پشت پرده واردات آیفون ۱۴ / درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری دولت

در روزهای اخیر نامه انجمن واردکنندگان تلفن همراه به معاون اول رئیس‌جمهور منتشر شده و بر اساس این نامه از دولت خواسته شده است تا در روند واردات آیفون ۱۴ بازنگری انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکم اسفندماه سال گذشته بود که گمرک در بخش نامه‌ای واردات مسافری و پستی آیفون ۱۴ را به کشور ممنوع اعلام کرد.

در این بخشنامه ضمن اشاره به نامه ۱۹ بهمن ماه سازمان توسعه تجارت همچنین نامه دوازدهم بهمن‌ماه این سازمان، از تاریخ یکم اسفند سال گذشته، واردات گوشی تلفن همراه با نشان تجاری اپل مدل ۱۴ و همه مدل‌های بعد از آن، جزو کالاهای مجاز همراه مسافر و پستی ورودی به کشور نیست.

بر این اساس، از گمرکات خواسته شد تا از ثبت اطلاعات گوشی‌های واردشده در سامانه مسافری و پستی از تاریخ مذکور خودداری کنند و از طریق نصب بنر و سایر وسایل ارتباطی جمعی در مبادی ورودی و خروجی مسافر به کشور، این ممنوعیت اطلاع‌رسانی شود.

علت ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ چه بود؟

تقریباً از اوایل مهرماه سال گذشته موضوع رجیستر شدن یا نشدن برند آیفون ۱۴ مورد بحث قرار گرفت. در آن زمان این موضوع مطرح شد که در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی قرار دارد و در تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو مشکلاتی وجود دارد، لزومی به مصرف ارز نیمایی برای واردات کالاها و از جمله گوشی‌های لوکس همچون اپل وجود ندارد.

پس از اعلام این تصمیم و ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به صورت مسافری و پستی به کشور، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر که اتصال به اینترنت ماهواره‌ای از طریق این گوشی از جمله دلایل اصلی ممنوعیت واردات است، مطرح شد. اما آن‌طور که کارشناسان حوزه الکترونیک اعلام کردند اتصال آیفون ۱۴ به اینترنت ماهواره‌ای (استارلینک) صحت ندارد. در واقع با توجه به قابلیتی که این نوع گوشی تلفن همراه دارد، کاربران می‌توانند در شرایط اضطراری و تنها در کشورهایی مانند آمریکا، پیام کمک به شماره‌های اضطراری ارسال کنند.

ارسال پیام کمک به شماره‌های اضطراری توسط گوشی آیفون ۱۴ باعث می‌شود تا نیروهایی امدادی با یافتن موقعیت به کمک فرد بروند و قرار نیست اینترنت یا مکالمه ماهواره‌ای توسط این گوشی برقرار شود؛ بنابراین اتصال به اینترنت ماهواره‌ای به عنوان دلیل ممنوعیت وارد آیفون ۱۴ به کشور علمی نیست.

پشت پرده واردات آیفون ۱۴ / درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری دولت از واردات

حاشیه واردات آیفون ۱۴

از حاشیه‌هایی که هنگام ممنوعیت واردات گوشی آیفون ۱۴ مطرح شد این بود که انحصارطلبانی که گوشی‌های سامسونگ یا شیائومی وارد می‌کنند، در پشت پرده ممنوعیت واردات این محصول هستند. از طرفی حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پیش از این گفته بود که باید مجموعه‌های اجرایی به این موضوع پاسخ دهند که چه تفاوتی بین واردات تلفن همراه سامسونگ وجود دارد که جلوی واردات گوشی مدل آیفون ۱۴ به بعد را گرفته است.

ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ لغو شود

به‌تازگی تصویری از نامه‌ای که از سوی انجمن واردکنندگان موبایل به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده است، در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این نامه به جلسه مشترک بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه کمیسیون اقتصادی با معاون اول ریاست‌جمهوری که با هدف بررسی چالش‌های اساسی زنجیره تأمین و توزیع موبایل برگزار شده، استناد کرده است.

اولین موضوع پیشنهادی این نامه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ اشاره و ضرر ۱۶۵۰ میلیارد تومانی دولت برای ممنوعیت واردات این گوشی را یادآوری می‌کند. همچنین در این نامه اشاره شده بود که این گوشی همچون بسیاری از کالاهای موبایل، در چین توسط شرکت فاکسکان تولید می‌شود و هیچ قابلیت متفاوتی از جمله ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل ندارد.

جزئیات این نامه به این شرح است: «این گوشی عملاً نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است و تا یکم اسفندماه با سوءاستفاده از رویه مسافری وارد می‌شده و ارز آن عموماً به‌طور قاچاق از کشور خارج و با روش‌های غیرشفاف در سامانه‌های گمرک ثبت شده است. حجم واردات این کالا بیش از ۱۲۰ هزار گوشی تخمین زده می‌شود و به علت جلوگیری از ثبت رسمی آمار آن، اطلاعاتی از تعداد دقیق آن وجود ندارد.

همچنین مجموع ارزش دلاری آن بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و حقوق و عوارض ارزش افزوده ازدست‌رفته دولت بالغ بر ۱,۶۵۰ میلیارد تومان صرفاً با محاسبه ۳۰ درصد سود بازرگانی و ۹ درصد ارزش افزوده تخمین زده می‌شود.»

در ادامه این نامه آمده بود که با توجه به رشد تکنولوژی، روش‌های گوناگونی برای دور زدن سیستم رجیستری وجود دارد که عملاً آنتن را به آیفون‌ها ۱۴ بازمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات صرفاً آسیب به دولت از منظر تحقق نیافتن درآمد و آسیب اقتصادی به واردکنندگان که از فرصت واردات این کالا محروم شده‌اند را به‌همراه داشته است.

در این نامه تاکید شده بود که ورود حجم زیاد آیفون ۱۳ که عموماً کارکرده، رفرش یا غیراصلی است، در نهایت متضرر شدن بخشی از مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است. از همین‌رو از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته شده است تا برای همه مدل‌های برند آیفون و سامسونگ، مجوز ایجاد شناسه کالا صادر شود تا جلوی سوء‌استفاده از رویه واردات مسافری گرفته شود. در واقع آن‌ها خواهان رفع ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ شده‌اند.

در بخش دیگر این نامه به بحث ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اشاره شده بود که صدور مجوز ثبت سفارش و تخصیص ارز از منشأ خود یا دیگران یا منشأ ارز صادرات خود یا دیگران، برای واردات همه کالاهای با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار، صرفاً برای شرکت‌های واردکننده موبایل با سابقه بیش از دو سال و سابقه رفع تعهد ارزی بیش از ۸۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و امتیاز خدمات پس از فروش بالاتر از ۷۵ در سامانه جامع گارانتی کشور باشد.

در خصوص جزئیات بیشتر از این نامه مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌تازگی نامه‌ای از سوی انجمن‌واردکنندگان تلفن همراه به معاون رئیس‌جمهور مبنی بر ارائه راهکار پیشنهادی از سوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه به دولت برای واردات برند آیفون سری ۱۴ ابلاغ شده است.

وی افزود: در این نامه به ضرر مالی به دولت از ممنوعیت واردات گوشی آیفون ۱۴ اشاره نشده بلکه در این نامه تاکید شد که دولت از واردات این مدل تلفن همراه کسب درآمد کند. در واقع اشاره شد حجم واردات این کالا بیش از ۱۲۰ هزار گوشی و در مجموع ارزش دلاری آن بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

عبقری با بیان اینکه هیچ برند تلفن‌همراهی در کشور نماینده رسمی ندارد، گفت: وقتی نماینده رسمی از سوی برندی وجود نداشته باشد، تصمیم گیرنده دولت خواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطر نشان کرد: در نامه انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفته شد که این انجمن ضمن اینکه تابع تصمیمات دولت است پیشنهاد می‌کند تا در صورت امکان در واردات گوشی آیفون ۱۴ بازنگری انجام شود. همچنین راهکارهایی مانند اینکه تعرفه واردات برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و تعرفه مسافری آن دوبرابر یعنی ۳۰ درصد باشد، در این نامه مطرح شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بحث درآمدزایی دولت از تعرفه‌ها، دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌تواند برای دولت سود به دنبال داشته باشد اما اینکه دولت قصد دارد چه تصمیمی برای بحث واردات گوشی آیفون ۱۴ بگیرد، همچنان مشخص نیست.

کد خبر 677741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.