دمای متوسط کره زمین طی ۱۰۰ سال اخیر چند درجه افزایش داشته است؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: دمای متوسط کره زمین حدود ۱۰۰ سال گذشته نزدیک به ۱۳ درجه بوده و در حال حاضر این عدد به ۱۴ درجه رسیده است.

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دمای سیاره زمین، یک درجه گرم‌تر شده و از ۱۳ درجه به ۱۴ درجه رسیده است، اظهار کرد: این افزایش گرما در همه مناطق دنیا یکسان نیست و در بعضی نقاط شاید سه تا چهار درجه گرم باشد، به طور مثال قاره اروپا حدود ۲.۵ درجه گرم‌تر شده، مناطق قطبی سه تا پنج درجه افزایش دما داشته و سرزمین‌های خاورمیانه از جمله ایران دو تا ۲.۵ درجه گرم شده است، نواحی آمریکای لاتین کمترین گرمایش را به نسبت سایر سرزمین‌ها داشته‌اند.

وی افزود: گرمایش زمین منجر به ذوب یخ‌های قطبی و محدودیت صفحات یخی گرینلند به عنوان مهم‌ترین منبع یخی دنیا شده است، چرا که این صفحات به نسبت شرایط اولیه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ادامه داد: در این مدت مناطق یخچالی و کوهستانی مانند منطقه یخچالی دماوند در ایران همچنین مناطق یخچالی در قاره‌های اروپا و آسیا به‌شدت سیر نزولی داشته است، همین اندازه بدانید که یخ‌های کوه آلپ اروپا طی ۳۰ سال گذشته حدود ۳۰ متر ضخامت خود را از دست داده است، همچنین در مناطق یخی رشته کوه هیمالیا که بلندترین مناطق دنیا در آن قرار دارد، نزدیک به ۳۴ متر از ضخامت یخ‌ها از بین رفته است.

وی تصریح کرد: ذوب شدن یخ‌ها، سبب افزایش سطح آب دریاها می‌شود و به‌تدریج کشورهای جزیره‌ای یا سواحل را زیر آب می‌برد، ضمن اینکه گرمایش به خودی خود حجم آب را بیشتر می‌کند، زیرا گرما موجب انبساط می‌شود و حجم آب دریاها زیاد می‌شود، بنابراین در بعضی مناطق به تأسیسات دریایی بندری آسیب وارد می‌شود، زیرا موجب زیر آب رفتن این نواحی خواهد شد.

اثر گلخانه‌ای و گرمایش جهانی

وظیفه با اشاره به اینکه از دلایل اصلی گرمایش زمین انسان‌ها هستند، گفت: با صنعتی شدن زندگی، انسان‌ها طی ۱۰۰ سال اخیر بدون هیچ‌گونه واهمه، توجه و احترام به محیط‌زیست، مغرضانه برای پیشبرد اهداف خود، سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، گازوئیل، مازوت، بنزین و گاز را سوزانده‌اند؛ این سوخت‌ها حجم زیادی از گاز دی‌اکسید کربن را آزاد می‌کند، چنین گازهایی تا حدودی توسط گیاهان جذب می‌شود، اما مازاد آن سبب افزایش غلظت گازها در جو زمین شده است.

وی اظهار کرد: اگر به روی دیگر سکه نگاه کنیم، انسان‌ها برای تأمین مواد غذایی طی سال‌های اخیر، دام و طیور بسیاری را به طور صنعتی در کشورهای مختلف دنیا پرورش داده‌اند و با تولید گاز متان آسیب‌هایی را بر محیط‌زیست وارد کردند، زیرا دو گاز دی‌اکسید کربن و متان مهم‌ترین علل گرمایش سیاره زمین است که امروزه به عنوان گازهای گلخانه‌ای شناخته می‌شوند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: برای نمونه در فصل زمستان با ورود به گلخانه‌های بدون وجود بخاری متوجه می‌شویم که دمای آن مکان‌ها از محیط اطراف گرم‌تر است، زیرا با تابش نور به گلخانه‌ها و برخورد آن به زمین و سطح برگ گیاهان با شیشه‌ها یا محفظه نگهداری گلخانه، مجدد همان نورها بدون خروج منعکس می‌شوند، یعنی بخشی از نورهای تابشی به دام خواهد افتاد و با برون‌رفت، سبب گرمایش فضا پیرامون خواهد شد، بنابراین این گازهای گلخانه‌ای مانند پتویی برای انسان‌ها عمل می‌کنند که بدون عبور دما، گرما را افزایش می‌دهند.

وی تصریح کرد: در عصر حاضر گازهای دی‌اکسید کربن و متان به عنوان گازهای گلخانه‌ای نام‌گذاری شده‌اند، گازهایی که انسان‌ها به دلیل فعالیت‌های صنعتی بسیار گسترده، سبب افزایش غلظت آن‌ها در مقایسه با ۱۰۰ سال گذشته شده‌اند.

کد خبر 677562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.