کتاب «عبرت در قرآن» به بازار نشر آمد

کتاب «عبرت در قرآن» پند آموزی از حوادث تاریخی، امور تکوینی و برخی امور تشریعی اثر محمد ابوطالبی منتشر شد.

به گزارش ایمنا، کتاب «عبرت در قرآن» پند آموزی از حوادث تاریخی، امور تکوینی و برخی امور تشریعی اثر محمد ابوطالبی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۳۹ صفحه به چاپ رسید.

عبرت نوعی فرایند فکری است که طی آن عبرت گیرنده از مقدمات حسی مانند دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها بهره می‌گیرد و با گذر از آنها به معرفتی ورای آن‌ها منتقل می‌شود و به نتیجه‌ای منطقی و معقول که همان پند آموزی است، دست می‌یابد؛ قرآن کریم با یادآوری عبرت‌های حوادث تاریخی، عبرت‌های جهان آفرینش و پدیده‌های طبیعی و عبرت‌های آموزه‌های احکام و برخی معارف الهی مخاطبان را به درس آموزی از آنها فراخوانده است.

این کتاب در چهار فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «عبرت‌های حوادث تاریخی» به بیان عبرت‌های داستان‌های پیامبران (عبرت‌های داستان حضرت آدم (ع)، حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت ایوب (ع) و حضرت یوسف (ع)) و عبرت آموزی از فرجام اقوام و امت‌های پیشین (قوم نوح (ع)، قوم عاد، قوم ثمود و قوم شعیب (ع)) پرداخته و ویژگی‌های اقوام هلاک شده (تکذیب و استهزا، فساد انگیزی، شرک و کفر، ادعای ربوبیت و…) را شرح داده و عبرت‌های موجود در برخی حوادث صدر اسلام (امدادهای الهی در جنگ بدر و اخراج یهودیان بنی نظیر از مدینه) را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در دومین فصل از این کتاب با عنوان «عبرت‌های جهان آفرینش (نظام تکوین)» به تبیین آفرینش آسمان‌ها و زمین و رویش انواع گوناگون گیاهان از زمین و جانشینی شب و روز به جای یکدیگر پرداخته و در ادامه آفرینش کوه‌ها، آفرینش آتش و تسخیر جهان برای انسان را مورد تأکید قرار داده است.

«عبرت در آموزه‌ها و معارف الهی (نظام تشریع)» عنوان سومین فصل از کتاب مذکور است که در آن کتاب‌های آسمانی (قرآن و تورات) و برتری مؤمنان بر کافران تشریح شده و عبرت در اجرای حدود الهی و تسبیح گویی و سجده موجودات برای خدا به رشته تحریر درآمده است.

چهارمین و آخرین فصل از این کتاب با عنوان «زمینه‌ها و عوامل عبرت آموزی در انسان» به بررسی انابه، بصیرت و خردمندی پرداخته و حق‌شنوی و خوف و خشیت را بیان کرده است.

منبع: ای بنا

کد خبر 677615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.