مصادیق درگیری مسلحانه با پلیس در کشف کالای قاچاق مشخص شد

هیات وزیران مصادیق کشف کالا و ارز قاچاق که در درگیری مسلحانه قاچاقچیان با پلیس به دست می‌آید را مشخص کردند که بر اساس آن هرگونه به کارگیری سلاح گرم و آتش‌زا توسط عاملان قاچاق مشمول قوانین جدید می‌شود.

به گزارش ایمنا، ماده ۵۹ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کشفیات کالای قاچاق از درگیری مسلحانه پلیس با قاچاقچیان اختصاص دارد که مجلس تعیین مصادیق آن را به نیروی انتظامی و وزارت دفاع و تصویب هیأت وزیران موکول کرده بود.

بر اساس قانون، در صورتی که کشف کالا و یا ارز قاچاق، همراه با درگیری مسلحانه مرتکبان قاچاق یا حمل کالا یا ارز قاچاق با انواع سلاح گرم و آتش‌زا با مأموران کاشف باشد و یا مرتکبان با استفاده از موانع فیزیکی و یا استفاده از وسایل دودزا مشکلاتی برای کشف قاچاق توسط مأمورین ایجاد نمایند، پس از احراز قاچاق یا حمل کالا یا ارز قاچاق با حکم مرجع رسیدگی کننده، در صورتی که وسیله نقلیه متعلق به مرتکبان باشد و یا با استناد به قرائنی از قبیل سابقه مرتکب معلوم شود که مالک عامداً آن را جهت ارتکاب قاچاق در اختیار مرتکب قرار داده است، وسیله نقلیه به نفع دستگاه کاشف جهت استفاده در امر مبارزه با قاچاق ضبط می‌شود. در غیر این صورت وسیله نقلیه به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جزای نقدی مرتکب یا مرتکبان افزوده می‌شود که بعد از وصول و واریز به خزانه، بر اساس قانون بودجه سنواتی در اختیار دستگاه کاشف جهت استفاده در امر مبارزه با قاچاق قرار گیرد.

بر اساس مصوبه اخیر هیأت وزیران که چهارم مرداد به تصویب رسید و با امضای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، «درگیری مسلحانه مرتکبان قاچاق کالا یا ارز با مأموران کاشف عبارت است از به‌کارگیری سلاح گرم و آتش‌زا توسط آنان در مقابل مأموران کاشف یا حمله مسلحانه به مأموران یا مقاومت مسلحانه در برابر، آنان در قلمروی حاکمیت زمینی، دریایی، هوایی جمهوری اسلامی ایران در حین کشف کالا و یا ارز قاچاق است».

مصادیق انواع سلاح گرم مطابق جزءهای (۱)، (۲) و (۳) بند (الف) ماده (۱) آئین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز است.

استفاده از مواد آتش‌زا عبارت از هرگونه به‌کارگیری یا پرتاپ یا پاشیدن مواد محترقه، ناریه منفجره موضوع بندهای (ز) (ژ) و (س) ماده (۱) آئین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز توسط قاچاقچیان به سمت مأمورین کاشف در قلمروی حاکمیت زمینی دریایی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حین کشف کالا و یا ارز قاچاق می‌باشد.

همچنین در ماده دیگری ایجاد موانع فیزیکی عبارت است از بهره‌گیری از هرگونه مانع توسط قاچاقچیان برای مقابله یا ممانعت از اقدام مأمورین کاشف در قلمروی حاکمیت زمینی، دریایی، هوایی جمهوری اسلامی ایران در حین کشف کالا و یا ارز قاچاق که مصادیق آن به شرح زیر است:

۱- به‌کارگیری انواع میخ‌های سه پایه (مثلثی) و یا چند پایه و نواری

۲- به‌کارگیری گلوله‌های گرد فلزی، انواع بطری‌های حاوی سنگ و ساچمه

۳- استفاده از مواد لغزنده مانند روغن و نفت گاز (گازوئیل)

۴- ایجاد راهبند و سد معبر به هر وسیله و از هر طریق از جمله تصادفات ساختگی

۵- به‌کارگیری هر نوع اشیا و اجسام از جمله کالا و وسایل نقلیه قاچاق به عنوان مانع

۶- ایجاد موج دریایی با استفاده از شناور و هر نوع وسیله ایجاد کننده

۷- ایجاد تصادم‌های ساختگی دریایی یا رها کردن انواع شناورها و اشیای معلق در دریا

۸- ایجاد اجتماعات ساختگی در مواجهه با مأمورین کاشف

در ماده دیگری نیز مقرر شده که استفاده از وسایل دودزا عبارت از به‌کارگیری هر گونه مواد دودزا توسط قاچاقچیان برای مقابله یا ممانعت از اقدام مأمورین کاشف با استفاده از وسایل نقلیه یا غیر آن در قلمروی حاکمیت زمینی دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران در حین کشف کالا و یا ارز قاچاق است.

منبع: ایرنا

کد خبر 677957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.