عوامل طبیعی و گرما ۱۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی مراتع نقش دارد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: بی‌احتیاطی گردشگران و مسافران عامل ۹۰ درصد از حوادث حریق در مراتع استان است و عوامل طبیعی مانند گرما و پوشش گیاهی ۱۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی نقش دارد.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه استان اصفهان تنها ۱۴۳ نیروی یگان حفاظت دارد و از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد، اظهار کرد: این تعداد اگرچه کفاف مناطق پهناور استان را نمی‌دهد، اما این نیروها به طور دائمی وضعیت عرصه‌های طبیعی را رصد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه جنگل‌ها و مراتع، ریه‌های تنفسی کشور به شمار می‌روند و آتش‌سوزی و نابودی آنها دودی است که به چشم انسان‌ها می‌رود، افزود: با توجه به گرمای هوا طی روزهای اخیر، احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان اصفهان وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه در ۱۷ سال اخیر ۱۳۷۸ آتش‌سوزی در مساحت ۷۹۱۸ هکتار از منابع طبیعی استان به شکل طبیعی و غیرطبیعی، عمدی و غیرعمدی رخ داده است، گفت: از لحاظ تقسیم‌بندی جغرافیایی شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، سمیرم، بویین میاندشت و چادگان بیشترین آسیب ناشی از آتش‌سوزی را دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان، نیمه بحرانی محسوب می‌شوند که برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از حریق در آنها باید با دقت دنبال شود، تاکید کرد: مطابق ماده ۴۷ قانون حمایت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، افرادی که عامدانه دست به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بزنند، از ۲ تا ۱۰ سال حبس در انتظار آنها خواهد بود و بر اساس ماده ۴۵ قانون، برای آتش زدن مزارع خشک از ۲ ماه تا یک سال حبس پیش‌بینی شده است.

وقوع حریق در ۳۷ هکتار از مراتع اصفهان از ابتدای سال جاری

سرهنگ طاهری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا اوایل مردادماه، ۱۷ مورد حریق در عرصه‌های طبیعی استان اصفهان رخ داده و ۳۷ هکتار مرتع در آتش سوخته است، افزود: بیشترین تعداد آتش‌سوزی در مراتع شهرستان سمیرم بوده است.

وی تصریح کرد: بی‌احتیاطی گردشگران و مسافران عامل ۹۰ درصد از حوادث حریق در مراتع استان است و عوامل طبیعی مانند گرما و پوشش گیاهی ۱۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی نقش دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان درباره اینکه افزایش دمای هوا، خشکی زمین و نبود بارش باران در پیش افتادن حریق مؤثر است، خاطرنشان کرد: بیشترین موضوع حریق مراتع و جنگل‌ها به بی‌احتیاطی افراد بازمی‌گردد که پس از افروختن آتش، اقدام به خاموشی آن نمی‌کنند که این مهم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. مردم، ساکنان و گردشگران باید با خطر افروختن آتش در مناطق طبیعی آگاه باشند و از رها کردن شیشه و بطری آب در طبیعت به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی خودداری کنند.

کد خبر 677522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.