کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا / ۵۶۱ سال حبس برای ترامپ!

کیفرخواست جدید وزارت دادگستری آمریکا علیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در پرونده دخالت وی در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای جدید علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق جنجالی آمریکا، این کشور را به مرحله‌ای بی‌سابقه وارد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ در کیفرخواستی متهم به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و جلوگیری از انتقال قدرت به جو بایدن شده است. این‌ها اتهام‌هایی است که پرونده قضائی سوم علیه وی درباره اقداماتش در بازه دو ماهه پس از شکست در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و یورش طرفدارانش به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، به آن می‌پردازد. این اتفاق احتمال دارد تأثیر مثبتی بر محبوبیت وی در انتخابات نمایندگی حزب جمهوری‌خواه بگذارد زیرا ترامپ مظلومیت ساختگی خود را نزد طرفدارانش تبلیغ می‌کند.

این کیفرخواست مدعی است که دونالد ترامپ از شکست خود مطلع بوده اما با این حال طی این دو ماه تلاش داشته است نتایج انتخابات را تغییر دهد تا در قدرت بماند. او از دستیاران و مشاوران متعددی در این راستا کمک گرفته است و توصیه آنهایی را که اصرار داشتند شکست خود را بپذیرد، نادیده می‌گرفت. در کیفرخواست همچنین آمده که ترامپ قصد داشته است از آشوب روز ششم ژانویه برای ایجاد تأخیر در به رسمیت شناختن نتایج انتخابات توسط سِنا استفاده کند. اولین رسیدگی به این کیفرخواست پنجشنبه طی دادگاهی آغاز خواهد شد.

کیفرخواست ۴۵ صفحه ای علیه رئیس جمهور سابق آمریکا/ ۵۶۱ سال حبس برای ترامپ؟

گزارش واشنگتن پست متن کیفرخواست اتهام‌های ترامپ را این چنین شرح داده است (دو مورد ایجاد اختلال در رویه، دو مورد تبانی):

۱) تبانی برای فریب دادن ایالات متحده:

در این پرونده، دادستان‌ها مدعی هستند که ترامپ با شش نفر دیگر برای «تغییر نتایج قانونی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰» توطئه کرده است. نامی از توطئه‌گران ذکر نشده است وآن ها متهم هم نیستند اما پنج مورد توصیف‌ها مطابق‌اند با وکلای ترامپ یعنی رودلف جولیانی، جان ایستمن، سیدنی پاول و کنت چسبورو و جفری کلارک از مقامات وزارت دادگستری. ششمین نفر نیز به عنوان مشاور سیاسی توصیف شده است.

در کیفرخواست آمده است که ترامپ با روش‌های بی‌شماری تلاش کرده است نتایج انتخابات را باطل کند؛ از جمله با اعمال فشار بر مقامات ایالتی در برخی ایالت‌های سرنوشت‌ساز که به بایدن رأی داده بودند، با سازماندهی فهرست‌هایی از «انتخاب‌کنندگان قلابی» که به دروغ تأیید کردند که ترامپ در هفت ایالت پیروز شده است، با فشار آوردن بر وزارت دادگستری برای تأیید ادعاهای دروغین تقلب در انتخابات، با تحت فشار قرار دادن معاون رئیس‌جمهور، مایک پنس، برای تغییر نتایج انتخابات و با بهره‌برداری از شورش خشونت‌آمیز در ششم ژانویه برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن توسط قانون‌گذاران سنا.

۲) تبانی برای ایجاد اختلال در رویه رسمی:

به دلیل رفتار مشابهی که برای متهم کردن او به توطئه به کار رفت، ترامپ به‌طور خاص به توطئه برای ممانعت از تأیید پیروزی بایدن در کنگره در ششم ژانویه متهم شد.

۳) ایجاد خلل و تلاش برای جلوگیری از رسیدگی رسمی:

ترامپ همچنین به دلیل تلاش برای ممانعت از تأیید پیروزی بایدن در ششم ژانویه توسط کنگره، متهم به یک ممانعت اساسی است. این اتهام کیفری رایج همچنین علیه شورش‌کنندگان به ساختمان کنگره آمریکا استفاده شده است.

۴) تبانی علیه حقوق مردم

این اتهام هرگونه تلاش مشترک برای «آسیب زدن، سرکوب، تهدید یا ارعاب» مردم را برای جلوگیری از برخورداری از حقوق قانونی یا فدرال خود جرم‌انگاری می‌کند. در اینجا، دادستان‌ها استدلال می‌کنند که ترامپ توطئه کرده است تا مردم را از استفاده از «حق رأی و شمارش آرای خود» باز دارد. آنها باید ثابت کنند که هدف ترامپ این بوده است.

کیفرخواست ۴۵ صفحه ای علیه رئیس جمهور سابق آمریکا/ ۵۶۱ سال حبس برای ترامپ؟

کارزار انتخاباتی ترامپ این اتهامات را دروغ دانسته و اعلام کرده است چرا این روند دوسال‌ونیم طول کشیده است و نزدیک به انتخابات جدید ریاست جمهوری مطرح می‌شود؟

واکنش هم‌حزب‌های دونالد ترامپ چه بوده است؟

یکی از اولین کسانی که بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کرد جاسوس سابق سیا و نماینده سابق تگزاس، ویل هرد بود که نامزد انتخاباتی غیرمحتمل حزب جموری‌خواه و منتقد بسیار سرسخت ترامپ در این حزب است: «بگذارید در کمال صراحت بگویم که نامزدی ترامپ برای ریاست‌جمهوری تلاشی است که برای بیرون ماندن از زندان و کلاهبرداری از حامیانش برای پرداخت هزینه وکلای خود انجام می‌شود. علاوه بر این، انکار نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و اقدامات او در ششم ژانویه نشان می‌دهد که او برای این سمت مناسب نیست.»

کیفرخواست ۴۵ صفحه ای علیه رئیس جمهور سابق آمریکا/ ۵۶۱ سال حبس برای ترامپ؟

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق، در واکنش به خبر در توئیتر نوشت: «کیفرخواست امروز یادآور مهمی است: هر کسی که خود را بالاتر از قانون اساسی بداند، هرگز نباید رئیس‌جمهور ایالات متحده شود.»

کیفرخواست ۴۵ صفحه ای علیه رئیس جمهور سابق آمریکا/ ۵۶۱ سال حبس برای ترامپ؟

واکنش بسیار متفاوتی از ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا که در آخرین نظرسنجی‌های حزب جمهوری‌خواه برای نامزدی ریاست‌جمهوری دومین نفر بعد از ترامپ است، دسانتیس نوشته است: «به عنوان رئیس‌جمهور، من به استفاده ابزاری از دولت پایان می‌دهم، مدیر اف‌بی‌آی را جایگزین می‌کنم و استاندارد واحد عدالت را برای همه آمریکایی‌ها تضمین می‌کنم.»

کیفرخواست ۴۵ صفحه ای علیه رئیس جمهور سابق آمریکا/ ۵۶۱ سال حبس برای ترامپ؟

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ قرار است روز پنجشنبه برای اولین بار در دادگاه حضور پیدا کند، زمانی که دادستان اتهامات علیه او را تشریح می‌کند و قاضی شرایط وثیقه او را تعیین می‌کند. او می‌تواند در این زمان درخواست معامله در برابر اتهام‌های خود را مطرح کند. سپس یک قاضی برنامه‌ای را برای درخواست‌های پیش از محاکمه و کشف، روندی چند ماهه که دادستان اسناد و مدارک دیگر را به وکلای مدافع تحویل می‌دهد، تعیین می‌کند.

در خصوص تأثیر منفی این رویه بر شانس پیروزی او در انتخابات باید گفت که هیچ‌چیز مانع آن نمی‌شود که متهمان در صورت محکومیت در انتخابات نتوانند مشارکت کنند یا حتی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوند.

رویترز معتقد است، ترامپ توانایی منحصربه‌فردی را در مقابله با رسوایی‌هایی دارد که بیشتر سیاستمداران را از دور رقابت خارج می‌کند و دو کیفرخواست قبلی چیزی از پیشروی او در رقابت برای نامزدی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان کم نکرد.

کیفرخواست ۴۵ صفحه ای علیه رئیس جمهور سابق آمریکا/ ۵۶۱ سال حبس برای ترامپ؟

بنابر گزارش رویترز، اگر ترامپ نامزدی در انتخابات را به دست آورد، در نوامبر ۲۰۲۴ علیه جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات رقابت خواهد کرد. بایدن در سال ۲۰۲۰ ترامپ را شکست داد، اما بر اساس نظرسنجی رویترز / ایپسوس، احتمال پیروزی بایدن نسبت به ترامپ بسیار ناچیز است.

واکنش ترامپ به دریافت کیفرخواست جدید

ترامپ شامگاه چهارشنبه طی بیانیه‌ای مدعی شد که اتهامات وارده به او ذیل این کیفرخواست، ممکن است بیش از ۵۰۰ سال حبس برای او به‌همراه داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره این ادعای خود توضیح داد: «وزارت دادگستری فاسد آمریکا که تحت کنترل جو سرکش (بایدن) قرار دارد، دوباره به‌طور غیرقانونی من را متهم کرد. طبق برخی گزارش‌ها، این بگیروببندی که چپ‌ها به راه انداخته‌اند، ممکن است من را در مجموع به ۵۶۱ سال حبس محکوم کند. شش برابر حبس ابد!»

این سیاستمدار و تاجر آمریکایی همچنین پرسید: «اما چرا آنها دوسال‌ونیم صبر کردند تا این اتهامات جعلی را درست در میانه مبارزات انتخاباتی برای سال ۲۰۲۴ مطرح کنند؟ چرا این اتهامات یک روز پس از انتشار رسوایی بزرگ جو بایدن در تالارهای کنگره اعلام شد؟»

ترامپ در ادامه اینگونه پاسخ سوال خود را داد: «جواب این است، دخالت در انتخابات! بی‌قانونی در این آزار و اذیت ترامپ و حامیانش، یادآور آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰، اتحاد جماهیر شوروی سابق و دیگر رژیم‌های مستبد و دیکتاتوری است.»

ترامپ ۷۷ ساله بعد از آن که این کیفرخواست را دریافت کرد، همچنین در پستی در رسانه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «از همه تشکر می‌کنم!!! هرگز تا پیش از این در قبال هیچ موضوعی آنقدر حمایت دریافت نکرده بودم. این یک کیفرخواست بی‌سابقه علیه یک رئیس‌جمهور سابق (بسیار موفق) و یک کاندیدای پیشتاز با برتری زیاد در نظرسنجی‌ها، هم در رابطه با رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و هم در عرصه انتخابات سراسری ۲۰۲۴ است و این کیفرخواست چشم جهان را به روی فساد، رسوایی و شکست‌هایی که در سه سال گذشته در ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوست باز کرد. آمریکا اکنون ملتی در حال افول است اما ما آن را دوباره بزرگ خواهیم کرد بزرگ‌تر از هر زمان. عاشق همه شما هستم!!!.»

کد خبر 677498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.