از تقلای بایدن برای برون رفت تل آویو از بحران تا نقش آفرینی فرا منطقه ای بن سلمان

حوادث و اظهارنظرهای مقامات درخصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

آرزوی بن سلمان برای نقش آفرینی فرا منطقه‌ای

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، اعلام کرد که عربستان سعودی قصد دارد مذاکرات صلح درباره اوکراین را در ماه آینده در جده برگزار کند. بنا بر گزارش این نشریه امریکایی، کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای در حال توسعه از جمله هند و برزیل به این نشست دعوت شده‌اند. علاوه بر آن، مقامات ارشد بیش از ۳۰ کشور از جمله اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا به این نشست که احتمالاً ۵ تا ۶ اوت در جده است دعوت شده‌اند اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از آنها شرکت خواهند کرد.

منابع آگاه اعلام کردند که انگلیس، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا از جمله دولت‌هایی هستند که حضورشان را تأیید کرده‌اند و انتظار می‌رود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در آن شرکت کند. در عین حال، موضوع مهم موجود در این گزارش، عدم حضور روسیه در این نشست است که نتیجه آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

برگزاری این گردهمایی، همزمان با رضایت نسبی مسکو به طرح صلح آفریقایی نشان از این دارد که بخشی از کشورهای حاضر تلاش دارند که فرصت به وجود آمده را برای خنثی کردن طرح‌های دیگر به کار ببرند. با وجود این تاس خبر داده، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در پاسخ به نشست صلح اوکراین در عربستان گفته است: «البته روسیه این نشست را دنبال خواهد کرد. ما باید بدانیم که چه اهدافی تعیین شده است و چه مواردی مورد بحث قرار خواهد گرفت. هر تلاشی برای ترویج یک راه‌حل مسالمت‌آمیز مستحق ارزیابی مثبت است.» او خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ پیش شرطی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز در اوکراین وجود ندارد.

نقش مخرب تشکیلات خودگردان در فلسطین

در هفته‌های اخیر اخباری در خصوص نشست کابینه رژیم صهیونیستی برای حمایت سیاسی و مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر شد. اکنون به نظر می‌رسد در نتیجه آن حمایت‌ها، خودگردان نقش مکمل و مخرب خود را در تکمیل برنامه‌های صهیونیست‌ها ایفا کرده است؛ از نقش آفرینی مخرب سیاسی و دیپلماتیک در نشست قاهره گرفته تا حضور مخرب امنیتی، نظامی و میدانی که به درگیری‌هایی در اردوگاه عین الحلوه منجر شده است.

نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی در مصر روز یکشنبه در حالی برگزار شد که جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دو گروه دیگر به دلیل عملکرد خودگردان در سرکوب گروه‌های مقاومت فلسطینی، آن را تحریم کردند. این در حالی است که این نشست برای بررسی چگونگی اتحاد این گروه‌ها و کنار گذاشتن اختلافات جهت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها برگزار می‌شد.

در نشست مذکور سعی شد که گروه‌های فلسطینی به طرحی فراگیر و تشکیل یک رهبری متحد در برابر رژیم صهیونیستی دست پیدا کنند. اما سه گروه فلسطینی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مردمی فلسطین-رهبری کل و سازمان مردمی «طلائع حرب التحریر» (قوات الصاعقه) در اعتراض به ادامه بازداشت سیاسی در کرانه باختری این نشست را تحریم کردند. لذا نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره بدون صدور بیانیه پایانی مشترک پایان یافت.

شورش هم حزبی های نتانیاهو

در حالی که به روال شنبه‌های ۳۰ هفته گذشته این‌بار هم شهرک‌نشینان اعتراضات سراسری خود را برگزار کردند، شکاف‌ها درون سران رژیم‌صهیونیستی و حتی حزب لیکود -حزب نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی- هر روز بیش از قبل تعمیق می‌شود.

به گزارش رسانه‌های عبری، اعتراضات شنبه این هفته که سی‌امین دوره اعتراضات و در عین حال اولین اعتراضات شنبه پس از تصویب لوایح مربوط به اصلاحات قضایی بود، به خاطر جمعیت حاضر در این اعتراضات مورد توجه قرار گرفته است. بنابر این گزارش‌ها، در مقام قیاس با هفته‌های پیشین، وسعت و نیز میزان حضور شهرک‌نشینان در این تظاهرات چندین برابر افزایش پیدا کرده بود که نشان می‌دهد بر خلاف برخی پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش اعتراضات پس از تصویب لوایح، بحران سیاسی-اجتماعی در فلسطین اشغالی نه در حال فروکش کردن که در حال اوج‌گیری و فوران است تا جایی که منابع عبری تخمین زدند شامگاه شنبه این هفته بیش از ۳۷۰ هزار تظاهرکننده در ۱۵۰ نقطه اعتراضی علیه کابینه نتانیاهو حضور داشتند و حدود ۲۰۰ هزار تظاهرکننده در تظاهرات مرکزی تل‌آویو شرکت کردند. علاوه بر آن ۱۷ هزار تظاهرکننده در کفار سابا، ۱۱ هزار تظاهرکننده در حیفا و ۳۸۰۰ تظاهرکننده در هرزلیا مشارکت داشتند.

بنا بر این گزارش‌ها، یک معترض در تل‌آویو به دلیل زیر گرفته شدن توسط یک خودرو در حین تظاهرات زخمی شد. علاوه بر این هزاران نفر مقابل خانه اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم‌صهیونیستی در بیت‌المقدس تظاهرات کردند. نکته جالب توجه آنجا است که سازمان‌دهندگان اعتراضات گزارش دادند که «اعتراضات از مرحله مهار به مرحله حمله خواهد رفت.» آنها خاطرنشان کردند که پس از تظاهرات مرکزی در تل‌آویو، سه راهپیمایی به سمت شرق، جنوب و شمال برگزار می‌شود.

نه تنها اعتراضات شهرک‌نشینان از مرحله «مهار» وارد مرحله «حمله» شده است، بلکه در فضای سیاسی ائتلاف حاکم نیز حملات علیه نتانیاهو آغاز شده است که بوی شورش می‌دهد، چراکه برخی از وزرا و نمایندگان حزب لیکود اعلام کرده‌اند از این پس تنها در چهارچوب توافق با اپوزیسیون با تصویب قوانین اصلاحات قضایی موافقت خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، دو شبکه عبری‌زبان «کان» و «۱۳ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی» به نقل از برخی وزرا و نمایندگان حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، هشدار داده‌اند که وزرا و نمایندگان لیکود که با ادامه روند تصویب قوانین مربوط به اصلاحات قضایی بدون توافق مخالف هستند، قصد دارند به یاریو لوین، وزیر دادگستری این رژیم اجازه ندهند حزب لیکود اصلاحات قضایی بیشتری را بدون موافقت با اپوزیسیون تصویب کند.

تقلای بایدن برای برون رفت تل آویو از بحران

روز شنبه، دو روز بعد از سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به عربستان و دیدار او با محمد بن سلمان، جو بایدن در سخنانی برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات که محور اصلی آن عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو بود، ابراز امیدواری کرد. این در حالی است که دفتر پادشاهی عربستان پیش‌تر چنین چیزی را مشروط به چند بند کرده بود. با این حال آمریکا ناتوان از بازنشانی روابط سابق خود با ریاض و همچنین چالش روابط کنونی خود با رژیم صهیونیستی در تلاش است که موضوع مشترکی را برای تقارب این روابط در پی بگیرد.

به گزارش رسانه‌های امریکایی، رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی انتخاباتی خود در جمع هواداران حزب دموکرات در شهر «فری‌پورت» واقع در ایالت مِین، با اشاره به سفر جیک سالیوان به ریاض بدون ارائه جزئیات، ادعا کرد: «شاید عادی‌سازی روابط در حال انجام‌شدن باشد». همزمان کاخ سفید نیز هدف از دیدار روز پنجشنبه جک سالیوان با بن سلمان ولیعهد عربستان را تقویت روابط و مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی و به‌طور ضمنی چشم‌اندازی مشترک برای صلح منطقه خاورمیانه اعلام کرده بود.

آنچه که در این ادعاها خودنمایی می‌کند، این است که مقامات امریکایی در تلاش هستند، در پی تعهدات خود به رژیم صهیونیستی، ریاض را متقاعد به عادی‌سازی روابط کنند. عاملی که باعث توجه امریکا به مسأله عادی‌سازی می‌شود، بهبود روابط با ریاض و بازگرداندن آن به روال و ریل سابق است تا بتواند بر اساس آن، سیاست منطقه‌ای خود را تنظیم کند. به‌ویژه که عادی‌سازی رابطه با ایران با میانجیگری چین، نقش پکن را صلح‌جو و منطبق بر پیگیری ایجاد ثبات در منطقه نشان داد و همچنین این نزدیکی، هراس دور شدن از عادی‌سازی را در واشنگتن برانگیخته است. زیرا ناظران، آن را نشان از فاصله پیدا کردن ریاض از عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی تعبیر کرده‌اند.

اتحاد مسکو-پیونگ یانگ؛ کابوس غرب

وزیر دفاع روسیه در سفر استراتژیک خود به پیونگ‌یانگ که در هفتادمین سالگرد پیروزی این کشور در جنگ کره تدارک دیده شده بود، از مرکز موشکی و تسلیحات نوین کره‌شمالی بازدید و در کنار کیم جونگ اون و نمایندگان چین در مراسم مانور نظامیان این کشور با تسلیحات جدیدی چون پهپاد و موشک‌های هسته‌ای، شرکت کرد. ناظران معتقدند یکی از نکات قابل توجه در این بازدید رونمایی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی از موشک‌های دوربرد جدید هسته‌ای و همچنین پهپادهای پیشرفته مدرنی بود که تاکنون به نمایش درنیامده بودند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این سفر حامل نامه‌ای از سوی ولادیمیر پوتین بود که در آن رئیس‌جمهور روسیه از موضع قاطع کره‌شمالی در حمایت از روسیه قدردانی و تأکید کرده بود که همکاری‌های دوجانبه دفاعی-امنیتی دو کشور به‌رغم تحریم‌های غرب در حال گسترش است. در عین حال منافع دو کشور در راستای مقابله با سیاست جبهه غرب، در استقرار نظم جهانی چند قطبی و عادلانه در نظام بین‌الملل می‌شود.

این رویداد با توجه به تحولات شبه جزیره کره، مورد توجه محافل سیاسی بسیاری قرار گرفته است. آمریکا بعد از جنگ اوکراین سعی کرد رویکرد ایجاد تنش و بازی دادن دیگر کشورها را در این میدان برای نفوذ نظامی تسهیل کند تا از دو سوی مختلف فشار را بر ژئوپلیتیک منطقه، چین و روسیه و سایر بازیگران قدرتمند منطقه‌ای به منظور مهار آنها افزایش دهد.

اکنون نیز با توسل به سیاست ارعاب تلاش می‌کند از ائتلاف روسیه و کره‌شمالی و همچنین چین جلوگیری کرده و دامنه تنش را گسترش داده و صف‌آرایی در مقابل آنها را با تجهیز تسلیحات مدرن نظامی و هسته‌ای به کمک کشورهای همسو و متحد خود تقویت کند. همراه با این عوامل، آمریکا با ارسال تسلیحات هسته‌ای و همچنین رفتار تحریک‌آمیز حول آن، می‌کوشد بحران اتمی شدن را در منطقه اوراسیا نهادینه کند.

کد خبر 677654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.