علت آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان چیست؟

آتش‌سوزی جنگل یک نوع آتش‌سوزی کنترل‌ناپذیر است که در منطقه‌ای با گیاهان اشتعال‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحش روی می‌دهد، از این رو طی روز گذشته وسعت فراوانی از جنگل‌های روستاهای مرزی شهرستان مریوان در آتش سوخته و هنوز با عملیات امدادی مهار نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگل‌ها و مراتع یکی از بزرگترین نعمت‌های خدادادی است که ضرورت حفظ و حراست از آن و نیز امانت‌داری برای نسل‌های آینده یکی از وظایف مهم و حیاتی برای همه انسان‌هاست. از این رو جنگل‌های زاگرس با وسعت بیش از پنج میلیون هکتار یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های ایران هستند که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بوم شناختی از عرصه‌های کلیدی کشور محسوب می‌شوند و جنگل‌های استان کردستان که بخش عظیمی از جنگل‌های غرب کشور و زاگرس شمالی را شامل شده در حوضه آبریز رودخانه‌های سیروان و زاب و نیز شهرستان‌های بانه، سروآباد، مریوان، کامیاران و بخشی از سنندج گسترش دارد.

استان کردستان با داشتن منابع‌طبیعی مناسب و جنگل‌ها و مراتع غنی دارای توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه تولیدات‌گیاهی جنگلی و مرتعی می‌باشد، چشمه ساران فراوان، رودخانه‌های خروشان، خاک مستعد، هوای معتدل، جنگل سرسبز، مراتع گسترده، انبوه درختان، درختچه‌ها و گیاهان ارزشمند با تنوع ژنتیکی فوق‌العاده و گونه‌های خوراکی و دارویی و هزاران پدیده چشم‌نواز و روح‌انگیز از ثروت‌های خدادادی این خطه است. از این رو طی روز گذشته وسعت فراوانی از جنگل‌های روستاهای مرزی شهرستان مریوان در آتش سوخته و هنوز با عملیات امدادی مهار نشده است.

۳۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان در محاصره آتش / تداوم اعزام بالگردها به منطقه

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تاکید بر انسانی بودن منشأ آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان اظهار کرد: چهار نقطه از پنج نقطه محل آتش‌سوزی اطفای حریق شده و دو بالگرد دیگر به منطقه «دره وران» - که هنوز شعله‌ور است - اعزام شده‌اند.

وی درباره آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان گفت: ساعت ۱۳ روز گذشته سیزده مردادماه آتش‌سوزی در پنج نقطه از جنگل‌های مریوان رخ داد که در چهار نقطه اطفا شده است. یکی از نقاط آتش‌سوزی در منطقه «دره‌وران» است که طی شب گذشته اطفا شد اما به دلیل وزش باد شدید و گرمای هوا دوباره شعله ور شد. روز گذشته یک ساعت بعد از اعلام حریق یعنی ساعت ۱۴ یک بالگرد به منطقه فرستادیم و تا الان ۱۸ سورتی پرواز، برای اطفای حریق داشته است. در مجموع الان فقط در «دره‌وران» حریق داریم

وی افزود: امروز نیز با یکی از بالگردها به منطقه از پایگاه فتح می‌روم و دو بالگرد دیگر نیز از کرمانشاه به منطقه اعزام می‌شوند. منطقه تحت تأثیر حریق در «دره‌وران» حدود ۳۰۰ هکتار و بر اساس وضعیت موجود می‌توان گفت که حریق تحت کنترل است و امیدواریم با اعزام این بالگردها تا پایان امروز حریق را اطفا کنیم. مساحت کلی حریق نیز پس اطفا اعلام خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره منشأ این آتش‌سوزی‌ها گفت: منشأ این آتش‌سوزی‌ها قطعاً انسانی است اما ما در حال بررسی هستیم که آیا سهوی بوده یا عمدی؟ هرچه قدر هم هوا گرم هم باشد تا آتشی روشن نشود و اقدامات انسانی وجود نداشته باشد، چنین آتش‌سوزی‌هایی رخ نمی‌دهد. درست است که به دلیل گرمای هوا و کاهش رطوبت ظرفیت آتش‌سوزی بالاست اما عوامل انسانی در این بروز اتفاقات تأثیر زیادی دارند. ما دستورات لازم را صادر کرده‌ایم تا عمدی یا سهوی بودن این آتش‌سوزی‌ها بررسی شود.

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های روستاهای مرزی مریوان

پیش‌تر سعید کریمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه تمام ظرفیت استان و شهرستان برای مهار هرچه سریع‌تر این حریق به میدان آمده است، اظهار کرد: وضعیت منطقه و صعب‌العبور بودن مسیر، کار اطفای حریق را دشوار کرده است.

وی افزود: گرمای بیش از ۴۰ درجه‌ای هوا و وزش باد شدید تلاش تیم‌های اطفای حریق منابع طبیعی و فعالان زیست‌محیطی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه وسعت، گستردگی و شدت حریق، عملیات مهار آتش‌سوزی را دچار کندی کرده است، تصریح کرد: دو بالگرد هوافضای سپاه- وزارت دفاع و تیم‌های مختلف عملیاتی و نیروهای ستاد بحران، هم‌اکنون مشغول اطفای این آتش‌سوزی گسترده هستند. وسعت آتش به حدی بالاست که احتمال می‌رود عملیات اطفا حریق چندین روز طول بکشد.

وی تصریح کرد: همه اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان در محدوده حریق در حال آماده‌باش هستند و اعضا امکانات خودشان و آنچه نیاز بوده و درخواست شده، پای کار آورده‌اند و امیدواریم با وجود بالگردها بتوانیم آتش‌سوزی را کنترل کنیم.

کریمی از برگزاری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با حضور استاندار کردستان در مریوان و بازدید از منطقه "دره‌وران" که یکی از کانون‌های آتش‌سوزی است، خبر داد و عنوان کرد: تماس تلفنی با وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور جهت اعزام بالگرد سوم در کنار تأمین سوخت در مریوان به‌منظور تسریع در عملیات اطفا حریق از جمله اقداماتی بود که توسط استاندار درخواست و پیگیری شد.

همچنین محمدمهدی نوری آل‌آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این ارتباط از اعزام یک فروند بالگرد هوافضای سپاه جهت مهار آتش‌سوزی به جنگل‌های سه روستای "گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد" طی عصر امروز به مریوان خبر داد و اظهار کرد: آتش‌سوزی در وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار همچنان ادامه دارد.

وی گفت: با درخواست سازمان مدیریت بحران کشور و منابع طبیعی از روز گذشته یک فروند بالگرد نیروی هوا فضای سپاه مشغول به انجام عملیات اطفای حریق هوایی بوده و از امروز یک فروند بالگرد دیگر نیز به منطقه اعزام شده است.

تلاش برای مهار آتش در جنگل‌های مریوان برای سومین روز متوالی

بهزاد شریفی‌پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار کرد: از ساعات اولیه صبح امروز عملیات اطفای آتش از زمین و آسمان در جنگل‌های مریوان آغاز شده است. درخواست دو بالگرد دیگر برای کمک به مهار آتش انجام شده و از ساعات آینده عملیات هوایی تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل‌های "ئاسنه‌وه" و "دره‌وران" همچنان ادامه دارد، افزود: جنگلبانان سراسر استان برای کمک به مهار زمینی آتش از دیروز فراخوان شدند که در این زمینه موفق عمل شد ولی به لحاظ آلودگی مناطق صفر مرزی به مین، امکان عملیات اطفای زمینی میسر نیست و تنها به کمک یک فروند بالگرد وزرات دفاع و پشتیبانی، کار مهار آتش ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از حضور عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مریوان خبر داد و افزود: جلسه مدیریت مهار آتش شب گذشته در مریوان برگزار و راهکارهای تسریع در اطفای آتش بررسی شد. نیروهای مردمی، ارتش، مرزبانی و سپاه نیز در عملیات اطفای آتش مشارکت دارند.

کد خبر 677903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.