استراتژی فضای سبز «۳-۳۰-۳۰۰» اروپا چیست؟

زندگی در نزدیکی فضاهای سبز مزایای سلامت بی‌شماری برای مردم دارد و این در حالی است که ساکنان کشورهای اروپا به چنین مکان‌هایی دسترسی برابر ندارند و همین امر مدیران را به ارائه رویکردهایی نظیر استراتژی فضای سبز «۳-۳۰-۳۰۰» برای بهبود شرایط سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش باورنکردنی دمای هوا در شهرهای اروپایی، مبارزه با اثرات جزایر گرمایی را برای مدیران به یک چالش بسیار مهم تبدیل کرده و این در حالی است که همه آن‌ها از نظر نقش مؤثر توسعه فضاهای سبز برای حل این بحران توافق نظر دارند. تحقیقات حاکی از آن است که درختان شهری می‌تواند به کاهش بین دو درجه تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد دمای هوا در شهرها کمک کند و جالب این‌که از هر ۱۰ شهروند اروپایی، هشت نفر به فضاهای سبز در نزدیکی خود دسترسی دارند.

البته سرانه دسترسی به فضاهای سبز در کشورهای مختلف قاره بسیار متفاوت است و همین امر به تشدید اثرات جزایر گرمایی در مناطقی با کمترین پوشش گیاهی شده است. نظرسنجی‌هایی که میان مردم دانمارک انجام شد، حاکی از آن بود که صد درصد از جمعیت کشور به راحتی می‌توانند به فضاهای سبز دسترسی پیدا کنند و این در حالی است که نرخ دسترسی ساکنان مالت و پرتغال به فضاهای سبز به ترتیب تنها ۵۱ و ۷۷ درصد است.

بهبود دسترسی به فضاهای سبز در اروپا

چنان‌چه مدیران سراسر شهرهای اروپا رویکرد کاشت درختان را به یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی‌های خود تبدیل کنند، آن‌گاه دسترسی شهروندان به فضاهای سبز افزایش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد که این امر به سهم خود می‌تواند نه تنها حس برابری میان آن‌ها را افزایش دهد، بلکه در کاهش اثرات جزایر گرمایی سراسر قاره نقش مهمی ایفا کند. پروفسور سسیل کنینندیک (Cecil Konijnendijk) رئیس بخش رویکردهای طبیعت-محور اروپا برای بهبود دسترسی شهروندان قاره به فضاهای سبز استراتژی ۳-۳۰-۳۰۰ را مطرح کرده است که بخش اول آن به این معنی که هر شهروند اروپایی باید در نزدیکی محل سکونت خود به سه درخت دسترسی داشته باشد. عدد ۳۰ در این استراتژی یعنی ۳۰ درصد از هر منطقه را سایبان‌های درختی فراگیرد و در نهایت، عدد ۳۰۰ به این معنا است که هر شهروند اروپایی نباید در فاصله بیش از ۳۰۰ متری از یک پارک یا فضای سبز با مساحت حداقل یک هکتاری زندگی کند.

استراتژی فضای سبز «۳-۳۰-۳۰۰» اروپا چیست؟

بارسلونا، پیشگام شهرهای سبز اروپا

توسعه سوپربلاک‌ها یا شهرک‌های خودکفا در بارسلونا در اسپانیا، یکی از موفق‌ترین استراتژی‌ها برای توسعه فضاهای سبز و افزایش دسترسی تمام شهروندان به فضاهای سبز بوده که از طریق بسته شدن خیابان‌ها به روی خودروها و افزایش پارک‌ها در مناطق تحقق یافته است. اگرچه اجرای این طرح در ابتدا با مخالفت‌های بسیاری از سوی شهروندان مواجه شد، با این حال مزایای آن به حدی زیاد بوده که حتی افزایش گرایش شهروندان را به ایجاد مناطق مشابه در محل اطراف سکونت خود به دنبال داشته است.

شهرهای اروپایی با بیشترین دسترسی به فضاهای سبز

بیش از ۸۰ درصد مردم استکهلم در سوئد به فضاهای سبز در نزدیکی محل سکونت خود دسترسی دارند و این در حالی است که میزان دسترسی ساکنان هراکلیون در یونان به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسد. محققان علت این تفاوت را به عوامل مختلفی نسبت داده‌اند اما شهرهای پرجمعیتی که در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارند از طراحی قدیمی‌تری برخوردار هستند و در نتیجه دسترسی ساکنان آن‌ها به فضاهای سبز بیشتر است.

استراتژی فضای سبز «۳-۳۰-۳۰۰» اروپا چیست؟

کد خبر 677805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.