها «حسینیه معلی» است که به‌عنوان پربازدیدترین برنامه محرم سال جاری شناخته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا «محرم» به‌عنوان یکی از مناسبت‌های ویژه در تقویم مسلمانان همواره مورد توجه بوده و با توجه به این موضوع در کنار مراسم‌های عزاداری که در جای جای کشور برگزار می‌شود، صدا و سیما نیز به میدان آمده تا حال و هوای این ایام را علاوه بر کوچه پس کوچه‌های شهر به خانه‌ها نیز بیاورد.

یکی از این برنامه‌های تلویزیونی «حسینیه معلی» است که فصل اول آن به‌عنوان ویژه برنامه محرمی شبکه ۳ در محرم سال ۱۴۰۱ با اجرای حامد سلطانی و کارشناسی مداحانی چون سیدمجید بنی‌فاطمه، مهدی رسولی، سعید حدادیان و محمد صمیمی روی آنتن رفت؛ این برنامه را می‌توان نمونه‌ای متفاوت از برنامه‌های Talent show یا نمایش استعدادها قالبی دانست که در دهه ۸۰ میلادی از جشن‌های دبیرستانی به مدیوم تلویزیون راه پیدا کرد و کم‌کم به سرتاسر جهان صادر شد؛ در ابتدا، این نوع برنامه‌ها برای رقابت بین خوانندگان ناشناس طراحی می‌شد، اما نمایش‌های سرگرمی‌ساز دیگری مثل پایکوبی، دوبله، بازیگری، هنرهای رزمی، نواختن ساز، شعر، نمایش‌های کمدی یا سایر فعالیت‌ها هم به فهرست اجراها اضافه شد.

«حسینیه معلی» پیوندی از هویت ملی و مردمی بودن

معلی واقعاً حسینیه بود

فصل جدید این برنامه هم‌زمان با محرم امسال با تغییراتی در ترکیب اجرا ساخته و در این راستا نجم‌الدین شریعتی جایگزین حامد سلطانی و از طرفی هم عبدالرضا هلالی و میثم مطیعی به‌جای سعید حدادیان و محمد صمیمی به ترکیب کارشناسان اضافه شدند؛ آنچه از برآیند فصل اول و دوم مشهود است، مخاطب به واسطه مشاهده و شنیدن حرف‌های این بزرگان مداحی پای برنامه می‌نشست و برنامه با روضه‌خوانی‌ها و سخنان آن‌ها جذابیت پیدا می‌کرد.

«حسینیه معلی» پیوندی از هویت ملی و مردمی بودن

می‌توان معرفت‌افزایی و ترویج شور و عاطفه را از ابعاد مهم این برنامه دانست و از سمتی شاهدیم که در طول این برنامه مداحانی شاید تنها در محله‌های خود شناخته می‌شدند به‌عنوان محور اصلی برنامه قرار گرفتند و در ادامه مردم شهرها و روستاها مداح محل، مسجد و کوچه‌شان را در تلویزیون می‌بینند که این بحث گام اول تربیت مداح از طریق رسانه‌های رسمی است.

همچنین می‌توان برنامه معلی را پیوند میان دو عنصر هویت ملی و محلی و مردمی بودن دانست و در همین راستا مصطفی محمودی کارشناس سینما و تلویزیون در صفحه شخصی خود درباره این برنامه نوشته است: «به‌نظرم فصل چهارم برنامه حسینیه معلی واجد استانداردهای یک برنامه حرفه‌ای و جذاب تلویزیونی است. دعوت از اقشار مختلف، پرداختن به آئین‌های سوگواری اقوام گوناگون، توجه به ضرباهنگ دقیق و کارگردانی مناسب نقاط قوت این برنامه است. ای کاش سردمداران و برنامه‌سازان صدا و سیما برای سایر مناسبت‌های ملی و دینی هم از چنین ساختاری الگو بگیرند.»

«حسینیه معلی» تلاش کرده با شعار استعدادیابی و همچنین تلاش برای احیای سنت‌های عزاداری و آئینی شهرها و اقوام، قضاوت و رقابت را از برنامه خود حذف کند؛ در این راستا زمانی که به مشاهده برنامه معلی می‌نشینیم شاهدیم که این برنامه تلاش کرده هدف اصلی خود را نشان دادن سنت‌های آئینی هر شهر را ملاک کار خود قرار دهد کما اینکه در قسمت اول یزله‌خوانی سنتی اهواز، مدح‌خوانی به گویش مازنی، روضه‌خوانی با لهجه لری، اصفهانی و … را نمایش داد.

اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت بود؛ کارتان صحیح است

در همین راستا مینو اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: برنامه معلی اقدامی متنوع و اثرگذار و مخاطب‌محور بود و در این راستا این برنامه را می‌توان نقطه ثقل برنامه‌های صدا و سیما در ایام محرم دانست.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه مخاطبان مختلف در سنین و اقشار مختلف را دور هم جمع کرده است، ادامه می‌دهد: حضرت امام (ره) بیان کردند «اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت بود؛ کارتان صحیح است» و در این راستا شاهدیم شبکه‌های معاند در حال تخریب و نقد غیر منطقی این برنامه بودند و این امر تأثیرگذاری و لزوم ادامه این برنامه را نشان می‌دهد.

رئیس اندیشکده خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) خاطرنشان می‌کند: یکی از نقاط قوت این برنامه این است که به بخش‌های مختلف کشور نگاه دارد و در این راستا شاهد بودیم که از گروه‌های شهرهای کوچک دعوت می‌شدند.

«حسینیه معلی» پیوندی از هویت ملی و مردمی بودن

به گزارش ایمنا مطابق با آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات صداوسیما پیرامون برنامه‌های سیما در دهه اول محرم سال جاری، برنامه «حسینیه معلی» از شبکه سوم سیما، پربیننده‌ترین برنامه مناسبتی دهه اول محرم بوده است؛ نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما حاکی از آن است که در دهه اول محرم سال جاری در مجموع ۵۲.۴ درصد از پاسخگویان، بیننده ویژه‌برنامه‌های دهه اول ماه محرم شبکه‌های سیما بوده‌اند که این عدد نسبت به سال گذشته ۸.۱ درصد رشد یافته و به همین بهانه، رئیس سازمان صدا و سیما نیز روز گذشته میزبان عوامل این برنامه بود.

چنین تجاربی به ما نشان می‌دهد که تا پیش از این جای خالی چنین برنامه‌هایی در صدا و سیمای ما حس می‌شده اگر برنامه‌ریزان به این جای خالی و حلقه مفقوده توجه داشته باشند شاهد نتایج آن نیز خواهند بود زیرا یکی از نکات مهم در آمار مخاطبان «حسینیه معلی» نشان می‌دهد مردم از برنامه خلاقانه و نوآورانه مذهبی و دینی استقبال می‌کنند، در ماه رمضان سال جاری برنامه‌هایی روی آنتن رفتند که بیننده‌ای زیر ۲۰۰ نفر در فضای تلوبیون داشتند اما اتفاق جالب در «حسینیه معلی»، ثبات بازدید و مشاهده قسمت‌های جدید این برنامه است.

کد خبر 678055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.